هدف: ارائه چارچوبی اقتضائی به منظور انتخاب رویکرد خط مشی گذاری مناسب از بین رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری تحت شرایط مختلف روش: به لحاظ ابعاد پژوهش، این تحقیق دارای مخاطب بنیادی می باشد و نتایج آن برای جامعه علمی قابل کاربرد است. هدف پژوهش توصیف شرا چکیده کامل
هدف: ارائه چارچوبی اقتضائی به منظور انتخاب رویکرد خط مشی گذاری مناسب از بین رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری تحت شرایط مختلف روش: به لحاظ ابعاد پژوهش، این تحقیق دارای مخاطب بنیادی می باشد و نتایج آن برای جامعه علمی قابل کاربرد است. هدف پژوهش توصیف شرایط بکارگیری هر یک از رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری است. داده های گردآوری شده از نوع داده های کیفی هستند و به کمک روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو(2007) تلفیق شده با تکنیک دلفی بدست آمده اند. پس از انجام فراترکیب و استخراج کدهای عملیاتی، مفاهیم سازنده و مقوله های فراگیر، مدل اولیه بدست آمده در اختیار 15 نفر خبره دانشگاهی قرار داده شد و پس از اتفاق نظر در دور چهارم روش دلفی، مدل تحقیق نهایی شد.یافته ها: به کمک سه متغیر محیطی قدرت پیش بینی، مشارکت گرایی و نوآوری گرایی، می توان شرایط استفاده و بکارگیری هر یک از رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری را تبیین نمود.نتیجه گیری: هیچ یک از رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری برای استفاده در تمامی محیط های خط مشی گذاری، مناسب نیستند. بلکه کاربردپذیری هر یک از این رویکردها، وابسته به شرایط اقتضائی خاص می باشد.
پرونده مقاله
زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و ا چکیده کامل
زمینه: تابآوری سازمانی یعنی سازمانها در برابر بحرانها، بقای خود را حفظ کنند، مقاومت خوبی داشته باشند و عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی برای باشگاهها ورزشی خصوصی است. روشها: جامعه پژوهش شامل خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی هستند. برای جمع آوری نمونه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبة نیمهساختاریافته شد. لذا در این مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) استفاده شد و از طریق تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبه با 17 تن از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت ورزشی، مولفهها و شاخصهای تابآوری سازمانی باشگاههای ورزشی خصوصی شناسایی شدند. یافتهها: طبق یافتهها، مولفه تابآوری سازمانی شامل سه شاخص آگاهی موقعیتی، مدیریت آسیبپذیری کلیدی، قابلیت تطابقپذیری با 15 کد اولیه؛ مولفه موانع تابآوری سازمانی شامل پنج شاخص با 16 کد اولیه؛ مولفه تسهیلکنندههای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه؛ و در نهایت مولفه راهبردهای تابآوری شامل پنج شاخص با 17 کد اولیه است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش میتوان برای توسعه تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی از طریق اتخاذ سیاستها و تعیین ساختارهای مناسب و نیز فراهم آوردن محیطها و بسترهای مطلوب، زمینههای تابآوری سازمانی در باشگاههای ورزشی را شناسایی و اجرایی کرد.
پرونده مقاله
زمینه: در جمهوری اسلامی ایران بهمنظور توسعه و گسترش ورزش، فعالیتهای مستمر و حمایتهای لازم از طریق نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی انجام میشود. هدف: پژوهش کاربردی حاضر، با مفروض وجود مشکل در خطمشیگذاری ورزشی ایران با تأکید بر مرجعیتهای چندگانه تصمیمگیری به چکیده کامل
زمینه: در جمهوری اسلامی ایران بهمنظور توسعه و گسترش ورزش، فعالیتهای مستمر و حمایتهای لازم از طریق نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی انجام میشود. هدف: پژوهش کاربردی حاضر، با مفروض وجود مشکل در خطمشیگذاری ورزشی ایران با تأکید بر مرجعیتهای چندگانه تصمیمگیری به دنبال تمرکز بر عمدهترین مشکل مؤثر بر فرآیند تصمیمگیری در ساختار ورزش کشور در سطوح مختلف ملی، منطقهای و بینالمللی مبتنی بر مدل مرجعیت تصمیمگیری پیرمولر است. روش: این پژوهش با بهکارگیری روش فرا تحلیل کیفی با بررسی مواد قانونی تحقق برنامه چهارم و پنجم توسعه و همچنین بررسی اسناد بالا دستی و سند چشم انداز صورت گرفته است . یافتهها: بررسی روند ناپایدار ورزش قهرمانی و حرفهای از منظر مرجعیتهای چندگانه تصمیمگیری یکی از عمدهترین مشکلات ورزش کشور را تعدد نهادهای تصمیم گیر در ورزش ایران میداند که منجر به عدم تحقق مطلوب برنامههای پنجساله توسعه و نیز بیثباتی در عرصه ورزش قهرمانی و حرفهای شده است. نتایج: وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و تعارض نظام ارزش ها در بخش های مختلف ورزش ایران بر مبنای مدل پیر مولر مورد توجه و تاکید قرار گرفت . چالش‎های ساختاری و فعالیت های موازی در ساختار ورزش کشور، تعارض نظام ارزشی در ورزش حرفه ای از جمله نتایج این بررسی می باشد.
پرونده مقاله
زمینه: پیدایش سبکهای مدیریتی مبتنی بر ادبیات جهان، اهداف، عملکرد و اثربخشی حوزه منابع انسانی را دستخوش تحولات زیادی نموده است. مدیریت به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا میکند، عامل بسیار مهمی در مباحث مدیریت رفتار سازمانی در سازمان است. هدف: انواع مدیریت را چکیده کامل
زمینه: پیدایش سبکهای مدیریتی مبتنی بر ادبیات جهان، اهداف، عملکرد و اثربخشی حوزه منابع انسانی را دستخوش تحولات زیادی نموده است. مدیریت به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و گروهی ایفا میکند، عامل بسیار مهمی در مباحث مدیریت رفتار سازمانی در سازمان است. هدف: انواع مدیریت راههای مشخص تصمیمگیریها در امور تحت امر است. طرق مختلف مدیریت میتوانند بسته به عواملی تغییر کنند مانند فرهنگ جامعه، وظیفهای که از کار انتظار میرود، تفاوت نیروی کار، و شخصیت و تواناییهای رهبران. روشها: روش تحقیق روش تحلیل کیفی (تحلیل مضمون) و طرحهای پژوهشی توصیفی تحلیلی با ماهیت کاربردی، براساس تحقیق کتابخانهای گردآوری شده است. که نگاه به جنبه مدیریت در شاهنامه از نوآوری های این تحقیق بود. یافته ها: در فرایند بررسی صورت گرفته نشان داده شد که سبک مدیریتی نقشمدار، سبک مدیریتی توفیقمدار، سبک مدیریتی پدرسالارانه یا استثماری/اقتدار، سبک مدیریت حمایتی و مشارکتی، سبکهای اقتضایی مدیریت و انگیزش و سبک مدیریتی موقعیتی در شاهنامه بسیار بیشتر از دیگر سبکها مشهود بود. نتیجه گیری: فردوسی از مفاهیم فرهنگ کنترل، طراحی سازمانی، انگیزش، تصمیمگیری به اقتضای زمان و مکان بهره برده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش شناسایی و رتبه بندی شاخص های موثر بر رفتار اشتراک دانش کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی بود. پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات میدانی و از نوع نیمه اکتشافی چکیده کامل
هدف پژوهش شناسایی و رتبه بندی شاخص های موثر بر رفتار اشتراک دانش کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی بود. پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات میدانی و از نوع نیمه اکتشافی بود. جامعه کارکنان فناوری اطلاعات شرکت آبفا استان خوزستان بود که به دلیل خبره سنجی جهت شناسایی و اولویت بندی از روش نمونه گیری قضاوتی تعداد 12 نفر در مرحله دلفی فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی انتخاب شدند. پرسشنامه تحقیق پس از بررسی ادبیات در قالب 22 بعد شناسایی شده، تنظیم گردید که مرحله دلفی فازی سه مرحلهای، 22 بعد به 11 بعد تقلیل یافت. در مرحله فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی 11 بعد و 72 زیر شاخص (زیر بعد) اوزان مشخص و رتبه بندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که در میان ابعاد آموزش کارکنان (وزن 121/0)، فن آوری (وزن 115/0)، سبک رهبری و مدیریت (وزن 108/0) ویژگیهای شخصیتی (وزن 101/0)، ارتباطات (وزن 0945/0)، فاکتورهای انگیزشی (وزن 0941/0)، عوامل جمعیت شناختی (وزن 087/0)، اعتماد بین اعضا (وزن 0844/0)، حمایت کارکنان ارشد (وزن 083/0)، سرمایه اجتماعی (وزن 0799/0) و سیستم پاداش شرکت (وزن 0295/0) به ترتیب به دلیل وزن بالاتر در رتبه یک تا یازده قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: سلامت سازمانی یک سازهی مهم مدیریت است و هر سازمانی وظیفه دارد برای بقای خود نیازمند مبارزه با فساد ارتقاء سلامت اداری است. از این رو این پژوهش به بررسی تاثیر خط مشی ارتقاء سلامت اداری بر سلامت سازمانی دانشگاه فنی و حرفهای، واحدهای آذربایجان شرقی می پرداز چکیده کامل
زمینه و هدف: سلامت سازمانی یک سازهی مهم مدیریت است و هر سازمانی وظیفه دارد برای بقای خود نیازمند مبارزه با فساد ارتقاء سلامت اداری است. از این رو این پژوهش به بررسی تاثیر خط مشی ارتقاء سلامت اداری بر سلامت سازمانی دانشگاه فنی و حرفهای، واحدهای آذربایجان شرقی می پردازد. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی که به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش، 520 نفر اعضای هیئت علمی و کارکنان غیر هیئت علمی واحدهای دانشگاه فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی است که تعداد 221 نفر به روش نمونهگیری ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی OHI مایلز دادههای و پرسش نامه خطمشی ارتقاء سلامت اداری اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردیده است برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS با استفاده از نرم افزار Smart-PLS استفاده شده است. یافته ها: با توجه به مقداره t رابطه مولفهها با متغیره مربوطه در سطح 99 درصد (000/0) معنیدار است. بررسی بارهای عاملی مدل نشان میدهد که بارعاملی مولفهها بر متغیرهای پژوهش بالاتر 7/0 و سطح قابل می باشد، با توجه به مقداره t خطمشی ارتقاء سلامت ادارای (مغیر مستقل) در سطح 99 درصد با سلامت سازمانی دانشگاه فنی و حرفهای (متغیر وابسته) رابطه دارد و با توجه به ضریب مسیر 844/0 بر سلامت سازمانی دانشگاه فنی و حرفهای تاثیر دارد و با توجه به R2 سلامت سازمانی، به میزان 713/0 ، 71 درصد از تغییرات سلامت سازمانی به وسیله خطمشی ارتقاء سلامت ادارای تبیین میشود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که با توجه میزان ضریب مسیر این رابطه، خطمشی ارتقاء سلامت ادارای بر سلامت سازمانی واحدهای استان آذربایجان شرقی دانشگاه فنی و حرفهای تاثیر مثبت دارد و این به معنی هست که هر تغییر مثبت در جهت ارتقاء خطمشی اداری در این دانشگاه منجر به بهبود سلامت سازمانی آن خواهد شد و مدیران و برنامهریزان برای ارتقاء سلامت سازمانی، میتوانند با برنامهریزی در جهت تدوین و اجرای خطمشی سلامت اداری، به نتایج رضایت بخشی در افزایش سلامت سازمانی دانشگاه دست پیدا کنند.
پرونده مقاله
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی چکیده کامل
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی از مهمترین این ویژگیها تعالی فردی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تعالی فردی معلمان به عنوان الگویی در انتخاب معلم ممتاز انجامشده است. روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی میباشد. بدین منظور با 19 نفر از اساتید رشته علوم تربیتی مدیران و معاونان با سابقه و موفق در استان خراسان رضوی که بهصورت ملاک محور و به عنوان اطلاعرسان انتخابشدهاند، مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام شده است. دادهها مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردیده است. یافتهها: تعالی فردی، پدیدهای است که میتواند در انتخاب معلم ممتاز موردتوجه قرار بگیرد. در راستای ارتقاء تعالی فردی معلمان، موانع، پیامدها و تسهیلکنندههایی شناسایی گردید. همچنین مصاحبهشوندگان به نقش مدیر مدرسه در ارتقاء تعالی فردی معلمان اشاره داشتهاند. نتیجهگیری: تعالی فردی الگوی مناسبی در انتخاب معلم ممتاز است لذا ضرورت داد موانع آن رفع و تسهیلکنندههای آن تقویت شود.
پرونده مقاله
زمینه: رشد جمعیت به ویژه در کشورهای درحالتوسعه و افزایش طول عمر و امید به زندگی، پدیده سالمندی جوامع را موجب شده است و یکی از موضوعاتی که زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار میدهد ورزش است که نقش مهمی در سلامتی بدنی و روانی سالمندان دارد. هدف:هدف از انجام پژوهش حاضرشناسا چکیده کامل
زمینه: رشد جمعیت به ویژه در کشورهای درحالتوسعه و افزایش طول عمر و امید به زندگی، پدیده سالمندی جوامع را موجب شده است و یکی از موضوعاتی که زندگی سالمندان را تحت تأثیر قرار میدهد ورزش است که نقش مهمی در سلامتی بدنی و روانی سالمندان دارد. هدف:هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی عوامل موثر بر ورزش سالمندی در ایران، طبقهبندی آنها در قالب نقاط قوت، ضعف،فرصتهاوتهدیدهای محیطی ونیز ارائه راهبردهای کاربردی در زمینه توسعه ورزش سالمندی درایران میباشد. روش:پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته (کیفی و کمی) میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان مرتبط با ورزش سالمندی در ایران میباشد. از بین این افراد 20 نفربه عنوان نمونه پژوهش در بخش کیفی انتخاب شدند. روش نمونهگیری غیرتصادفی است.ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه خبرگان میباشد.به منظور تحلیل آماری نیز از فن دلفی وماتریس تجزیهوتحلیلSWOTاستفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان نشان میدهد که با تشکیل ماتریس SWOT، تعداد 40 راهبرد کاربردی در مورد توسعه ورزش سالمندی در ایران ارائه شد. در نهایت از بین راهبردهای ارائه شده 10 راهبرد به عنوان راهبردهای برتر توسط کارشناسان انتخاب شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج موقعیت ورزش سالمندی در ایران در ماتریس چهارخانهای داخلی و خارجی نیز در خانه تدافعی قرار گرفت.
پرونده مقاله