به دلیل فشارهای شدید، فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی شایع می باشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و آموزش مجازی میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می پردازد.پژوهش حاضر، از نوع کابردی مقطعی است، در سال 1400 انجام گردید. جامعه آماری آن را تمامی ا چکیده کامل
به دلیل فشارهای شدید، فرسودگی شغلی در اعضای هیات علمی شایع می باشد. این مطالعه، به بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و آموزش مجازی میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می پردازد.پژوهش حاضر، از نوع کابردی مقطعی است، در سال 1400 انجام گردید. جامعه آماری آن را تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل می داد. حجم نمونه 134 نفر بود. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای استاندارد بود و داده ها با مراجعه حضوری و الکترونیک گرداوری شد. سپس با استفاده از نرمافزارSPSS 26.0. و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شد.بر اساس یافته ها اکثر افراد فرسودگی شغلی متوسط داشتند. وضعیت تاهل، سکونت با خانواده و سابقه تدریس مجازی با بروز فرسودگی ارتباط دارد. آموزش مجازی بر دو بعد فقدان موفقیت فردی و خستگی عاطفی از مجموعه ابعاد فرسودگی شغلی تاثیرگذار است. فرسودگی شغلی بر کیفیت زندگی اعضای هیأت علمی بدون توجه به رشته دانش آنها تأثیر منفی می گذارد. بروز فرسودگی شغلی ممکن است خسارات جدی به دانشگاه ها وارد کند، زیرا به طور مستقیم بر بهره وری و کیفیت آموزش به دلیل غیبت از کار تأثیر می گذارد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه م چکیده کامل
هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی در سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه است که مطابق آمار اعلام شده از سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه این تعداد برابر283 نفر برآورد شده است و تعداد 165 نفر بصورت نمونه تصادفی ساده با استفاده از فرمول ککران انتخاب خواهد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی سازه و محتوایی و پایایی آن از طرق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری ساختاری به کمک نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل ارائه شده با 6 عامل ارزیابی کننده از جمله: فرهنگ سازمانی، نظام مدیریت عملکرد، رهبری و بینش سازمانی، حمایت سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی، نوآوری و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر به بررسی الگوی ریسک عملیاتی و اعتباری بر مدیریت برنامه ریزی و کارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شد. روش حاضر از جمله تحقیقات توصیفی و کاربردی است. از 318 بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران که در سالهای 1386 تا 1398 موجود بودند چکیده کامل
در پژوهش حاضر به بررسی الگوی ریسک عملیاتی و اعتباری بر مدیریت برنامه ریزی و کارایی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار پرداخته شد. روش حاضر از جمله تحقیقات توصیفی و کاربردی است. از 318 بانک های فعال در بورس اوراق بهادار تهران که در سالهای 1386 تا 1398 موجود بودند با توجه به محدودیت ها، 108 بانک به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای تشخیص اینکه آیا به لحاظ آماری واریانس خطاها به طور معناداری به زمان وابسته هستند یا نه از آزمون LM استفاده شد. جهت محاسبه و آماده سازی متغیرهای تحقیق و همچنین برای استخراج آماره های توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق از نرم افزار اکسل و برای تخمین مدل های رگرسیونی و آزمون فرضیه ها از نرمافزارهای آماری SPSS و GARCH استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد تمام فرضیه های تحقیق تایید شدند به عبارت دیگر، رشداعتبار و سودآوری و نسبت سرمایه به دارایی بر بازده سهام بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران معنادار است.
پرونده مقاله
برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در تمام رسانه های برجسته و حرفهای دنیا در شرایط کلی و کـاملاً متفـاوت صورت میپذیرد: یکی در وضعیت عادی و دیگری در شـرایط غیرعـادی و بحرانـی. بـدیهی اسـت در شـرایط معمولی و عادی،دست اندرکاران و سردبیران خبر که مدیریت فعالیت و تکاپوی رسـانه را چکیده کامل
برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در تمام رسانه های برجسته و حرفهای دنیا در شرایط کلی و کـاملاً متفـاوت صورت میپذیرد: یکی در وضعیت عادی و دیگری در شـرایط غیرعـادی و بحرانـی. بـدیهی اسـت در شـرایط معمولی و عادی،دست اندرکاران و سردبیران خبر که مدیریت فعالیت و تکاپوی رسـانه را عهـده دار هسـتند، قادرند به گونه ای جدول خبری خود را طراحی و اجرا کنند که هم اهداف و مأموریتهای رسانه ای ایشان بـه سرانجام مطلوبی برسد و هم نیازها و تمایلات و سلایق مخاطبان تأمین گردد. هدف این پژوهش بررسی فرآیند ارتباطات شبکههای اجتماعی به منظور الگوسازی برنامه ریزی و مدیریت پوشش خبری بحران است. نتایج نشان می دهند که در شرایط بحران که از یک سو اطلاعات مخدوش می شود و از جانب دیگر فناوری های معمول قدرت و به تبع شیوه های تصمیم سازی و مدیریت در شرایط عادی سترون نکارا می شوند، هرگونه تدبیری مستلزم بهره وری مناسب از دانش های راهبردی متفاوت و فناوری های قدرت ویژه می باشد. باید برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع بدترین وضعیت ها را برنامه ریزی و سپس روش هایی را برای اداره و حل آن جستجو کند. مفاهیمی چون بحران و مدیریت بحران را به سمت وظایف مدیران و نحوه مقابله آنها با بحران، عوامل تشدید کننده و یا بازدارنده بحران چون سبک های خبرنویسی، نقش تصویر، کانون های خبری در شرایط بحرانی، بازار شایعات و مدل های بحران در این خصوص بسیار مهم هستند.
پرونده مقاله
در مقایسه با سایر بنگاهها، بانکها نقشی کلیدی در نهادینهسازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا میکنند. نقش بانکها بهعنوان تسهیل گر و محرک چرخهای اقتصاد و تجارت، بهعنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین بهعنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بینالمللی بیا چکیده کامل
در مقایسه با سایر بنگاهها، بانکها نقشی کلیدی در نهادینهسازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا میکنند. نقش بانکها بهعنوان تسهیل گر و محرک چرخهای اقتصاد و تجارت، بهعنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین بهعنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بینالمللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. هدف تحقیق ارائه مدلی برای جهت ارزیابی برنامه ریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی بانکها می باشد. از کارکردهای اصلی این پژوهش ، میتوان به شناسایی اهداف و تدوین برنامههای مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی، ایجاد یک درک و زبان مشترک از مسئولیت اجتماعی سازمانی در میان مدیران ارشد، تسهیل اقدامات مرتبط با برنامهریزی و مدیریت مسئولیت اجتماعی و حمایت از اجرای این برنامهها اشاره کرد. یافتهها نشان میدهد انطباق کاملی بین دیدگاه روابط عمومیها و عملکرد بانکها در انتخاب حوزههای فعالیت مسئولانه وجود دارد به طوری که هر دو بخش عنوان میدارند که فعالیتهای خیرخواهانه و انسان دوستانه، کمک به آسیب دیدگان و...مورد علاقه بانکها بوده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که به منظور انجام این پژوهش، تعداد هفت نفر از آنان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که به منظور انجام این پژوهش، تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 ویژگی، برقراری موازنه بین نظم و آشوب ، تخمین احتمال وقوع رویدادها و پدیده ها به جای پیش بینی دقیق آن ها ، تسهیل فرآیند خودسازماندهی ، روابط را فرصت هایی ارزشمند برای یادگیری دانستن و تقویت روابط اجتماعی به ترتیب از بین 25 ویژگی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند.
پرونده مقاله
سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقی چکیده کامل
سیاست گذاری در آموزش و پرورش مجموعه سیاست ها، رویه ها و اقداماتی است که نهاد دولت به منظور توانمند سازی و توسعه دانش و مهارت های دانش آموزان تدوین و اجرا میکند. هدف اصلی این پژوهش ؛ شناسایی ابعاد و مولفه های سیاست گذاری آموزشی مهارت افزایی در مدارس ابتدایی است. روش تحقیق از منظر هدف ؛ کاربردی و بر اساس گرد اوری اطلاعات ؛ کیفی برپایه داده بنیاد سیستمی میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ، با 14 نفر از کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش و اساتید مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شهر تهران در سال تحصیلی ( 1400-1401) ، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته صورت گرفته و داده ها با استفاده از کد گذاری باز ، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در غالب پنج بعد الگوی پارادایمی با 18 مولفه جای گرفتند
پرونده مقاله
برنامه درسی پنهان شامل ارزشها، تمایلات، هنجارهایی میشود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانشآموزان منتقل میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامهدرسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخ چکیده کامل
برنامه درسی پنهان شامل ارزشها، تمایلات، هنجارهایی میشود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانشآموزان منتقل میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامهدرسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش اول با تحلیل داده بنیاد، عوامل علی برنامهدرسی پنهان شناسایی و در بخش دوم به اولویت بندی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و نخبگان صاحب نظر و دربخش دوم کلیه مدیران و معلمان مدارس غیردولتی متوسطه اول شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر و د ربخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.90بود. درتحلیل کیفی چهار مقوله محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اداری ومحیط اجتماعی به عنوان مقولههای انتخابی علی برای برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه اول مشخص شد و اولویت بندی نشان داد محیط شناختی اولویت بالاتری از دیگر مولفهها دارد.
پرونده مقاله