ارزشیابی کتاب درسی براساس طبقه بندی اصلاح شده بلوم: کتاب درسی زبان انگلیسی چشم انداز 2 در کانون توجه
Subject Areas : All areas of language and translationMaryam Mizbani 1 , Hadi Salehi 2 , Omid Tabatabaei 3 , Mohammad Reza Talebinejad 4
1 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
2 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
3 - English Department, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
4 - English Department, Shahreza Branch, Islamic Azad University, Iran
Keywords: تحلیل محتوا, نگرش ها, حوزه شناختی, طبقه بندی اصلاح شده بلوم, چشم انداز 2,
Abstract :
این مطالعه با هدف ارزیابی فعالیتهای شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن کتاب درسی انگلیسی دوره دوم متوسطه ایران بر اساس نسخه اصلاح شده بلوم انجام شد. این مطالعه در واقع برای تعیین سطوح شناخت در چارچوب اصلاح شده بلوم در مورد چهار فعالیت مهارت های زبانی در این کتاب درسی انجام شد. علاوه بر این، هدف آن بررسی نگرش معلمان و دانشآموزان نسبت به این گونه فعالیتها از طریق پرسشنامه محقق-ساخته بود. برای هدف اول، فعالیتهای کتاب درسی و کتاب کار بر اساس کدگذاریهای نسخه اصلاح شده بلوم، مکانیابی، جدولبندی و کد گذاری شد. سپس فرکانس و درصد کدها محاسبه شد. برای هدف دوم، 130 نفر از کاربران کتاب درسی، 30 معلم و 100 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بین آنها پرسشنامه توزیع شد. از آنها خواسته شد که در طول جلسات کلاس به صورت ناشناس به پرسشنامه ها پاسخ دهند. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها به صورت دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که کدهای شناساییشده عمدتاً در طبقهبندی بلوم تحت دستههای سطح پایینترطبقهبندی میشوند، که نشان میدهد این فعالیتها برای دانشآموزانی که فعالانه در سطوح بالاتر فرآیند تفکر درگیر هستند، سودمند نبوده است. همچنین نتیجه آزمون کای اسکوئر نشان داد که رابطه بین دو گروه کدهای سطح پایین و سطح بالا از نظر آماری معنی دار نبوده و کدهای به دست آمده الگوی منظمی را نشان نمی دهد. در مورد پاسخ به پرسشنامه ها، فعالیت ها، به ویژه فعالیت های شنیداری و گفتاری، مسئولیت زیادی برای یادگیری عمیق دانش آموزان نداشتند.
Alnofal, A. (2018). Cognitive levels in Saudi EFL teachers’ and textbook questions. Journal of Language Teaching and Research, 9(4), 695-701. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/0190/5a86396703b0cac85e27bc92da56b7093c7e.pdf?_ga=2.197399465.743702724.1589206414-844227960.1540828322
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R., Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., … Wittrock, M.C. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
Bloom, B., Englehart, M., Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. New York, Toronto: Longmans, Green.
Holland, R. W., Verplanken, B., & Van Knippenberg, A. (2002). On the nature of attitude-behavior relations: The strong guide, the weak follow. European Journal of Social Psychology, 32, 869-876.
Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. USA: Addison Wesley Publishing Company.
Krathwohl, D. R. (2001). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218. Retrieved from https://www.depauw.edu/files/resources/krathwohl.pdf
Rajendran, N., & Idris, P. (2008). Teaching & acquiring higher-order thinking skills: Theory & practice. Penerbit Universiti: Pendidikan Sultan Idris.
Razmjoo, S. A., & Kazempourfard, E. (2012). On the representation of Bloom's revised taxonomy in Interchange coursebooks. The Journal of Teaching Language Skills, 4(1). Retrieved from http://jtls.shirazu.ac.ir/article_336_08de9e44167f362be03b70d95d2090e7.pdf
Riazi, A., & Mosallanejad, N. (2010). Evaluation of learning objectives in Iranian high-school and pre-university English textbooks using Bloom’s taxonomy. The Electronic Journal for English as a Second Language, 13(4).
Risner, G., Nicholson, J., & Myhan, J. (1991). Levels of questioning in current elementary textbooks. Lexington: Kentucky. Retrieved from
http://www.ijeionline.com/attachments/article/47/IJEI.Vol.2.No.10.02.pdf
Salehi, H., & Heidari, A. (2017). Evaluation of general English textbook used in the Islamic Azad University of Najafabad: lecturers' perceptions in focus. Unpublished M.A. dissertation. Najafabad, Isfahan.
Salehi, H., & Heidari, T. (2017). Evaluation of an ESP textbook for teaching English to the students of tourism: instructors and students' insights in focus. Unpublished M.A. dissertation. Najafabad, Isfahan.
Salehi, H., & Vahdatnia, S. (2020). Evaluation of specialized English textbooks for Iranian students of chemical engineering. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 9(1), 27-40.
Tabatabaei, O., & Kazerooni, M. (2017). Textbook evaluation: a critical discourse analysis of Talk Time series. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(7), 194-205.