آخر اخبار المجلة
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی ( علمي بحثي )
  • مقدمة في المجلة
    علمی

     

    فصلنامه علمی مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی

    با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 91654  مورخ 1401/5/26

                   فصلنامه با همکاری انجمن علمی مدیریت دانش ایران منتشر می شود.

     بر اساس قرارداد با شرکت سیناوب تمامی مقالات ارسالی به فصلنامۀ مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی قبل از ورود به فرآیند داوری از طریق نرم افزارهای مشابهت یاب، همتایاب و سمیم نور بررسی خواهند شد.

    مقالات با محوریت حکمی سازی در اولویت چاپ مجله قرار دارند.

    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی          حوزه تخصصی: مدیریت آموزشی، رهبری، علوم تربیتی، برنامه ریزی آموزشی
    • اعتبار مجله : علمی دانشگاه آزاد اسلامی با درجه A  امتیاز 81  در سال 1402
    •  
    • توالی انتشار: فصلنامه                                      سال شروع انتشار: 1400 
    • محل انتشار: ایران،تهران                                نوع دسترسی: رایگان (تمام متن)
    • نوع انتشار:  الکترونیکی                                  زبان نشریه: فارسی - انگلیسی 
    • نوع داوری: دوسویه ناشناس(حداقل دو داور)    زمان داوری مقالات:  2 تا 6 ماه 
    • هزینۀ بررسی اولیه : 150000 تومان                 هزینه پذیرش نهایی: 350000 تومان
    • نشانی الکترونیکی نشریه:  mlseojournalal@iauctb.ac.ir
    • آدرس دفتر نشریه: : تهران -سوهانک - میدان قاِئم- خیایان خندانی -دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دفتر فصلنامه مطالعات مدیریت ورهبری در سازمان های آموزشی
    • لطفا قبل از ارسال مقاله، به بخش راهنمای نویسندگان مراجعه فرمایید.

    برای دریافت فرم تعهد نامه اینجا را کلیک کنید. 

    برای دریافت فرم تعارض منافع اینجا را کلیک کنید.

     

    درج کد ORCID برای همه نویسندگان الزامی است. اگر نویسنده ای فاقد این کد است با مراجعه به آدرسhttp://orcid.org/regester   اقدام به ثبت نام و دریافت کد نماید. 

    پژوهشگر گرامی

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره 10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر؛ بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال دیگر جهت چاپ مقاله از مولفان محترم دریافت گردد. (لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به مولف نمی‌باشد).

    شماره حساب 0110992839000  
    بانک ملی

    شماره شبا ir590170000000110992839000

    به نام مجله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

    شناسه:200226

     تذکر مهم: از کلیه نویسندگان محترم خواهشمند است مقالات خود را فقط از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی خود ارسال نموده و صرفاً از همین طریق نیز پیگیری نمایند و از تحویل یا ارسال مقاله به ایمیل هر شخص حقیقی یا حقوقی و تماس تلفنی در این زمینه مطلقاً خودداری نمایند؛ زیرا دفتر مجله در مقابل مقالاتی که به جز از طریق سامانه مجله ارسال گردد، مسئولیتی نخواهد داشت.

    لازم به ذکر است، مقالات در گوگل اسکولار (Google Scholar) نمایه می شوند.

     


    أحدث المقالات المنشورة
    المقالات الأكثر مشاهدة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - تاثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
      زینب کرمی بهارک شیرزاد کبریا سعید برومندفر
      العدد 3 , المجلد 3 , پاییز 1402
      امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوری‌های مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک أکثر
      امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوری‌های مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک سو تحت تأثیر شرایط محیطی و وضع زیست شناختی افراد قرار دارد و از سوی دیگر با شناخت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی افراد مرتبط است؛ همچنین اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم نیز در رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. اهداف این پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت، سپس در دو بخش کتابخانه‌ای و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت بدین منظور پس از بررسی کتابخانه ای، دو گروه 15 نفره انتخاب گردید و یک گروه به عنوان شاهد و یک گروه به عنوان کنترل که به صورت پیش آزمون –پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین منظور از پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (۱۹۹۵)، پرسشنامه فردریگز و همکاران (2004) و اجرای گیمفیکیشن با استفاده از سایتهای طراحی گیمیفیکیشن استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار Spss 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت توأم و جداگانه تأثیر دارد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - تأثیر به کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش آموزان ناشنوا
      فاطمه سادات سادات مهریزی سعید مذبوحی حمیدرضا مقامی
      العدد 3 , المجلد 3 , پاییز 1402
      هدف از پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که أکثر
      هدف از پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که به شیوه در دسترس 40 نفر انتخاب‌شده و به دو گروه کنترل و تجربی که هر گروه 20 نفر بودند، تقسیم شدند. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، در دسترس بوده است. در پژوهش حاضر از فرم 38 سؤالی آزمون نظریه ذهن استیممن (1994) و آزمون کارکرد اجرایی دستگاه عصبی مرکزی برج لندن استفاده شد. از شاخص-های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و همچنین آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی توزیع داده‌ها استفاده شد. برای آزمون فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده شد. سطح معنی‌داری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین شد. محاسبات آماری به‌وسیله نرم‌افزار آماری SPSS(نسخه 24) انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که تحلیل کواریانس‌های یکراهه در متغیر نظریه ذهن (05/0P < ) و توان حل مسئله (05/0P < ) معنی‌دار می‌باشند؛ بنابراین به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا اثرگذار است. لذا استفاده از این برنامه برای کودکان ناشنوا پیشنهاد می‌شود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان
      لیلا گیلانی نادر بهلولی مجتبی رمضانی احمد ودادی
      العدد 3 , المجلد 3 , پاییز 1402
      پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه أکثر
      پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته (با حجم نمونه 17 نفر از متخصصین با روش نمونه گیری هدفمند)، استفاده شده و برای جمع آوری داده های کمّی از پرسشنامه طراحی شده که در بین کارکنان سازمان سینمایی و سمعی بصری (127نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده) توزیع شده اند، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمّی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج کیفی تحقیق 7 مولفه اصلی متشکل از 64 گویه برای الزامات شغلی و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی ، شناسایی شده است. نتایج تحلیل کمّی نیز معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها ، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده مدل را تایید کرده است. این مدل می تواند برای مدیران منابع انسانی زمینه ساز طراحی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء اشتیاق شغلی کارکنان بر اساس الزامات شغلی و منابع شغلی متناسب با سازمان تابعه خود باشد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - مقایسه اهمال کاری، راهبردهای یادگیری و هیجان های تحصیلی در دانش آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری
      مریم عسگری مریم احمدی فقیه
      العدد 2 , المجلد 3 , تابستان 1402
      هدف این پژوهش مقایسه اهمال کاری، راهبردهای یادگیری و هیجان های تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری شهر قم بود که دارای مشکل نادرست نویسی(اختلال یادگیری در املا) بودند. نمونه آماری شامل 60 نفر(30 أکثر
      هدف این پژوهش مقایسه اهمال کاری، راهبردهای یادگیری و هیجان های تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان عادی و دارای اختلال یادگیری شهر قم بود که دارای مشکل نادرست نویسی(اختلال یادگیری در املا) بودند. نمونه آماری شامل 60 نفر(30 نفر دانش‌آموزان عادی و 30 نفر دانش آموزان دارای اختلال یادگیری) بود. روش پژوهش علی مقایسه‌ای بود.ابزارپرسشنامه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی تاکمن(1991)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(1995)، پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران(2005) بودند. برای تحلیل داده‌ها (آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون t دو نمونه مستقل) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام گرفت. نتیجه نشان دادکه میانگین اهمال کاری تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بیشتر از دانش‌آموزان عادی بود. میانگین راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، لذت و غرور دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری کمتر از دانش‌آموزان عادی بود.میانگین اضطراب، شرم،خشم، ناامیدی وخستگی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری بیشتر از دانش‌آموزان عادی بود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس ( تحلیل تماتیک)
      آذر سرقینی بهنام طالبی امید علی حسین زاده
      العدد 3 , المجلد 3 , پاییز 1402
      سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مط أکثر
      سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون، با مطالعه دیدگاهها و ادراک متخصصان، مدیران میانی و عملیاتی انجام گرفته است. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، ادراک 14 نفر با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، بررسی شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با روش بازبینی توسط 10 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 2 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل تماتیک استربرگ صورت‌ پذیرفت. از تحلیل داده ها، 142 کد ، 5 مضمون و 36 زیر مضمون به دست آمده است. بر اساس مضمونهای مستخرج از پژوهش، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس عبارتند از: مدیریت مدرسه، دانش آموزان و والدین، منابع و زیرساختها، برنامه ریزی مدرسه، تعامل مدرسه با نهادهای محلی. مدارس صرفا مجری سیاستهای آموزشی نمی باشند ولی برای اجرا و پیاده سازی سیاستهای آموزشی نیازمند زیرساختهای مناسب در داخل و خارج از مدرسه می باشند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - رویکردی آسیب‌شناختی به فرهنگ پژوهش معلمان براساس روش تحلیل ریشه‌ای علت‌ها
      کیومرث احمدی میلاد فخرایی
      العدد 4 , المجلد 2 , زمستان 1401
      پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فره أکثر
      پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر می‌رسد و بایستی با یک دید نظام‌مند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیب‌های فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه به‌دنبال کشف آسیب‌ها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیل‌مضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیب‌های مدنظر از مصاحبه‌ها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونه‌گیری ‌نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازمان‌دهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینه‌ای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد می‌شود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود می‌تواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روش‌ها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّت‌های فردی را به نوآوری مبدّل سازد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - تحلیل عاملی عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه
      مرضیه جامعی یداله مهرعلی زاده نصراله قشقایی زاده محمد حسین پور
      العدد 3 , المجلد 2 , پاییز 1401
      هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو ر أکثر
      هدف پژوهش حاضر، تحلیل عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه بود. جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس بودند. که حجم نمونه با نرم افزار Sample power 320 نفر انتخاب شد. از منظر روش شناسی تحقیق روش مورد استفاده از نوع کمی می باشد که با استفاده از دو رویکرد تحلیل عاملی صورت گرفته است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای بود که توسط پژوهشگر طراحی و روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و خبرگان رشته تایید گردید و انتخاب شد. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه علاوه بر روایی محتوایی، روایی سازه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول به دست آمد. برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف، نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 86/0 حاصل شد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از نرم‌افزار SPSS23 و Smart PLS 2 استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه، از تحلیل عاملی نوع R استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل برازش شده پژوهش شامل 13 مولفه و عامل ( ماموریت، چشم انداز، ارزش ها، اهداف، شبکه ارتباطات، فرهنگ سازمانی، ویژگی های شخصیتی ، مهارت فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی، شایستگی های تخصصی، شایستگی های رفتاری، مدیریت عملکرد ) موثر در ایجاد الگوی شایستگی مدیران برای مدارس کارآفرینانه می باشند. همچنین، میزان شاخص GOF کلی برازش مدل نیز 534/0 به دست آمد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      8 - نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی معلمان
      مرضیه حیدری
      العدد 4 , المجلد 2 , زمستان 1401
      این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان سمیرم تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 1400 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمل ک أکثر
      این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان سمیرم تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 1400 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمل کوکران نمونه302 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت سنجش رهبری توزیعی، همکاری حرفه ای، و رضایت شغلی از پرسشنامه جرسیا تورس(2019) و تعهد سازمانی از پرسشنامه آلن و مایر(1990) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که رهبری توزیعی تاثیر مثبت و معناداری بر همکاری حرفه ای، رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد. همچنین همکاری حرفه ای تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی دارد. در نهایت نقش میانجی بین همکاری حرفه ای و تعهد در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - تدوین الگوی تعدیل منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان تهران
      طهمورث نوروزی رشید ذوالفقاری زعفرانی اسماعیل اسدی
      العدد 2 , المجلد 1 , تابستان 1400
      تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی تعدیل منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان تهران و به صورت آمیخته ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شده است. در بخش کیفی تعداد 14 نفر خبرگان حوزه منابع انسانی و مدیران و کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های تهران به روش نمونه‌گیری هدفم أکثر
      تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی تعدیل منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان تهران و به صورت آمیخته ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شده است. در بخش کیفی تعداد 14 نفر خبرگان حوزه منابع انسانی و مدیران و کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های تهران به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش کمی تعداد 178 نفر در جامعه آماری 280 نفر به صورت تصادفی طبقه‌ای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های الگو از طریق کدگذاری در روش داده بنیاد در شش دسته اصلی دلایل الزام تعدیل منابع انسانی، نظام توسعه تعدیل منابع انسانی، نظام مدیریت تعدیل منابع انسانی، محیط تعدیل منابع انسانی، راهبردهای تعدیل منابع انسانی، پیامدهای تعدیل منابع انسانی شناسایی شدند و یافته‌های روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس نشان داد که تمامی ابعاد و مولفه‌ها از ضریب تاثیر مناسب و قابل قبول در الگو برخودار می‌باشند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - رابطه فرهنگ‌سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران
      هنگامه کاظمی حسینعلی جاهد هادی مصدق
      العدد 4 , المجلد 2 , زمستان 1401
      هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرس أکثر
      هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰٫) است. برای بررسی انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (۲۰۰۰٫) استفاده گردید. یافته‌های به دست آمده نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان (۰٫/۰٫=p و ۴۸۰٫/۰٫=r) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ بنابراین با ۹۹٫% اطمینان می‌توان گفت که با بهبود فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی معلمان گروه نمونه افزایش می‌یابد و بالعکس. همچنین یافته‌ها نشان داد بین مؤلفه‌های مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف‌پذیری و مأموریتی فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. با احتساب معنی‌داری هر کدام از فرضیات تحقیق پیشنهادات کاربردی از جمله؛ برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌های آن برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش، آگاهی از نوع فرهنگ حاکم در مدارس و پیشنهادات پژوهشی از جمله؛ انجام این تحقیق به صورت کیفی در جامعه معلمان آموزش و پرورش و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی مدارس داده شد.کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی تفاصيل المقالة
    أوراق في انتظار النشر

    ابر واژگان

  • البريد الإلکتروني
    mlseojournal@gmail.com
    العنوان
    آدرس پستی : تهران -سوهانک - میدان قاِئم- خیایان خندانی -دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دفتر فصلنامه مطالعات مدیریت ورهبری در سازمان های آموزشیشماره تماس:73681558-021 پست الکترونیکی: mlseojournal@iauctb.ac.ir 
    الهاتف

    البحث

    مفهرسات هذه المجلة

    إحصاء المقالات

    عدد الدورات 4
    عدد الأرقام 14
    المقالات المنشورة 72
    عدد المؤلفين 557
    آراء المقالة 10009
    عدد مرات تنزيل المقالات 3081
    عدد المقالات المقدمة 290
    عدد المقالات المرفوضة 116
    عدد المقالات المقبولة 135
    درصد پذیرش 40 %
    وقت تسجيل الدخول(یوم) 127
    عدد الحکم 83
    آخرین به روزرسانی 29/01/46