بررسی تطبیقی تاثیرات فعالیتهای تعاملی و فعالیتهای فردی روی مهارت گفتاری فراگیرندگان زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
رویا خوئی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
)
احسان ذولفقاری یونسی
2
(
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده زبانهای خارجی، گروه آموزش زبان انگلیسی
)
Keywords: فعالیتهای فردی, مهارت گفتاری, فعالیتهای ارتباطی, فعالیتهای تعاملی, فراگیری زبان فعالیت-محور,
Abstract :
تعامل همیشه به عنوان یک عنصر کلیدی در توسعه دانش زبان دوم و ایجاد گفتمان ارتباطی پویا در نظر گرفته شده است. با اینحال، این متغیر همیشه در حیطه فراگیری انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی یعنی محیطی که دسترسی به زبان دوم برای زبان آموزان محدود است، تحقق نمی یابد. از این رو، این تحقیق به بررسی و مقایسه تأثیر کاربرد تمرین های تعاملی و فردی بر توانایی گفتاری زبان آموزان مرد پرداخت. شرکتکنندگان 32 زبانآموز در دو کلاس دست نخورده بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی قرار گرفتند. گروه اول تکالیف گفتاری را به صورت انفرادی و گروه دوم آنها را به روش تعاملی در طول 16 جلسه انجام دادند. گروه اول تمرین های حل مسئله، شکاف استدلالی و شکاف عقیده را به صورت انفرادی و گروه دوم از طریق کار گروهی انجام دادند. تجزیه و تحلیل دادههای پیش آزمون و پس آزمون گفتاری نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه در پسآزمون وجود ندارد و این نشان میدهد که هیچ یک از فرمهای تمرین در فرآیند توسعه مهارت شفاهی زبان دوم بر دیگری برتری ندارند. با این حال، نتایج دو آزمون تی نشان داد که مهارت گفتاری فراگیران در هر دو گروه در پایان آزمایش به طور قابل توجهی پیشرفت کرده بود. بنابراین، محققان به این نتیجه رسیدند که اجرای دقیق تمرین های فردی در غیاب تعامل میتواند با کارآیی مساوی به تکامل مهارت گفتار در زبان دوم کمک کند.