• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
        زینب کرمی بهارک شیرزاد کبریا سعید برومندفر
        امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوری‌های مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک چکیده کامل
        امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوری‌های مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژه‌ای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک سو تحت تأثیر شرایط محیطی و وضع زیست شناختی افراد قرار دارد و از سوی دیگر با شناخت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی افراد مرتبط است؛ همچنین اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم نیز در رفتار و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. اهداف این پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت، سپس در دو بخش کتابخانه‌ای و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت بدین منظور پس از بررسی کتابخانه ای، دو گروه 15 نفره انتخاب گردید و یک گروه به عنوان شاهد و یک گروه به عنوان کنترل که به صورت پیش آزمون –پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین منظور از پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (۱۹۹۵)، پرسشنامه فردریگز و همکاران (2004) و اجرای گیمفیکیشن با استفاده از سایتهای طراحی گیمیفیکیشن استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار Spss 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت توأم و جداگانه تأثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر به کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش آموزان ناشنوا
        فاطمه سادات سادات مهریزی سعید مذبوحی حمیدرضا مقامی
        هدف از پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که چکیده کامل
        هدف از پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا بود. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش‌های کاربردی بود که در آن از طرح شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ناشنوای شهر تهران تشکیل دادند که به شیوه در دسترس 40 نفر انتخاب‌شده و به دو گروه کنترل و تجربی که هر گروه 20 نفر بودند، تقسیم شدند. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، در دسترس بوده است. در پژوهش حاضر از فرم 38 سؤالی آزمون نظریه ذهن استیممن (1994) و آزمون کارکرد اجرایی دستگاه عصبی مرکزی برج لندن استفاده شد. از شاخص-های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و همچنین آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای بررسی توزیع داده‌ها استفاده شد. برای آزمون فرضیه از آزمون کوواریانس استفاده شد. سطح معنی‌داری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین شد. محاسبات آماری به‌وسیله نرم‌افزار آماری SPSS(نسخه 24) انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که تحلیل کواریانس‌های یکراهه در متغیر نظریه ذهن (05/0P < ) و توان حل مسئله (05/0P < ) معنی‌دار می‌باشند؛ بنابراین به‌کارگیری الگوی گانیه بر ارتقاء سطوح نظریه ذهن و توان حل مسئله در دانش‌آموزان ناشنوا اثرگذار است. لذا استفاده از این برنامه برای کودکان ناشنوا پیشنهاد می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس ( تحلیل تماتیک)
        آذر سرقینی بهنام طالبی امید علی حسین زاده
        سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مط چکیده کامل
        سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون، با مطالعه دیدگاهها و ادراک متخصصان، مدیران میانی و عملیاتی انجام گرفته است. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، ادراک 14 نفر با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، بررسی شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با روش بازبینی توسط 10 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 2 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل تماتیک استربرگ صورت‌ پذیرفت. از تحلیل داده ها، 142 کد ، 5 مضمون و 36 زیر مضمون به دست آمده است. بر اساس مضمونهای مستخرج از پژوهش، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس عبارتند از: مدیریت مدرسه، دانش آموزان و والدین، منابع و زیرساختها، برنامه ریزی مدرسه، تعامل مدرسه با نهادهای محلی. مدارس صرفا مجری سیاستهای آموزشی نمی باشند ولی برای اجرا و پیاده سازی سیاستهای آموزشی نیازمند زیرساختهای مناسب در داخل و خارج از مدرسه می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان
        لیلا گیلانی نادر بهلولی مجتبی رمضانی احمد ودادی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته (با حجم نمونه 17 نفر از متخصصین با روش نمونه گیری هدفمند)، استفاده شده و برای جمع آوری داده های کمّی از پرسشنامه طراحی شده که در بین کارکنان سازمان سینمایی و سمعی بصری (127نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده) توزیع شده اند، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمّی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج کیفی تحقیق 7 مولفه اصلی متشکل از 64 گویه برای الزامات شغلی و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی ، شناسایی شده است. نتایج تحلیل کمّی نیز معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها ، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده مدل را تایید کرده است. این مدل می تواند برای مدیران منابع انسانی زمینه ساز طراحی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء اشتیاق شغلی کارکنان بر اساس الزامات شغلی و منابع شغلی متناسب با سازمان تابعه خود باشد. پرونده مقاله