نقش زمان ارائه ی بازخورد صریح بر صحت ساختاری در زبان دوم
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
سوری سلاجقه
1
(
دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی،گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
)
علی اکبر خومیجانی فراهانی
2
(
دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، ایران
)
حسن شهابی
3
(
استاد تمام گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرمان،ایران
)
Keywords: بازخورد اصلاحی, صریح, بازخورد توضیحی, بازخورد فوری, بازخورد با تأخیر,
Abstract :
این مطالعه اثرات بازخورد اصلاحی صریح را بر صحت استفاده از ساختار گذشته ساده در زبان انگلیسی بررسی میکند. هدف اصلی این مطالعه بررسی این است که آیا ارائه فوری بازخورد صریح پس از اتمام فعالیت نوشتار یا با تأخیر پس از دو روز در جلسه بعدی ، می تواند بر دقت ساختار تأثیر بگذارد یا خیر. صد و پنج زبان آموز انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) موافقت کردند که در این مطالعه شرکت کنند و در سه گروه قرار گرفتند: بازخورد صریح فوری ، بازخورد صریح با تأخیر و گروه کنترل بدون هیچ بازخورد. تاثیر شرایط مختلف بازخورد بر درستی استفاده از ساختار مورد نظر از طریق پس آزمون فوری که پس از اتمام بلافاصله ی آزمایش بود و پس آزمون تاخیری که پس از دو هفته ارائه شد، بررسی شد. برای ارائه پاسخ به سوالات این تحقیق از روش کمی آماری انکووا با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. نتایج این تحقیق برتری بازخورد تأخیری را نسبت به بازخورد فوری و گروه کنترل در پس آزمون فوری نشان دادند. و در پس آزمون تأخیری، بازخورد فوری از سایر گروه ها بهتر عمل کرد. مفاهیم این یافته ها و پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.