دیدگاه معلمین ایرانی آِیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر اصول ارزیابی پویا و ایستا
Subject Areas : All areas of language and translationArezoo Daneshvar 1 , Mohammad Bagheri 2 , فیروز صدیقی 3 , Lotfollah Yarmohammadi 4 , Mortaza Yamini 5
1 - Ph.D. candidate, Department of English Language, Shiraz Branch, Islamic Azad University,
Shiraz, Iran
2 - Assistant Professor of TEFL, Department of English Language, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
3 - دپارتمان زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی (وتحد شیراز) ، شیراز، ایران
4 - Professor of Applied Linguistics, Department of English Language, Shiraz Branch, Islamic
Azad University, Shiraz, Iran
5 - Assistant Professor of TEFL, Department of English Language, Zand Institute of Higher Education,
Shiraz, Iran
Keywords: ارزیابی پویا, ارزیابی ایستا, مهارتهای تولیدی زبان, مهارتهای ادراکی زبان, معلمان آیلتس (نظام وسیستم جهانی سنجش زبان انگلیسی), آزمون اینترنتی زبان انگیسی برای غیر انگلیسی زبانها ( تافل آی بی تی),
Abstract :
روشارزیابی پویا یک روش جدید است که در آن قابلیت یادگیری افراد از طریق ارایه بازخورد ارزیابی می شود. این شیوه ارزیابی تاکنون در آزمونهای مهم بین المللی مورد تحقیق چندانی قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضرکه با روش ترکیبی متوالی صورت گرفته ⸲ بررسی دیدگاه معلمین ایرانی آیلتس و تافل آی بی تی درباره ساختار بخش های ادراکی و تولیدی این دو آزمون از منظر ارزیابی پویا و ایستاست. همچنین⸲ این تحقیق به بررسی میزان تطبیق بخش های ادراکی و تولیدی آزمون آیلتس و تافل آی بی تی ، با استانداردهای ارزیابی پویا و ایستا می پردازد. برای تحقق اهداف تحقیق⸲ در بخش کمی ،100 معلم آیلتس و تافل آی بی تی که اطلاعات کافی درباره این آزمونها داشتند و ازطریق روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شدند به دو پرسشنامه هشت سوالی تالیف محقق درباره ویژگیهای این آزمونها ، پاسخ دادند. برای اطمینان از صحت داده های کمی جمع آوری شده، 10 تن از اساتید مطلع آیلتس و تافل آی بی تی که به پرسشنامه پاسخ داده بودند مورد مصاحبه نیمه ساختاری قرارگرفتند. مصاحبه ها با بکار گیری چارچوب طبقه بندی ویژگیهای ارزیابی ایستا و پویا که توسط خود محقق گردآوری شده بود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت.نتایج کمی تحقیق با تایید نتایج کیفی نشان داد که آزمونهای آیلتس و تافل آی بی تی عمدتا مطابق با اصول ارزیابی ایستا هستند. اما، برخی ویژگیهای ارزیابی پویا نیز درهر دو آزمون وجود دارد. یافته های این تحقیق دربردارنده برخی مفاهیم ضمنی آموزشی است که تبیین شده است.
Ajideh, P., & Nourdad, N. (2012). The effect of dynamic assessment on EFL reading comprehension in different proficiency levels. Language Testing in Asia,, 4(3), 101.
Bingham, W. V. D., & Moore, B. V. (1959). How to interview. New York: Harper & Row.
Ebadi, S., & Rahimi, M. (2019). Mediating EFL learners’ academic writing skills in online dynamic assessment using Google Docs. Computer Assisted Language Learning, DOI.
Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (1998). Dynamic testing. Psychological Bulletin, 1(124), 75-111.
Haywood, H. C., & Lidz, C. (2006). Dynamic assessment in practice. Clinical and educational applications. . New York: Cambridge University Press.
Khoshsima, H., & Izadi, M. (2014). Dynamic vs. standard assessment to evaluate EFL
learners’ listening comprehension. Iranian Journal of Applied Language Studies, 2(6), 1-26.
Kozulin, A., & Garb, E. (2002). Dynamic assessment of EFL text comprehension of at-risk students. School Psychology International, 1(23), 112-127.
Morrison, T. (2001). Actionable learning: A handbook for capacity building through case-based learning. Tokyo. Asian Development Bank Institute.
Schwab, D. P. (1980). Construct validity of organizational behavior. In B.M. Staw & L.L. Cummings (Eds.) Research in organizational behavior,, 1(2), 3-43.
Tzuriel, D. (2001). Dynamic assessment of young children. New York. Kluwer Academic, Plenum Publishers.
Tzuriel, D., & Klein, P. S. (1987). Assessing the young child: Children’s analogical thinking modifiability. In C.S. Lidz (Ed.), Dynamic assessment: An interactional approach to evaluating learning potential, 268-287.
Vygotsky, L. S. (1998). The problem of age. In R. W. Rieber (Eds.). . The collected works of L. S. Vygotsky: Child psychology, 187-205.