زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس ( تحلیل تماتیک)
الموضوعات :آذر سرقینی 1 , بهنام طالبی 2 , امید علی حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر، شبستر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه, تحلیل مضمون, سیاستگذاری آموزشی, اجرای سیاست, زیرساختهای سیاست,
ملخص المقالة :
سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون، با مطالعه دیدگاهها و ادراک متخصصان، مدیران میانی و عملیاتی انجام گرفته است. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، ادراک 14 نفر با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، بررسی شده است. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با روش بازبینی توسط 10 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 2 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها با روش تحلیل تماتیک استربرگ صورت پذیرفت. از تحلیل داده ها، 142 کد ، 5 مضمون و 36 زیر مضمون به دست آمده است. بر اساس مضمونهای مستخرج از پژوهش، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس عبارتند از: مدیریت مدرسه، دانش آموزان و والدین، منابع و زیرساختها، برنامه ریزی مدرسه، تعامل مدرسه با نهادهای محلی. مدارس صرفا مجری سیاستهای آموزشی نمی باشند ولی برای اجرا و پیاده سازی سیاستهای آموزشی نیازمند زیرساختهای مناسب در داخل و خارج از مدرسه می باشند.
_||_