• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی مهارت‌های مورد نیاز مدیران آموزشی آینده
        برات سلیمی یوسف نامور اعظم راستگو توران سلیمانی
        این پژوهش بانگاه آینده نگری به دنبال یافتن پاسخ‌هایی به این سوال که، ویژگی‌هایی مدیران مطلوب مدارس آینده شامل چه مولفه‌هایی خواهند بود؟ انجام شده است، بعبارت دیگر اولویت در توانمندسازی مدیران آموزشی، بالحاظ روندهای تغییر و تحولات آینده، شامل چه مولفه‌ها و مهارت‌هایی خوا چکیده کامل
        این پژوهش بانگاه آینده نگری به دنبال یافتن پاسخ‌هایی به این سوال که، ویژگی‌هایی مدیران مطلوب مدارس آینده شامل چه مولفه‌هایی خواهند بود؟ انجام شده است، بعبارت دیگر اولویت در توانمندسازی مدیران آموزشی، بالحاظ روندهای تغییر و تحولات آینده، شامل چه مولفه‌ها و مهارت‌هایی خواهد بود؟ هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مولفه‌های تاثیر گذار، تقویت و ارتقای مهارت‌های مدیران آموزشی و هدایت تلاشها جهت دستیابی به اهداف بصورت کاربردی می‌باشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بوده و برای جمع آوری داده‌ها، ابتدا اسناد شامل مقالات، رساله‌ها، ویدئوهای سخنرانی و کنفرانس‌های آموزشی، طرح‌ها و گزارش‌های پژوهشی مرتبط با موضوع و انجام مصاحبه باصاحب نظران، مورد مطالعه قرارگرفته است، داده‌های مرحله کیفی، به روش تحلیل مضمون کدگذاری و مقوله‌بندی شده‌اند، سپس در مرحله کمی با تدوین پرسشنامه محقق ساخته، مولفه‌های مذکور باوضع موجود و مطلوب مدارس آینده مورد مقایسه قرارگرفته است. براساس یافته‌های این پژوهش 50 مضمون فرعی، از ویژگی‌های تاثیر گذار و مطلوب در عملکرد مدیران آموزشی آینده، شناسایی شده و در چهار نوع مهارت مورد نیاز مدیران آموزشی بعنوان مضامین اصلی شامل؛ مهارت‌های فنی - تخصصی، انسانی، ادراکی و نرم دسته بندی شده‌اند، نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار مولفه‌های مربوط به مهارت ‌های مدیران، بر مدارس آینده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه فرهنگ‌سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران
        هنگامه کاظمی حسینعلی جاهد هادی مصدق
        هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرس چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰٫) است. برای بررسی انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (۲۰۰۰٫) استفاده گردید. یافته‌های به دست آمده نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان (۰٫/۰٫=p و ۴۸۰٫/۰٫=r) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت؛ بنابراین با ۹۹٫% اطمینان می‌توان گفت که با بهبود فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی معلمان گروه نمونه افزایش می‌یابد و بالعکس. همچنین یافته‌ها نشان داد بین مؤلفه‌های مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف‌پذیری و مأموریتی فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت. با احتساب معنی‌داری هر کدام از فرضیات تحقیق پیشنهادات کاربردی از جمله؛ برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و مؤلفه‌های آن برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش، آگاهی از نوع فرهنگ حاکم در مدارس و پیشنهادات پژوهشی از جمله؛ انجام این تحقیق به صورت کیفی در جامعه معلمان آموزش و پرورش و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی مدارس داده شد.کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی معلمان
        مرضیه حیدری
        این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان سمیرم تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 1400 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمل ک چکیده کامل
        این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی همکاری حرفه ای و تعهد سازمانی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را معلمان مدارس شهرستان سمیرم تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها برابر با 1400 نفر می‌باشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمل کوکران نمونه302 نفری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت سنجش رهبری توزیعی، همکاری حرفه ای، و رضایت شغلی از پرسشنامه جرسیا تورس(2019) و تعهد سازمانی از پرسشنامه آلن و مایر(1990) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب‌ آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که رهبری توزیعی تاثیر مثبت و معناداری بر همکاری حرفه ای، رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد. همچنین همکاری حرفه ای تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی دارد. در نهایت نقش میانجی بین همکاری حرفه ای و تعهد در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارایه مدل شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
        افسانه صادقی امیرحسین محمد داوودی
        هدف این پژوهش، ارایه مدل شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه است. این پژوهش ، از نوع توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساوه به تعداد 1800 نفر که چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ارایه مدل شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی با رویکرد موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ساوه است. این پژوهش ، از نوع توصیفی - پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساوه به تعداد 1800 نفر که حجم نمونه بر اساس فرمول مورگان 317 نفرکه روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.ابزار پژوهش سه پرسشنامه شبکه های اجتماعی جهانبانی و همکاران (1389)؛پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (1385)، پرسشنامه تحصیلی فام و تیلور (1994) بود، روایی آنها توسط صاحب نظران مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه ها استاندارد بودند و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 78/0 و81/0 درصد بدست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS و Smart PLS استفاده و مدل مورد ارزیابی و برازش قرار گرفت. یافته های حاکی صحت رابطه‌ی بین سازه‌ها و در نتیجه شبکه های اجتماعی و سواد اطلاعاتی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان ساوه بود. به عبارت دیگر بین استفاده از شبکه اجتماعی و موفقیت تحصیلی ارتباط مثبت و معنا داری وجود دارد و همچنین بین سواد اطلاعاتی و موفقیت تحصیلی ارتباط موثر و معناداری وجود دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارائه الگوی مفهومی تجاری سازی دانش در نظام آموزش عالی ایران
        فرشته علیزاده امیرحسین محمودی مهدی محمودی
        پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد، جامعه آماری آن را اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی شهرتهران به تعداد10153 نفر تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی371 نفر براساس فرمول کوکرال، بعنوان اعضاء نمونه انتخاب شده اند جهت جمع چکیده کامل
        پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد، جامعه آماری آن را اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی شهرتهران به تعداد10153 نفر تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی371 نفر براساس فرمول کوکرال، بعنوان اعضاء نمونه انتخاب شده اند جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ محقق ساخته با 121 سوال، استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران موضوع تأیید گردید، جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها با توجه به نرمال بودن توزیع داده ها از آزمونهای پارامتریک و معادلات ساختاری، و از نرم افزارهای Spss و Smart PLs استفاده شد، یافته ها، ضمن تأیید اهمیت و مطلوبیت تمامی ابعاد ،اولویت بندی بدین شرح را مورد توجه قرار داد: در بخش ابعاد ویژگی ذهنی خالقین دانش با ضریب 0.939، ویژگی های دانش خلق شده با ضریب 0.918، ویژگی های مصرف کنندگان دانش با ضریب 0.917، نوع دانش با ضریب 0.911، عوامل محیطی با ضریب 0.891 و ساختار سازمانی با ضریب 0.884 در اولویت اول تا ششم قرار دارند، نتایج حاکی از حائز اهمیت بودن تمامی ابعاد 6 گانه فوق از دید جامعه هدف می باشد، همچنین بر اساس نتایج تحقیق، بعد ویژگیهای ذهنی خالقین دانش ، مولفه دانش تخصصی و شاخص باور به خوب بودن دانش در اولویت نخست هر یک از سطوح قرار گرفته اند که نیازمند امعان نظر در برنامه های مرتبط با تجاری سازی می باشند، اعتبار الگوبا روش معادلات ساختاری و 4 بعد(فهم، تطبیق، تعیم و کنترل) پرسش و مورد تأئید قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اعتباریابی الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور (بارویکرد آمیخته)
        نسیم پرگل مهدی شریعتمداری لطف الله عباسی سروک عباس خورشیدی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مق چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ اهداف کاربردی واز نظر نظر دادها ، آمیخته اکتشافی(کیفی-کمی) واز نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور است و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی تشکیل دادند.در بخش کمیکلیه مدیران آموزشی به تعداد 317 نفر،133(زن)و 184(مرد) تشکیل دادند. روش نمونه گیری آگاهانه هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد18 نفر خبره انتخاب شدند.که در خبره شماره15 به اشباع نظری رسیدیم .در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان175نفرانتخاب شدند.در پژوهش حاضر پس از کدگذاری باز ومحوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم وبرای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال گردید.ومورد اعتبار سنجی قرار گرفت،وبر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی ،ومیان نمونه آماری انتخاب شده توزیع گردید.ودر پایان داده های جمع آوری شده بااستفاده از آمار توصیفی واستنباطی مورد تجزیه وتحلیل واقع گردیدودر پایان برای الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیکشور 4بعد،21مولفه و150 شاخص احصا شد. ابعاد شناسایی شده در یک ساختار متجانس ،سازه های الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشو را حمایت می کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رویکردی آسیب‌شناختی به فرهنگ پژوهش معلمان براساس روش تحلیل ریشه‌ای علت‌ها
        کیومرث احمدی میلاد فخرایی
        پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فره چکیده کامل
        پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه ی یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. آگاهی از موانع پژوهش و آسیب‌شناسی ریشه ای آن در جهت برنامه‌ریزیهای مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش، اهتمام در جهت اشاعه فرهنگ پژوهش و ارتقاء جایگاه آن ضروری به نظر می‌رسد و بایستی با یک دید نظام‌مند به مسأله پژوهش و مشکلات آن پرداخته شود.هدف این پژوهش شناسایی آسیب‌های فرهنگ پژوهش در بین معلمان استان کردستان است. این پژوهش از نظر راهبرد، کیفی و با توجه به اینکه به‌دنبال کشف آسیب‌ها و موانع فرهنگ پژوهش هستیم و هدف آن اکتشافی و از روش تحلیل‌مضمون استفاده شده است. در ابتدا آسیب‌های مدنظر از مصاحبه‌ها با تعداد شانرده نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی به روش نمونه‌گیری ‌نظری استخراج و در نهایت سه مضمون سازمان‌دهنده عوامل ساختاری، عوامل زمینه‌ای و عوامل رفتاری و 56 مضمون پایه احصا شد. پیشنهاد می‌شود علاقه معلمان به فعالیتهای پژوهشی را معادل پیشرفت کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه ترقّی کشور دانست. اگر پژوهش در بین معلمان نهادینه شود می‌تواند سبب ایجاد تغییر بنیادی در روش‌ها و الگوهای آموزشی، غنابخشی محیط آموزشی و ساختار آموزش و پرورش و موجب تعالی و تکامل علمی و مهارتی معلمان شود و استعدادهای و خلاقیّت‌های فردی را به نوآوری مبدّل سازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تبیین ابعاد و مولفه های الگوی توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی در آموزش و پرورش شهر کرمان
        محمد مرادی خلج سعید صیادی
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی در آموزش و پرورش شهر کرمان صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش‌ تحقیق کیفی گراندد تئوری ( داده بنیاد)، مصاحبه با 15خبره (آشنا به مبحث توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی می چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی در آموزش و پرورش شهر کرمان صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش‌ تحقیق کیفی گراندد تئوری ( داده بنیاد)، مصاحبه با 15خبره (آشنا به مبحث توانمندسازهای مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی می‌باشند) انجام شده. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر کرمان می باشند، به تعداد نفر(245) که از این تعداد 124 نفر به شیوه‌ی نمونه گیری تصادفی سیستماتیک مدنظر قرار گرفتند. برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توانمندسازی مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی مصاحبه‌های مفصل و عمیقی انجام شده است. به منظور بررسی اعتبار توانمندسازی مدیریت دانش مبتنی بر مبانی اسلامی از پرسشنامه 83 سوالی براساس طیف 5 درجه ای لیکرت استفاده شده است. روایی پرسش‌نامه (توانمندسازی مدیریت دانش) برابر با (1/81 درصد) و پایایی آن برابر با (4/92 درصد) محاسبه گردید. داده‌های حاصل از تحقیق بوسیله نرم‌افزار NVIVO ویراست 11 مورد تحلیل قرار گرفتند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 23 و SMART PLS ویراست 2/2 انجام‌شده است و سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته‌شده است. در این تحقیق در کدگذاری باز، 166 گزاره مرتبط استخراج گردید و در مرحله کدگذاری محوری با دسته‌بندی به 12 مقوله تقسیم شد و در کدگذاری انتخابی 15 بعد کلی استخراج شده و الگوی نهایی پژوهش طراحی گردید. این الگو شامل دو بعد کلی شامل: پیامدهای درون‌سازمانی پیامدهای رقابتی است. که با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاداتی نیز ارائه گردید. پرونده مقاله