رابطه فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران
الموضوعات :هنگامه کاظمی 1 , حسینعلی جاهد 2 , هادی مصدق 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: انگیزش شغلی, معلمان مدارس ابتدایی, کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰٫) است. برای بررسی انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (۲۰۰۰٫) استفاده گردید. یافتههای به دست آمده نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان (۰٫/۰٫=p و ۴۸۰٫/۰٫=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت؛ بنابراین با ۹۹٫% اطمینان میتوان گفت که با بهبود فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی معلمان گروه نمونه افزایش مییابد و بالعکس. همچنین یافتهها نشان داد بین مؤلفههای مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطافپذیری و مأموریتی فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. با احتساب معنیداری هر کدام از فرضیات تحقیق پیشنهادات کاربردی از جمله؛ برگزاری دورههای آموزشی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و مؤلفههای آن برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش، آگاهی از نوع فرهنگ حاکم در مدارس و پیشنهادات پژوهشی از جمله؛ انجام این تحقیق به صورت کیفی در جامعه معلمان آموزش و پرورش و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی مدارس داده شد.کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی
_||_