تاثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
الموضوعات :زینب کرمی 1 , بهارک شیرزاد کبریا 2 , سعید برومندفر 3
1 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحدتهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی / واحد تهران مرکزی/ دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران / ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد به نفس, آموزش, انگیزه تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, گیمیفیکیشن,
ملخص المقالة :
امروزه مرزهای سنتی توسط بازی و فناوریهای مرتبط با آن در نوردیده شده و استفاده از عناصر بازی در آموزش الکترونیکی چند صباحی است که در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه جایگاه ویژهای جهت مواجهه با مشکلات آموزش کنونی یافته است، از طرفی مفهوم اعتماد به تنفس از یک سو تحت تأثیر شرایط محیطی و وضع زیست شناختی افراد قرار دارد و از سوی دیگر با شناختها و ویژگیهای شخصیتی افراد مرتبط است؛ همچنین اشتیاق تحصیلی به صورت مستقیم نیز در رفتار و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. اهداف این پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت، سپس در دو بخش کتابخانهای و میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت بدین منظور پس از بررسی کتابخانه ای، دو گروه 15 نفره انتخاب گردید و یک گروه به عنوان شاهد و یک گروه به عنوان کنترل که به صورت پیش آزمون –پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند، بدین منظور از پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (۱۹۹۵)، پرسشنامه فردریگز و همکاران (2004) و اجرای گیمفیکیشن با استفاده از سایتهای طراحی گیمیفیکیشن استفاده شد؛ همچنین برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چندمتغیره (مانکوا) با نرم افزار Spss 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد گیمیفیکیشن بر اعتماد به نفس و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت توأم و جداگانه تأثیر دارد.
_||_