توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و شکلگیری اقتصاد دیجیتالی، باعث شده تا اینترنت به عنوان بستری موفق برای پوشش همگانی کسب و کار محسوب گردد. با توجه به دامنه گسترده اینترنت و افزایش پیچیدگی سیستمها، محاسبات و کنترل کسب و کار به صورت مکانیزم انسانی با خطا و اتلاف زمان روبرو چکیده کامل
توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و شکلگیری اقتصاد دیجیتالی، باعث شده تا اینترنت به عنوان بستری موفق برای پوشش همگانی کسب و کار محسوب گردد. با توجه به دامنه گسترده اینترنت و افزایش پیچیدگی سیستمها، محاسبات و کنترل کسب و کار به صورت مکانیزم انسانی با خطا و اتلاف زمان روبرو شده است. هدف این پژوهش برطرف کردن پیچیدگیهای کسب و کار الکترونیک است که انسان کمترین دخالت را در آن داشته باشد. روش تحقیق طراحی و مدلسازی مکانیزمهای خودتطبیقی بوسیله نرم افزار انیلاجیک میباشد. محاسبات ارگانیک و عاملهای هوشمند برای هماهنگی بین اجزای کسب وکار الکترونیک جهت افزایش کارایی و تعامل بهتر بکار گرفته شده و همچنین برای پیادهسازی خودتطبیقی از سیستم تحت نظارت/ کنترل توزیع شده استفاده شده است. جامعه آماری و دادهای مربوط از شرکت فروشگاه مجازی فروش محصول بهداشتی جمعآوری شده که این اطلاعات شامل میزان درخواستها، میزان موجودی، ظرفیت انبار، هزینههای مربوط به تولید و فروش میباشد. تعداد 500 نمونه به روش تصادفی از کل درخواست محصول انتخاب شده و دادهها به روش میانگین تصادفی تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق کسب و کار الکترونیک از طرق دو سناریوی خودتطبیق و غیرخودتطبیق توسط نرم افزار انیلاجیک که توسط شرکت هیولت پاکارد در سال 2000 منتشر شد شبیهسازی شده و نتایج آن از حیث هزینه با هم مقایسه شد که در سناریوی خودتطبیق نتایج بهتری نسبت به مدل دیگر بدست آمد. برتری سیستمهای ارگانیک در برابر بقیه مدلها، ویژگیهای بلادرنگ و خودمختار آن میباشد که در این مدل به خوبی نشان داده شده است.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار با تعهد کارکنان با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و نقش تعدیلی هوش هیجانی در صدا و سیمای مرکز گلستان بوده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی/ پیمایشی و همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن کلیه کارکنان سازما چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار با تعهد کارکنان با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و نقش تعدیلی هوش هیجانی در صدا و سیمای مرکز گلستان بوده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی/ پیمایشی و همبستگی انجام شد. جامعه آماری آن کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای مرکز گلستان بودند که تعداد آنها 400 نفر بود و با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان، 196 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید و روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. دادههای تحقیق با روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران، پرسشنامه استاندارد تعهد کارکنان مییر و آلن، پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پادساکف، و پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز بوده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه معنویت در محیط کار 0.835، پرسشنامه تعهد کارکنان 0.864، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 0.823، و پرسشنامه هوش هیجانی 0.856 محاسبه شد و روایی ابزار با روش روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفتهاند. همچنین، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart-PLS انجام پذیرفت که نتایج تحقیق معنادار بودن تمامی فرضیهها را نشان میدهد و به طور کلی فرضیههای تحقیق مورد تأیید قرار گرفتهاند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار با توجه به نقش مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت میباشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شیراز در مناطق یازده گانه شهرداری میباشند که با استفاده از روش نمونه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد بازار با توجه به نقش مسئولیت اجتماعی و شهرت شرکت میباشد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شهرداری شیراز در مناطق یازده گانه شهرداری میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 150 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین (1990)، مسئولیتپذیری اجتماعی کارول و شابانا (2010)، شهرت شرکت فومبرون و همکاران (2004)، عملکرد بازار چری و همکاران (2014) و عملکرد مالی عزیزی (1396) بوده است. روایی پرسشنامهها به شیوه محتوایی و با روش روایی سازه با انجام تکنیک تحلیل عاملی مورد سنجش و ارزیابی و تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته و دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی بر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت (کارکنان، مشتریان، زیست محیطی و نهاد محلی) تأثیر مثبت و معناداری میگذارد و سازمانهایی که از شیوه مسئولیت اجتماعی مرتبط با کارکنان و مشتریان استفاده میکنند شهرت شرکت خود را تقویت میکنند.
پرونده مقاله
بیمه عمر مانند سایر بیمهها، پاسخگوی تشویش و نگرانی خاطر افراد یـک جامعـه است. نگرانی بیمه گذار از حوادث نامنتظره مثل ازکارافتـادگی و فـوت اسـت یـا از تغییر شرایط درآمدی و اقتصادی خانواده سرچشمه مـیگیـرد. در ایـن نـوع بیمـه، بیمه گذار میتواند بر حسـب شـرط دریافـت مزا چکیده کامل
بیمه عمر مانند سایر بیمهها، پاسخگوی تشویش و نگرانی خاطر افراد یـک جامعـه است. نگرانی بیمه گذار از حوادث نامنتظره مثل ازکارافتـادگی و فـوت اسـت یـا از تغییر شرایط درآمدی و اقتصادی خانواده سرچشمه مـیگیـرد. در ایـن نـوع بیمـه، بیمه گذار میتواند بر حسـب شـرط دریافـت مزایـای بیمـه نامـه (حیـات یـا فـوت بیمه شده)، نحوه دریافت مزایا (یکجا یا به صورت مستمری)، زمان دریافت مزایـا و پرداخت حق بیمه، هر نوع بیمه نامـهای را کـه پاسـخگـوی نیازهـایش باشـد، خریداری کند. این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر استراتژی سازمانی بر تقاضای بیمه عمر در شرکتهای بیمه استان بوشهر انجام شد. در این پژوهش متغیرهای پژوهش بهوسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 136 نفر نمونه از جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای بیمه استان بوشهر توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرمافزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر سه استراتژی سازمانی (استراتژی رسوخ در بازار، استراتژی توسعه و استراتژی توسعه محصول) بر تقاضای بیمه عمر در شرکتهای بیمه استان بوشهر تأثیر معنیداری دارند. نتایج همچنین نشان داد که استراتژی توسعه محصول بیشترین تأثیر را بر تقاضای بیمه عمر در شرکتهای بیمه استان بوشهر دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه (مطالعه موردی: ادارههای برق غرب استان مازندران) میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوه چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه (مطالعه موردی: ادارههای برق غرب استان مازندران) میباشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ادارههای برق غرب استان مازندران به تعداد 187 نفر تشکیل دادهاند که از این تعداد، 124 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه های شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان لپاک و اسنل (2002)، سرمایه اجتماعی پوتنام (1999) و عملکرد شغلی نوآورانه اسکات و براس (1994) میباشد. به منظور تحلیل داده‎ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. یافته‎های پژوهش نشان میدهد که شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارند و مؤلفه سرمایه اجتماعی بیشترین تأثیر را بر عملکرد شغلی نوآورانه داشته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سرمایه اجتماعی در تأثیرگذاری سیستم شیوههای مدیریت منابع انسانی دانشبنیان بر عملکرد شغلی نوآورانه بطور فزایندهای نقش میانجی داشته است.
پرونده مقاله
این مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانههای اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل میدهند که تعداد آنها حدود 400 نفر میب چکیده کامل
این مطالعه با هدف بررسی بهبود چابکی کارکنان از طریق رسانههای اجتماعی سازمانی با نقش میانجی شرایط روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان آموزش و پرورش شهر اصفهان تشکیل میدهند که تعداد آنها حدود 400 نفر میباشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 196 نفری به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت اندازهگیری کاربرد رسانههای اجتماعی سازمانی، چابکی سازمانی و شرایط روانشناختی از پرسشنامه استاندارد کای و همکاران (2018) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که معنادار بودن، در دسترس بودن و ایمنی روانشناسی نقش میانجی بین کاربرد شبکههای اجتماعی سازمانی با فعالیت، سازگاری و انعطاف پذیری را ایفا میکند.
پرونده مقاله
محصولات و خدمات تولید شده توسط سازمانها به چگونگی ترکیب و بکارگیری آنها بستگی دارد که این خود تابعی از دانش شرکت است. بنابراین، امروزه توانایی مدیریت دانش برای سازمانها اهمیت حیاتی دارد و خلق و تسهیم دانش به عوامل مهم رقابتی تبدیل شده اند. از اینـرو، شناخت عواملی که ب چکیده کامل
محصولات و خدمات تولید شده توسط سازمانها به چگونگی ترکیب و بکارگیری آنها بستگی دارد که این خود تابعی از دانش شرکت است. بنابراین، امروزه توانایی مدیریت دانش برای سازمانها اهمیت حیاتی دارد و خلق و تسهیم دانش به عوامل مهم رقابتی تبدیل شده اند. از اینـرو، شناخت عواملی که باعث تسهیل در پیادهسازی و به اشتراک گذاری دانش میگردد و نیز بکارگیـری ایـن عوامل، میتـواند یک نقشه و راهنما بـرای مدیـریت بهتر آن باشد. در این پژوهش، عوامل تسهیل کننده به اشتراک گذاری دانش در سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با استفاده از متغیرهای فناوری اطلاعات، استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی، مورد بررسی قرار گرفتهاند. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان سازمان آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان می باشد و تعداد اعضای نمونه 92 نفر می باشند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها به روش آزمون تی تک نمونه ای با نرم افزار SPSS 19 و معادلات ساختاری با نرمافزار Lisrel8.5 انجام گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، چهار عامل مورد بررسی شامل متغیرهای فناوری اطلاعات، استراتژی، ساختار و فرهنگ سازمانی عوامل تسهیل کننده به اشتراک گذاری دانش در سازمان مورد بررسی می باشند.
پرونده مقاله