این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان اردبیل با روش آمیخته انجامشده است. عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجو معلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از أکثر
این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان اردبیل با روش آمیخته انجامشده است. عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجو معلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دسته بندی شدند. در بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مرحله کیفی دیدگاه های 354 نفر که به روش تصادفی ساده انتخابشده بودند، گردآوری و سپس، داده ها با استفاده از نرم افزار spss22 تجزیهوتحلیل شدند. یافته های بخش کیفی پژوهش نشان داد که هفت عامل بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس داشته اند. در تحلیل بخش کمّی، یافته ها نشان داد از دیدگاه اساتید عوامل درون ساختاری، ویژگی های فردی و حرفه ای استادان و عوامل برون ساختاری در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجو معلمان ویژگی های فردی و حرفه ای استادان در رتبه اول، عوامل محیطی – سازمانی و برون ساختاری در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. درنتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس عوامل زیادی دخیل بوده اند که از بین آن ها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگی های فردی و حرفه ای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه بوده؛ که نیازمند توجه ویژه ای است.
تفاصيل المقالة
هدف این پژوهش تعیین تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (شهر الکترونیک) بر ساختار کالبدی شهر از دیدگاه کارکنان منطقه 1 شهرداری تبریز میباشد. روش تحقیق پیمایشی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته انجام گرفت که اعتبار ابزار اندازهگیری بوسیله تکنیک تحلیل عاملی أکثر
هدف این پژوهش تعیین تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (شهر الکترونیک) بر ساختار کالبدی شهر از دیدگاه کارکنان منطقه 1 شهرداری تبریز میباشد. روش تحقیق پیمایشی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته انجام گرفت که اعتبار ابزار اندازهگیری بوسیله تکنیک تحلیل عاملی در 11 عامل طبقهبندی و پایایی سازههای مورد مطالعه از طریق آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. تحلیل یافتهها نشان داد به ترتیب فناوری اطلاعات و ارتباطات بر حملو نقل، امکانات اصول برنامهریزی شهری، توسعه فعالیتهای برنامهریزی، مکان گزینی ادارات، برنامهریزی فضایی، توسعه فضایی، مکان گزینی، ارتباطات بیسیمی و سیار، اثرات فضایی کار از راه دور، برنامهریزی و مسکن گزینی تاثیر چشمگیری دارد. همچنین کارکنان زن میزان تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ساختار کالبدی شهر را نسبت به کارکنان مرد درحد بالایی اظهار کردهاند. بین سن، سابقه خدمت کارکنان و میزان تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ساختار کالبدی شهر همبستگی معکوس معنیدار وجود دارد. درنهایت میتوان گفت فناوری اطلاعات به منظور افزایش سرعت و دقت فعالیتهای مختلف سازمانها و در نتیجه بالا بردن بهرهوری آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. مخصوصا سازمانهایی که بخشهای مختلف آن در مناطق جغرافیایی پراکنده و دور از یکدیگر قرار گرفتهاند و یا موسساتی که موظف به انجام کارهای متنوع و متعدد هستند، بسیاری از مشکلات خود را از طریق فناوری اطلاعات رفع میکنند.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 93- أکثر
هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 93-92 برابر 1950 نفر می باشد .حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 320 نفر برآورد گردیده است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای و در دل خوشه ها از روش طبقه ای نسبتی استفاده شده است.با مطالعه مبانی و پیشینه تحقیق، مؤلفه های الگوی ارزشیابی استخراج و زیر طبقات هر مؤلفه نیز به طور جداگانه مشخص شدند. سپس با الهام از مؤلفه های اصلی و فرعی ابزار پژوهش در قالب پرسش نامه 80 سؤالی بسته پاسخ در طیف لیکرت تنظیم گردید. روایی پرسش نامه با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با بهره گیری از تکنیک آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان دادکه هفت مؤلفه تعهد حرفه ای، فعالیت های پژوهشی، توسعه حرفه ای، تدریس و فعالیت های آموزشی، مشاوره، خدمات اجرایی و علمی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی الگوی ارائه شده مورد تأیید هستند.
تفاصيل المقالة
مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی
,
العدد1,السنة
1
,
بهار
1400
این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) میباشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیرتصادفی هدفم أکثر
این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) میباشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامهها از روی مصاحبه های کدگذاری و تایید شده، با روش سه سو سازی طراحی شد. در بخش کمّی از بین اساتید و مدیران آموزشی رشته های غیر پزشکی استان آذربایجان شرقی، تعداد 200 نفر بر اساس استاندارد تعیین حجم نمونه در تحلیلعاملی (رعایت حداقل 200 نمونه) انتخاب شد. به منظور تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها، فرایند سه مرحله ای کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. ابعاد و مولفه ها تعیین شد و مدل مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف داده ها از نرم افزارهای آماریspss و Lisrel استفاده شد. نتایج تحلیلعاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیر پزشکی شامل نیاز کشور به نیروی آموزش دیده، نبود برنامه ریزی آموزشی قوی، نبود آموزشهای مهارتی در سطح آموزشعالی، نیاز به هماهنگی سیاستهای آموزشعالی با بازارکار می باشد. نتیجه نهایی اینکه شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی نیازمند سیاستگذاری ها و برنامهریزیهای دقیق در حوزه مهارتی و تطابق با بازارکار منطقهای می باشد.
تفاصيل المقالة
افزایش مزیت رقابتی در دانشگاه ها نیازمند یکپارچگی و انسجام فرایندها و استفاده بهینه از تمامی منابع و دارایی های پنهان و نهایتا کاربست رویکردی جامع همانند معماری سازمانی است. این پژوهش با هدف بومی سازی مدل معماری سازمانی برای دانشگاه با استفاده ازچارچوب توگف به روش توصیف أکثر
افزایش مزیت رقابتی در دانشگاه ها نیازمند یکپارچگی و انسجام فرایندها و استفاده بهینه از تمامی منابع و دارایی های پنهان و نهایتا کاربست رویکردی جامع همانند معماری سازمانی است. این پژوهش با هدف بومی سازی مدل معماری سازمانی برای دانشگاه با استفاده ازچارچوب توگف به روش توصیفی پیمایشی، و جمع آوردی داده ها به سبک آمیخته (کیفی و کمی) با استفاده از روش دلفی حجم نمونه 30نفر و نمونه گیری گلوله برفی و به روش نظریه زمینه ای و دلفی با استفاده از ابزارمحقق ساخته (آلفای کرونباخ ،913/0) اطلاعات جمع آوری شده و برای تحلیل داده ها از روش سنتژپژوهی و کدگزاری باز و جهت تحلیل آماری از مدلسازی معادلات ساختاری ، نرم افزارهای اس پی اس اس 26، اسمارت پی ال اس3.2 استفاده شد.نتایج نشان می دهد معماری سازمانی بومی شده برای دانشگاه دارای سه متغیر کلیدی معماری کسب و کار، معماری تکنولوژی و معماری سیستم های اطلاعاتی بوده و شاخص برازش نیکویی کلی مدل(اس آر ام آر) با مقدار 023/0 کمتر از 08/0 نشان ازمناسب بودن مدل می باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications