این پژوهش با هدف شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مداخله گر در سیاستگذاری آموزش نیروی انسانی در یکی از بانکهای کشور انجام گرفته است. این پژوهش ترکیبی با ترکیبی از رویکرد کیفی داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته و رویکرد کمّی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه أکثر
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مداخله گر در سیاستگذاری آموزش نیروی انسانی در یکی از بانکهای کشور انجام گرفته است. این پژوهش ترکیبی با ترکیبی از رویکرد کیفی داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته و رویکرد کمّی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه حاصل از مطالعه کیفی انجام یافته است تعداد مشارکت کنندگان این پژوهش در مرحله کیفی 14 نفر از خبرگان که با روش نمونه گیری موارد بارز انتخاب و در مرحله کمّی 300 نفر از کارکنان و مدیران شعبات یکی از بانکها در سطح کشور بوده اند با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و برحسب نواحی شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق کشور انتخاب شدند . برای تحلیل داده ها در پژوهش کیفی از تحلیل محتوی بر اساس روش مقایسه مداوم استراوس و کوربین، در اعتبار سنجی یافته های کیفی به متخصصان و مشارکت کنندگان در پژوهش مراجعه شده و برای اعتبارسنجی داده ها در پژوهش کمّی از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم استفاده شده است . نتایج حاصل از کدگذاری باز،محوری و انتخابی نشان داد : عوامل مداخله گر در سه مضمون: ملاحظات غیرکاری، مشکلات اجرایی و مشکلات زیرساختی و 12 زیرمضمون قابل دسته بندی اند. در اعتبارسنجی یافته های کیفی 3 زیر مضمون حذف و در مجموع 9 زیرمضون در مرحله اعتبارسنجی کمّی نیز تایید گردید. میانگین ضریب تعین تصحیح شده مدل 0/86 و برازش کلی مدل کمّی 0/52 و در حد خیلی بالا می باشد.
تفاصيل المقالة
از آنجا که معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند. از این رو توانمندسازی آنان زمینه شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این پژوهش با هدف تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمندسازی معلمان انجام یافته است. روش پژوهش حاضر توص أکثر
از آنجا که معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند. از این رو توانمندسازی آنان زمینه شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این پژوهش با هدف تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمندسازی معلمان انجام یافته است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس مروج سلامت استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1397-1398 می باشد. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان و کرجسی 291 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی بر اساس ناحیه و منطقه آموزش و پرورش و مقطع تحصیلی انتخاب شده است. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه اخلاق حرفهای مدیران (بهاگیر، 1390)، پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مدارس بوده است. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصان تایید و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه عملکرد مدیران مدارس 966/0، برای پرسشنامه اخلاق حرفهای مدیران 911/0 برآورد شده است. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار pls3 نشان داد، عملکرد مدیران در توانمند سازی معلمان بر اساس اخلاق حرفهای آنان قابل پیش بینی است (01/0>P). با توجه به نقش اخلاق حرفهای در ارتقاء عملکرد مدیران در توانمند سازی معلمان میتوان گفت ارتقاء اخلاق حرفهای مدیران در توانمندسازی معلمان مدارس نقش مؤثری داشته است.
تفاصيل المقالة
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
العدد1,السنة
1
,
بهار
1400
این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) میباشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیرتصادفی هدفم أکثر
این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) میباشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامهها از روی مصاحبه های کدگذاری و تایید شده، با روش سه سو سازی طراحی شد. در بخش کمّی از بین اساتید و مدیران آموزشی رشته های غیر پزشکی استان آذربایجان شرقی، تعداد 200 نفر بر اساس استاندارد تعیین حجم نمونه در تحلیلعاملی (رعایت حداقل 200 نمونه) انتخاب شد. به منظور تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها، فرایند سه مرحله ای کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. ابعاد و مولفه ها تعیین شد و مدل مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف داده ها از نرم افزارهای آماریspss و Lisrel استفاده شد. نتایج تحلیلعاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیر پزشکی شامل نیاز کشور به نیروی آموزش دیده، نبود برنامه ریزی آموزشی قوی، نبود آموزشهای مهارتی در سطح آموزشعالی، نیاز به هماهنگی سیاستهای آموزشعالی با بازارکار می باشد. نتیجه نهایی اینکه شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی نیازمند سیاستگذاری ها و برنامهریزیهای دقیق در حوزه مهارتی و تطابق با بازارکار منطقهای می باشد.
تفاصيل المقالة
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
العدد4,السنة
3
,
پاییز
1402
سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مط أکثر
سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون، با مطالعه دیدگاهها و ادراک متخصصان، مدیران میانی و عملیاتی انجام گرفته است. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، ادراک 14 نفر با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، بررسی شده است. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با روش بازبینی توسط 10 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 2 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها با روش تحلیل تماتیک استربرگ صورت پذیرفت. از تحلیل داده ها، 142 کد ، 5 مضمون و 36 زیر مضمون به دست آمده است. بر اساس مضمونهای مستخرج از پژوهش، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس عبارتند از: مدیریت مدرسه، دانش آموزان و والدین، منابع و زیرساختها، برنامه ریزی مدرسه، تعامل مدرسه با نهادهای محلی. مدارس صرفا مجری سیاستهای آموزشی نمی باشند ولی برای اجرا و پیاده سازی سیاستهای آموزشی نیازمند زیرساختهای مناسب در داخل و خارج از مدرسه می باشند.
تفاصيل المقالة
هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقال أکثر
هدف مقاله حاضر، مطالعه سیستماتیک و ارائه فراترکیبی از مدل های نظری و تحقیقات انجام گرفته در حوزه بهره وری سازمان های آموزشی ایران و کشور های خارجی است. تحقیق با رویکرد کیفی از نوع سنتز پژوهی با روش فراترکیب انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل 10 پایان نامه و 40 مقاله مرتبط با موضوع بهره وری است. 6 پایان نامه و 10 مقاله به عنوان نمونه به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند انتخاب شد. برای گرد آوری داده های پژوهش حاضر ، ازکتاب ، مقاله وپایان نامه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهرهوری استفاده شد .نتیجه فراترکیب شناسایی 198متغیر پرتکرار ودر نهایت خلق چارچوب مفهومی در حوزه بهره وری سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی ، دانشجویی واعتبارات و امکانات در دو بعد کمی و کیفی شد . این محورها نقش اساسی در بهره وری سازمان ها ایفا می کنند و می تواند مبنایی برای پژوهشگران حوزه بهره وری سازمانی باشد. واژگان کلیدی:فراترکیب،بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications