اثرات متقابل روش حمایتی (داربستی) بر مهارت های شفاهی زبان آموزان و خودکارآمدی آنها
Marziye Sabzevari
1
(Ph.D. Candidate, Department of English Language, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran)
Neda Fatehi Rad
2
(Assistant Professor, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
Massoud Tajaddini
3
(Assistant Professor, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
Keywords: مهارت گفتاری, مهارت شنیداری, استراتژی های روش حمایتی ( داربستی), استراتژی های متقابل, آموزش برخط,
Abstract :
تحقیق پیش رو با هدف بررسی تاثیرروش حمایتی ( داربستی) متقابل بر مهارت های شنیداری و گفتاری و سطوح خودکارآمدی آنها با استفاده از آموزش برخط (ان لاین) صورت گرفته است. در این تحقیق چهل و هشت زبان آموز دختر وپسر سطح پیش متوسطه ایرانی که رنج سنی آن ها بین شانزده تا بیست و دو سال شرکت کردند. روش مطالعه ترکیبی همزمان برای انجام این تحقیق بکارگرفته شد. به منظور جمع آوری داد ه های کمی وکیفی از آزمون پت به عنوان پیش آزمون, پس آزمون، پرسشنامه مربوط به سطوح خودکارآمدی وهم چنین مصاحبه از فراگیران در انتهای ترم استفاده شده است. نتایج آزمونهای تی مستقل وتی زوجی نشان داد زبان آموزانی که در کلاسشان روش حمایتی (داربستی) متقابل اجرا شده بود (گروه آزمایش ) نتایج بهتری چه از نظر کمی وکیفی در مهارت های شنیداری و گفتاری بدست آوردند و سطوح خودکارآمدی بالاتری نسبت به زبان آموزان گروه کنترل بدست آوردند. همچنین بین خودکارآمدی و موفقیت در عملکرد گفتاری و شنیداری رابطه معناداری وجود داشت. می توان چنین استنباط کرد که راهبردهای روش حمایتی متقابل تأثیر مثبت معناداری بر بهبود مهارت های شفاهی دارند. در نهایت، نتایج مصاحبه نگرش مثبت و منفی زبان آموزان را نسبت به استفاده از این راهبردها در محیط LMS نشان داد.