هدف پژوهش: این تحقیق سعی در تحلیل جامعه شناختی مولفههای فرهنگی، بطور خاص محتوای مثلهای کتاب امثال و حکم دهخدا و نقش این مثلها در توسعه نیافتگی ایران دارد.
روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی و روش مطالعه میدانی.
جامعه آماری: 50 هزار ضربالمثل از کتاب امثال و حکم دهخدا و 4 چکیده کامل
هدف پژوهش: این تحقیق سعی در تحلیل جامعه شناختی مولفههای فرهنگی، بطور خاص محتوای مثلهای کتاب امثال و حکم دهخدا و نقش این مثلها در توسعه نیافتگی ایران دارد.
روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی و روش مطالعه میدانی.
جامعه آماری: 50 هزار ضربالمثل از کتاب امثال و حکم دهخدا و 40 نفر از کسانی که آگاهی نسبتا خوبی به مثلها داشتند.
روش انجام پژوهش: تحلیل محتوای ضربالمثلها توسط 3 کدگذار متخصص و مصاحبه با افراد.
یافتهها: محقق با تحلیل محتوای بیش از پنجاه هزار مثل در روش تحلیل محتوای کیفی به این نتیجه رسید که 2510 مثل حاوی مفاهیم توسعهای هستند که از این تعداد 894 مثل (35%) حاوی مفاهیم همسو با توسعه و 1616 مثل (65%) حاوی مفاهیم غیرهمسو با توسعه بودند. بعلاوه، با استفاده از روش مطالعه میدانی، از مصاحبه با 40 نفر از کسانی که آگاهی نسبتا خوبی به مثلها داشتند، 276 مثل حاوی مفاهیم توسعهای بدست آمد که از این تعداد 64 مثل (23%) حاوی مفاهیم همسو با توسعه و 212 مثل (77%) حاوی مفاهیم غیرهمسو با توسعه بودند.
نتیجهگیری: این تحقیق در نهایت به این نتیجه میرسد که تعداد قابل ملاحظهای از مثلهای مورد مطالعه مفاهیمی همچون تقدیرگرایی، فقدان نوآوری، مرگ، زن ستیزی، قناعت و...را ترویج میکند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسائی مولفهها و شاخصهای مناسب در سنجش سرمایههای فرهنگی شهر تهران و ترسیم مدل مفهومیسنجش سرمایههای فرهنگی در شهر تهران انجام شده است.روش پژوهش:این تحقیق، براساس هدف، یک تحقیق کاربردی است و در گردآوری دادههای مورد نیاز تحقیق ا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف شناسائی مولفهها و شاخصهای مناسب در سنجش سرمایههای فرهنگی شهر تهران و ترسیم مدل مفهومیسنجش سرمایههای فرهنگی در شهر تهران انجام شده است.روش پژوهش:این تحقیق، براساس هدف، یک تحقیق کاربردی است و در گردآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از روشهای کتابخانهای و تکنیک طوفان فکری استفاده شده است.یافتهها: با مرور ادبیات تخصصی مربوطه و همچنین پژوهشهای کاربردی و مدلهای عملیاتی شاخص بینالمللی، مولفهها و شاخصهای متعددی برای سنجش سرمایههای فرهنگی در محیطهای مختلف، بویژه شهر، شناسائی گردید، سپس با ارائه مولفهها و شاخصهای مستخرج از مطالعات کتابخانهای به گروه تخصصی پژوهش، با روش طوفان فکری و بحث و جدل و جمعبندی حاصل از آنها، 39 شاخص در پنج گروه مولفه، به عنوان شاخصهای پیشنهادی آنها برای سنجش سرمایههای فرهنگی شهر تهران شناسائی و مناسب دانسته شدند. در انتها، مدل سنجش سرمایههای فرهنگی شهر تهران متشکل از مولفهها و شاخصهای مربوطه ترسیم گردید.نتیجهگیری: با استفاده از مولفهها و شاخصهای مناسب میتوان مدل مناسبی برای سنجش سرمایههای فرهنگی شهر تهران ارائه داده و به سیاستگذاران و برنامه ریزان شهری برای ارزیابی و سنجش وضعیتاین سرمایه در شهر تهران معرفی کرد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه بهعنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ اینکه چگونه باید به نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته میشود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانش چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: دانشگاه بهعنوان یک نهاد اجتماعی بر قواعد مشخص و فرهنگ خاص خود متکی است. از این منظر، فرهنگ دانشگاهی به نظام باورها، انتظارات و اعمال فرهنگی دربارۀ اینکه چگونه باید به نحو دانشگاهی عمل کرد، گفته میشود لذا این پژوهش با هدف واکاوی تجربیات اساتید دانشگاه فرهنگیان دربارهی مؤلفههای فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است.
روش پژوهش: از رویکرد کیفی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه عمیق بدون ساختار با تعداد 16 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیده بودند، انجام گردیده و در تحلیل دادهها از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی استفاده نموده است.
یافتهها: یافتهها حاکی از دستیابی به هفت مولفهی اصلی فرهنگ دانشگاهی است. تحت عنوان: هویت ملی و مذهبی، ارزشهای فرهنگی، ارتقای ارزشهای پژوهشی، آموزشی، فعالیتهای فرهنگی، تقویت فرهنگ مادی، هنجارهای دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان میباشد ارتقای ارزشهای که هر یک از این ابعاد مقولههای فرعی مربوط به خود را به صورت کامل در پژوهش بیان میدارد.
نتیجه گیری: ابعاد فرهنگ دانشگاهی مطرح شده در این مقاله میتواند بهعنوان ملاکی برای سنجش فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب میشوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیتهای لازم برای مدیریت آموزشی میباشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت.
ر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب میشوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیتهای لازم برای مدیریت آموزشی میباشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت.
روش پژوهش: نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت پدیدار شناسی میباشد. سؤال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفههای تشکیل دهنده صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت.
یافتهها: برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مجرب مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. چند بار مرور متن مصاحبهها و تجزیه و تحلیل محتوایی آنها جهت کسب تصویر و درک کلی از صلاحیتهای حرفهای برای مدیریت آموزشی باعث استخراج هشت مقوله محوری در مرحلۀ کدگذاری محوری و یک مقوله محوری اصلی در مرحله کدگذاری گزینشی شد.
نتیجهگیری: در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات 8 مقوله محوری، که شامل: تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامیاستان مازندران بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.
یافتهها: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی تاثیر منفی و معنا چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامیاستان مازندران بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.
یافتهها: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی تاثیر منفی و معنادار دارد.
نتیجهگیری: نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه روان شناختی بر سکوت سازمانی تاثیر منفی و معنادار دارد.
پرونده مقاله
پژوهش مقدمه و هدف پژوهش: در دهۀ نود، شمار فزایندهای از گزارشهای اصلی روزنامهها، داستانهای هراسانگیزی را دربارهی بازیهای ویدیوئی تکان دهنده و خشونت بار مطرح میکرد که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده بود و موضوعهایی را در برمیگرفت که بر آدمکشی و ضرب و شتم تأکید چکیده کامل
پژوهش مقدمه و هدف پژوهش: در دهۀ نود، شمار فزایندهای از گزارشهای اصلی روزنامهها، داستانهای هراسانگیزی را دربارهی بازیهای ویدیوئی تکان دهنده و خشونت بار مطرح میکرد که برای کودکان و نوجوانان ساخته شده بود و موضوعهایی را در برمیگرفت که بر آدمکشی و ضرب و شتم تأکید داشت (بریگانتر، 1388). هدف از بررسی رابطه میزان سواد رسانهای والدین تهرانی با کمیت و کیفیت استفاده بازیهای رایانهای فرزندان شناخت و شناسایی این عوامل است. روش پژوهش: جمعیت نمونه آماری این پژوهش را والدین و کودکان و نوجوانان زیر 18 سال تهرانی ازیکی از مناطق 22 گانه استان تهران با تحصیلات زیر دیپلم تا دکتری تشکیل میدهند. این مطالعه یک نوع پژوهش کمی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات در آن از طریق پرسشنامه بوده است. حجم نمونه براساس فرمول برآورد حجم نمونه کوکران برابر 344 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند، ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و محتوایی تایید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد، تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار spss21 انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: نتایچ آزمون فرضیه اول نشان داد بین بعد ادراکی سواد رسانهای والدین تهرانی با کمیت و کیفیت استفاده بازیهای رایانهای فرزندان رابطه معناداری وجود دارد و میزان تاثیر سواد رسانهای بر کمیت استفاده فرزندان از بازیهای رایانهای برابر 0.22 و میزان تاثیر آن بر کیفیت برابر 0.26 درصد است، نتایج آزمون فرضیه دوم نشان داد بین بعد حسی سواد رسانهای والدین تهرانی با کمیت و کیفیت استفاده بازیهای رایانهای فرزندان رابطه معناداری وجود دارد، نتایج آزمون فرضیه سوم نشان داد، بین بعد اخلاقی سواد رسانهای والدین تهرانی با کمیت و کیفیت استفاده بازیهای رایانهای فرزندان رابطه معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 اصفهان انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود.جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کلیه چکیده کامل
هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی در دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 اصفهان انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود.جامعه آماری موردنظر در این پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان به تعداد 888 نفر که از بین آنها تعداد 276 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده شامل پرسشنامه مشارکت فرهنگی و پرسشنامه سرمایه فرهنگی بود. روایی سازه و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss23 و amos23 تحلیل شدند.
یافتهها: میزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی با ارتقاء در سرمایه فرهنگی دانشآموزان معنادار است و بین این دو متغیر رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: با افزایشمیزان مشارکت در فعالیتهای فرهنگی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 3 شهر اصفهان میزان سرمایه فرهنگی افزایش مییابد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر، مدیریت موثر، به یک مدل جدید مبتنی بر باز بودن، اعتماد و دانش کلی تغییر جهت داده است. هوش ارتباطی یک مدیر به او کمک میکند که چگونه سبک ارتباطی خاص خود را با کارکنان و همکارانش در محیطی که در آن کار میکند، تنظیم کند. هوش ارتباطی همانند دی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر، مدیریت موثر، به یک مدل جدید مبتنی بر باز بودن، اعتماد و دانش کلی تغییر جهت داده است. هوش ارتباطی یک مدیر به او کمک میکند که چگونه سبک ارتباطی خاص خود را با کارکنان و همکارانش در محیطی که در آن کار میکند، تنظیم کند. هوش ارتباطی همانند دیگر پدیدهها متاثر از عوامل متعددی است که محقق در این پژوهش با هدف بررسی میزان و سهم هوش فرهنگی و عوامل جمعیت شناختی موثر بر هوش ارتباطی مدیران در بانک کشاورزی، به آن پرداخته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدیران و معاونان و کارشناسان خبره ستاد و شعب بانک کشاورزی در کل استان تهران به تعداد 387 نفر میباشند و براساس جدول مورگان، تعداد نمونه 193 نفر محاسبه گردید که این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد هوش فرهنگی آنگ وهمکاران (2012) و شایستگی ارتباطی بورمستر (1988)، بودهاند. و روایی پرسشنامهها براساس، روایی صوری و همچنین روایی محتوایی، 893/0 محاسبه و مورد تائید قرار گرفت و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر آن به ترتیب پرسشنامه هوش فرهنگی، 79/0 و شایستگی ارتباطی، 83/0 بوده است و تجزیه تحلیل دادهها نیزدر دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از روش همبستگی انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل جمعیت شناختی رابطه مثبت و معنیداری با هوش ارتباطی ایجاد کرده است. همچنین متغیرهای هوش فرهنگی نیز رابطه مثبت و معنیداری با هوش ارتباطی ایجاد کرده است.
نتیجهگیری: با وجودیکه ماتریس همبستگی بین عوامل جمعیت شناختی، هوش فرهنگی و هوش ارتباطی برقرار است و مدل طراحی شده براساس عوامل جمعیت شناختی و هوش فرهنگی توانست به صورت معناداری تغییرات هوش ارتباطی را تبیین کنند لیکن از بین ویژگیهای شخصیتی، تنها متغیر جنسیت 25 % و متغیر تاهل 35 % توانستهاند تغییرات هوش ارتباطی را تبیین کنند و در ابعاد هوش فرهنگی نیز تنها بعد انگیزش وارد مدل شده و 30 % توانست تغییرات هوش ارتباطی را تبیین کند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی به منظور شناسایی و رتبهبندی موانع جوسازمانی نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامیبا مطالعه موردی سازمان مرکزی بوده است. روش پژوهش: در این مطالعه از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه با چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی به منظور شناسایی و رتبهبندی موانع جوسازمانی نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامیبا مطالعه موردی سازمان مرکزی بوده است. روش پژوهش: در این مطالعه از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه با 20نفر از متخصصین و مطلعین، بهره برده شده است. در بخش کمیو به منظور رتبهبندی موانع جو سازمانی نوآورانه سازمان و طراحی مدل، ازآزمون فریدمن و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. از آنجا که روش مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی برنظر خبرگان است، از نظرات 320 متخصص در حوزه دانشگاهی استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که فقدان همبستگی و توافق، فقدان نقش اعتماد آفرینی، فقدان فرهنگ و تفکر جونوآورانه، به ترتیب (رتبههای اول تا سوم) ازمهمترین موانع جوسازمانی نوآورانه دانشگاهی هستند و ترس از تمسخر دیگران (رتبه 13) آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش، منجربه سطحبندی موانع جوسازمانی نوآورانه دانشگاهی شد. براساس مدل حاصله مهمترین سطح که زیربنای مدل را تشکیل میدهد فقدان ثبات مدیریتی است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فکری؛ دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان وجود دارند تا بتوان ارزش را خلق کرد و به عنوان داراییهای ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف میشوند که میتوانند به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال داده شوند تا ارزش خلق شود. هدف اصلی این مق چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه فکری؛ دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان وجود دارند تا بتوان ارزش را خلق کرد و به عنوان داراییهای ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف میشوند که میتوانند به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال داده شوند تا ارزش خلق شود. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تحلیل ابعاد و شاخصهای مؤثر بر ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با استفاده از مدلسازی ساختاری- تفسیری است.
روش پژوهش:روش پژوهش در این مقاله از نظر ماهیت به دلیل استفاده از هر دو روش کیفی و کمّی یعنی استفاده از شیوههای مختلف پژوهش مانند مصاحبه با صاحبنظران، پرسشنامه و سند کاوی جزء پژوهشهای ترکیبی است و از نظر هدف کاربردی است.ابتدا ابعاد و شاخصهای سرمایه فکری براساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسهای پژوهشهای مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصین شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخصهای ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه آزاد استان ایلام تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شده است؛ در نهایت با استفاده از تحلیل میکمک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است.
یافتهها:به منظور جمعآوری اطلاعات لازم در خصوص معیارهای سنجش سرمایه فکری با بررسی پیشینه پژوهش مجموعهای از معیارهایی که دارای بیشترین فراوانی بوده و توسط محققان مختلف به منظور سنجش و گزارشدهی سرمایه فکری مورداستفاده قرارگرفته، شناسایی شد. نتایج تحلیل یافتههای کیفی پژوهشی استخراج 18 شاخص برای ارزیابی سرمایه فکری دانشگاه بود و با استفاده از تکمیل ماتریس خود تعاملی با تکیه به نظر خبرگان مدلی سه سطحی حاصل شد.
نتیجهگیری: با استفاده از تحلیل میکمک (MICMAC) نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است؛ نتایج نشان داد که دو متغیر مدیریت و دانشجویان که معیارهای سرمایه انسانی هستند در این مدل به صورت متغیر مستقل نقش دارند و برای ایجاد تغییر در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد استان ایلام باید در این متغیرها تغییر ایجاد کرد همچنین با توجه به یافتهها، فرهنگ محلی متغییری تاثیرگذار در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام است.
پرونده مقاله