شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامه درسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاکرم راشدی 1 , اصغر شریفی 2 , افسانه صابر گرکان 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی رودهن،ایران.
کلید واژه: برنامه درسی, برنامه درسی پنهان, شناسایی, دوره متوسطه,
چکیده مقاله :
برنامه درسی پنهان شامل ارزشها، تمایلات، هنجارهایی میشود که از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانشآموزان منتقل میشود. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر برنامهدرسی پنهان در مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش پژوهش روش آمیخته کیفی-کمی بود. در بخش اول با تحلیل داده بنیاد، عوامل علی برنامهدرسی پنهان شناسایی و در بخش دوم به اولویت بندی آنها پرداخته شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید و نخبگان صاحب نظر و دربخش دوم کلیه مدیران و معلمان مدارس غیردولتی متوسطه اول شهر تهران بود. دربخش کیفی تعداد مصاحبه شوندگان 15 نفر و د ربخش کمی با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختار و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.90بود. درتحلیل کیفی چهار مقوله محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اداری ومحیط اجتماعی به عنوان مقولههای انتخابی علی برای برنامه درسی پنهان در مدارس متوسطه اول مشخص شد و اولویت بندی نشان داد محیط شناختی اولویت بالاتری از دیگر مولفهها دارد.
The hidden curriculum includes values, tendencies, and norms that are implicitly transmitted to students through school culture. This research was conducted with the aim of identifying and prioritizing the factors affecting the hidden curriculum in the first period of secondary schools. The research method was qualitative-quantitative mixed method. In the first part, by analyzing the data of the foundation, the causal factors of the hidden curriculum were identified and in the second part, they were prioritized. In the qualitative section, the statistical population consisted of professors and elites, and in the second section, all principals and teachers of non-government secondary schools in Tehran. In the qualitative section, the number of interviewees was 15, and in the quantitative section, 384 sample people were estimated using Morgan's table and selected using the cluster sampling method. The research tool in the first part is a semi-structured interview, and in the second part, a researcher-made questionnaire based on dimensions extracted from the viewpoints of various experts, whose formal and content validity has been confirmed by academic experts after the study. The reliability of the questionnaire was also equal to 0.90 during the calculation of Cronbach's alpha coefficient. In the qualitative analysis, four categories of physical environment, cognitive environment, administrative environment and social environment were identified as causal selection categories for hidden curriculum in first secondary schools, and the prioritization showed that cognitive environment has a higher priority than other components.
_||_