شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی: رویکرد ویکور فازی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحمیدرضا کمالی 1 , کامران محمد خانی 2
1 - گروه آموزش عالی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران
2 - گروه مدیربت آموزشی ، دانشکده اقتصاد و مدیریت ، دانشگاه علوم وتحقیقات تهران ، تهران ؛ ایران
کلید واژه: آموزش عالی, ویژگی ها, رهبران, کوانتوم, ویکور فازی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی ویژگی های رهبران کوانتومی در آموزش عالی انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه ی گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه ی آماری را خبرگان رهبری آموزش عالی تشکیل دادند؛ که به منظور انجام این پژوهش، تعداد هفت نفر از آنان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق قضاوت خبرگان مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده به کمک روش ویکور فازی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان رهبری آموزش عالی 5 ویژگی، برقراری موازنه بین نظم و آشوب ، تخمین احتمال وقوع رویدادها و پدیده ها به جای پیش بینی دقیق آن ها ، تسهیل فرآیند خودسازماندهی ، روابط را فرصت هایی ارزشمند برای یادگیری دانستن و تقویت روابط اجتماعی به ترتیب از بین 25 ویژگی استخراج شده از بالاترین درجه اهمیت برخوردار هستند.
The purpose of this study was to identify and rank the the characteristics of quantum leaders. This research is an applied research from purpose point of view and in terms of how data is collected, it is a survey research. The statistical population consisted of the experts of higher education leadership. Seven of them were selected by purposeful sampling method. The research instrument was a researcher – made questionnaire whose face and content validity was confirmed by experts. . The collected data were analyzed using fuzzy Vikor method. The findings of the study showed that from the perspective of the experts of the higher education leadership, 5 characteristics of, "establishes a balance between order and chaos", "instead of accurately predicting events and phenomena, estimates the probability of their occurrence", "facilitates the process of self-organization" "Considers relationships as valuable opportunities for learning" and "strengthens social relationships" respectively, among 25 features extracted are of the highest importance
_||_