رویکردی آسیبشناختی به فرهنگ پژوهش معلمان براساس روش تحلیل ریشهای علتها
الموضوعات :کیومرث احمدی 1 , میلاد فخرایی 2
1 - دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل ساختاری, عوامل رفتاری, عوامل زمینهای, فرهنگ پژوهش, تحلیل علل ریشهای,
ملخص المقالة :
پژوهش یکی از اساسیترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیبشناسی ریشه ای آن در جهت برنامهریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر میرسد و بایستی با یک دید نظاممند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه بهدنبال کشف آسیبها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیلمضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیبهای مدنظر از مصاحبهها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونهگیری نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازماندهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینهای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد میشود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود میتواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روشها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّتهای فردی را به نوآوری مبدّل سازد.
_||_