بررسی فرآیند ارتباطات شبکههای اجتماعی به منظور الگوسازی برنامه ریزی و مدیریت پوشش خبری بحران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمد امین رمضانی اسمعیل آباد 1 , شهناز هاشمی 2 , محمد سلطانی فر 3
1 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ارتباطات, شبکههای اجتماعی, برنامه ریزی و مدیریت, الگوسازی پوشش خبری,
چکیده مقاله :
برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در تمام رسانه های برجسته و حرفهای دنیا در شرایط کلی و کـاملاً متفـاوت صورت میپذیرد: یکی در وضعیت عادی و دیگری در شـرایط غیرعـادی و بحرانـی. بـدیهی اسـت در شـرایط معمولی و عادی،دست اندرکاران و سردبیران خبر که مدیریت فعالیت و تکاپوی رسـانه را عهـده دار هسـتند، قادرند به گونه ای جدول خبری خود را طراحی و اجرا کنند که هم اهداف و مأموریتهای رسانه ای ایشان بـه سرانجام مطلوبی برسد و هم نیازها و تمایلات و سلایق مخاطبان تأمین گردد. هدف این پژوهش بررسی فرآیند ارتباطات شبکههای اجتماعی به منظور الگوسازی برنامه ریزی و مدیریت پوشش خبری بحران است. نتایج نشان می دهند که در شرایط بحران که از یک سو اطلاعات مخدوش می شود و از جانب دیگر فناوری های معمول قدرت و به تبع شیوه های تصمیم سازی و مدیریت در شرایط عادی سترون نکارا می شوند، هرگونه تدبیری مستلزم بهره وری مناسب از دانش های راهبردی متفاوت و فناوری های قدرت ویژه می باشد. باید برای پیشگیری از بحران و یا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع بدترین وضعیت ها را برنامه ریزی و سپس روش هایی را برای اداره و حل آن جستجو کند. مفاهیمی چون بحران و مدیریت بحران را به سمت وظایف مدیران و نحوه مقابله آنها با بحران، عوامل تشدید کننده و یا بازدارنده بحران چون سبک های خبرنویسی، نقش تصویر، کانون های خبری در شرایط بحرانی، بازار شایعات و مدل های بحران در این خصوص بسیار مهم هستند.
The planning and management of the news field in all prominent and professional media of the world takes place in completely different conditions: one in a normal situation and another in abnormal and critical conditions. It is obvious that under normal circumstances, the news editors who are in charge of managing media activities and endeavors are able to design and implement their news schedule in such a way that both their goals and media missions reach a desirable end and The needs, desires and preferences of the audience should be provided. The purpose of this research is to investigate the communication process of social networks in order to model the planning and management of crisis news coverage. The results show that in a crisis situation where information is distorted on the one hand, and on the other hand, usual technologies of power and, accordingly, decision-making and management methods in normal conditions do not work, any plan requires the appropriate productivity of knowledge. It is a different strategy and special power technologies. It should plan to prevent the crisis or minimize its effects when the worst situations occur and then look for ways to manage and solve it. Concepts such as crisis and crisis management towards the duties of managers and how they deal with the crisis, factors that aggravate or prevent the crisis such as news writing styles, the role images, news centers in crisis situations, the rumor market and crisis models are very important in this regard. Are important.
_||_