Reciprocal-Scaffolding Effects on EFL Learners' Oral Skills and Their Self-Efficacy
Marziye Sabzevari
1
(Ph.D. Candidate, Department of English Language, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran)
Neda Fatehi Rad
2
(Assistant Professor, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
Massoud Tajaddini
3
(Assistant Professor, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
کلید واژه: Speaking Skill, listening skill, Scaffolding Strategies, Reciprocal Strategies, On-Line Learning,
چکیده مقاله :
This experimental study investigated the impact of reciprocal-scaffolding teaching procedures on two aspects of learners' quality: their self-efficacy and speaking and listening skills. The study also analyzed the EFL learners’ attitudes on the use of reciprocal-scaffolding strategies via LMS. Moreover, it highlighted the possible difference between the effect of reciprocal-scaffolding strategies on EFL learners' oral skills and their self-efficacy. To this end, 48 pre-intermediate Iranian EFL learners were selected as the participants. A concurrent embedded mixed-methods design was employed to collect qualitative and quantitative data through the pre and posttest PET-test and an interview at the end of term. The results of independent samples t-tests and paired t-tests indicated that students who received treatment in form of integration of scaffolding and reciprocal strategies received both statically and practically significantly higher marks on speaking and listening skills, and self–efficacy than did the students in the control group. There was also a significant relationship between self-efficacy and success in speaking and listening performance. It can be inferred that reciprocal-scaffolding strategies have a significant positive impact on the improvement of oral skills. Finally, the results of the interview revealed the positive and negative attitudes of students towards the use of the strategies in LMS context.
چکیده انگلیسی :
تحقیق پیش رو با هدف بررسی تاثیرروش حمایتی ( داربستی) متقابل بر مهارت های شنیداری و گفتاری و سطوح خودکارآمدی آنها با استفاده از آموزش برخط (ان لاین) صورت گرفته است. در این تحقیق چهل و هشت زبان آموز دختر وپسر سطح پیش متوسطه ایرانی که رنج سنی آن ها بین شانزده تا بیست و دو سال شرکت کردند. روش مطالعه ترکیبی همزمان برای انجام این تحقیق بکارگرفته شد. به منظور جمع آوری داد ه های کمی وکیفی از آزمون پت به عنوان پیش آزمون, پس آزمون، پرسشنامه مربوط به سطوح خودکارآمدی وهم چنین مصاحبه از فراگیران در انتهای ترم استفاده شده است. نتایج آزمونهای تی مستقل وتی زوجی نشان داد زبان آموزانی که در کلاسشان روش حمایتی (داربستی) متقابل اجرا شده بود (گروه آزمایش ) نتایج بهتری چه از نظر کمی وکیفی در مهارت های شنیداری و گفتاری بدست آوردند و سطوح خودکارآمدی بالاتری نسبت به زبان آموزان گروه کنترل بدست آوردند. همچنین بین خودکارآمدی و موفقیت در عملکرد گفتاری و شنیداری رابطه معناداری وجود داشت. می توان چنین استنباط کرد که راهبردهای روش حمایتی متقابل تأثیر مثبت معناداری بر بهبود مهارت های شفاهی دارند. در نهایت، نتایج مصاحبه نگرش مثبت و منفی زبان آموزان را نسبت به استفاده از این راهبردها در محیط LMS نشان داد.