هدف از اجرای این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون هوش میانفردی در کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر همدان بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- پیمایشی و از نوع اعتباریابی آزمون انجام شد. جامعه پژوهش شامل والدین کودکان ابتدایی شهر همدان بود. نمونه پژوهش تعداد 577 نفر از والدین دانشآموزان چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون هوش میانفردی در کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر همدان بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- پیمایشی و از نوع اعتباریابی آزمون انجام شد. جامعه پژوهش شامل والدین کودکان ابتدایی شهر همدان بود. نمونه پژوهش تعداد 577 نفر از والدین دانشآموزان دبستانی بود که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شده و به آزمون محقق ساخته و نیز آزمون هوش چندگانۀ مکنزی (1999) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و تحلیل آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که هوش میانفردی از دو عامل توجه به هیجانات دیگران و همدلی تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز ساختار دو عاملی ابزار محقق ساخته را تایید کرد. به منظور بررسی روایی آزمون، از روش روایی محتوایی با استفاده از نظر متخصصان استفاده شد که 0/81 بدست آمد. همبستگی آزمون محقق ساخته با آزمون هوش میان-فردی مکنزی 0/59 به دست آمد (p<0.01). همچنین به منظور بررسی پایایی آزمون، از روش پایایی کل آزمون با روش آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای کرونباخ برای کل آزمون 0/90 بدست آمد و برای عاملهای توجه به هیجانات دیگران 0/91 و همدلی 0/88 به دست آمد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان عنوان کرد که پرسشنامه محقق ساخته هوش میانفردی در نمونه کودکان 7 تا 12 ساله ایرانی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و متخصصان حوزههای روانشناسی میتوانند از این ابزار در پژوهش های خود بهره ببرند.
پرونده مقاله
برخورداری از تندرستی و نشاط با ورزش میتواند شرایط را برای کار و فعالیتهای مختلف افراد فراهم آورده و در عرصههای مختلف زندگی اعم از کار حرفهای و یا محیط خانوادگی موفق و کامیاب گرداند. این امر مستلزم داشتن یک زندگی فعال می باشد . بهزیستی اشاره به حسی از سلامت داردکه آگاهی چکیده کامل
برخورداری از تندرستی و نشاط با ورزش میتواند شرایط را برای کار و فعالیتهای مختلف افراد فراهم آورده و در عرصههای مختلف زندگی اعم از کار حرفهای و یا محیط خانوادگی موفق و کامیاب گرداند. این امر مستلزم داشتن یک زندگی فعال می باشد . بهزیستی اشاره به حسی از سلامت داردکه آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی که تمام جنبه های فرد را در یر می گیرد هدف از این تحقیق پیش بینی بهزیستی ذهنی و سلامت عمومی بر اساس استرس ادراک شده با میانجیگری شفقت خود در زنان ورزشکار شهر تهران بود.این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که به روش معادلات ساختاری انجام شد. همچنین به لحاظ هدف نیز این مطالعه کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه زنان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی در شهر تهران بودند.250 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان با استفاده از یک لینک به پرسشنامه های پرسشنامه بهزیستی ذهنی، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه شفقت خود و مقیاس تنیدگی ادراک شده پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار spss و PLS تحلیل شد.به طور کلی تحلیل مسیر نشان داد که شفقت خود در مسیر بین استرس ادارک شده و بهزیستی ذهنی توانایی نقش میانجی را نداشت. به علاوه، شفقت به خود در مسیر استری ادراک شده به سلامت عمومی و تصویر بدن به سلامت عمومی نقش میانجی نداشت. و می توان نتیجه گرفت که احتمالا زنان ورزشکار استرس خود را با استفاده از راهبردهای مقابله ای (ورزش کردن) مدیریت می کردند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونهگ چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونهگیری تصادفی و نمونهگیری بر اساس ملاکهای ورود استفاده شد. بدین صورت که از بین مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر تهران به صورت تصادفی یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه انتخاب شد. سپس بر اساس ملاکهای ورود، 24 نفر از این دانشآموزان از هر یک از مدارس انتخاب و در دو گروه 12 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ادراکات فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (۲۰۰۲) بود. گروه آزمایش به مدت 1 ماه و در 4 جلسه، تحت جلسات آموزش علوم بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش علوم برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل سبب بهبود ادراک از فعالیتهای کلاسی در هر چهار مؤلفه علاقهمندی، چالشانگیزی، انتخابگری و لذت شد. این پژوهش، اهمیت استفاده از ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل در آموزش را به عنوان روشی مهم در بهبود ادراک دانشآموزان از کلاس درس آشکار ساخت. بنابراین معلمان علوم اول ابتدایی میتوانند از این راهنما در کلاس درس استفاده نمایند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبتگرایی با رویکرد اسلامی مبتنی بر انتخاب تعادل بر میزان کیفیت زندگی، شادکامی، رضایتمندی از زندگی زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره سازمان نظام روانشناسی شهر تهران انجام شد. در این پژوهش تعداد 42 آزمودنی زن متأهل مراجعهکنن چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبتگرایی با رویکرد اسلامی مبتنی بر انتخاب تعادل بر میزان کیفیت زندگی، شادکامی، رضایتمندی از زندگی زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره سازمان نظام روانشناسی شهر تهران انجام شد. در این پژوهش تعداد 42 آزمودنی زن متأهل مراجعهکننده به مراکز مشاوره سازمان نظام روانشناسی به روش تصادفی انتخاب گردیدند و بهطور تصادفی در سه گروه 14 نفره قرار گرفتند و سه پرسشنامه رضایت از زندگیSWLS ، پرسشنامه آزمون کیفیت زندگی SF-36 و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون قبل و بعد از مداخله به مراجعین داده شد. گروه کنترل فقط پیشآزمون و پسآزمون بدون هیچ مداخلهای بودند؛ گروه های آزمایشی با روش مثبتگرا و رویکرد اسلامی مبتنی بر انتخاب تعادل در 12 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از چند ماه آزمون ها به منظور بررسی پایایی درمان بر دو گروه آزمایشی تکرار شد. نتایج مقایسههای حاکی از آن بود که رواندرمانی مبتنی بر رویکرد مثبتگرایی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری موجب افزایش نمرات شرکتکنندگان در مقیاسهای کیفیت زندگی، شادکامی و رضایتمندی شد. شرکتکنندگان گروه رویکرد اسلامی مبتنی بر انتخاب تعادل در مقایسه با گروه کنترل نیز افزایش معناداری در نمرات مقیاسهای کیفیت زندگی و شادکامی نشان دادند. در رابطه با متغیر رضایتمندی تفاوت معناداری میان نمرات شرکتکنندگان گروه رویکرد اسلامی مبتنی بر انتخاب تعادل و کنترل در پی گیری مشاهده شد و نمرات رضایتمندی زنان گروه رویکرد اسلامی از پسآزمون به پیگیری افزایش چشمگیری داشت.
پرونده مقاله
رضایت زناشویی به عنوان شاخصی از سلامت روابط زن و شوهر، از موضوعات مورد توجه پژوهشگران بوده است. یکی از ابزارهای پرکاربرد برای ارزیابی رضایت زناشویی پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ است. این پرسشنامه دارای فرم های بلند و کوتاه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی م چکیده کامل
رضایت زناشویی به عنوان شاخصی از سلامت روابط زن و شوهر، از موضوعات مورد توجه پژوهشگران بوده است. یکی از ابزارهای پرکاربرد برای ارزیابی رضایت زناشویی پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ است. این پرسشنامه دارای فرم های بلند و کوتاه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس زوجی انریچ (فورز و السون، 1989) انجام گرفته است. این مقیاس دارای 35 سوال و 4 خرده مقیاس است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونه گیری در دسترس بوده، نمونه شامل 200 نفر از زنان متاهل ساکن شهر تهران بود که به مقیاس زوجی انریچ پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس زوجی انریچ در فرهنگ ایرانی ساختار چهار عاملی دارد. همسانی درونی مقیاس قابل قبول و میزان آلفای کرانباخ برابر با 70/0 است. مقیاس زوجی انریچ به عنوان یک ابزار میتواند به متخصصان در زمینه ارزیابی رضایت زناشویی کمک کند و در زوج درمانی و فعالیت های پژوهشی استفاده شود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر احساس تنهایی سالمندان ساکن در خانه سالمندان مرکز شهر تهران اجرا شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی میباشد که برای بررسی تأثیر آموزش معنادر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر احساس تنهایی سالمندان ساکن در خانه سالمندان مرکز شهر تهران اجرا شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی میباشد که برای بررسی تأثیر آموزش معنادرمانی بر احساس تنهایی سالمندان در بین 1750 نفر سالمندان مرکز شهر تهران بهعنوان جامعه آماری اجرا شده است؛ که 30 نفر از سالمندان ساکن در خانه سالمندان کهریزک واقع در مرکز شهر تهران بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات عبارتند از دو پرسشنامه آموزش معنادرمانی فرانکل (1967) و پرسشنامه احساس تنهایی کالیفرنیا راسل و همکاران (1978). پروتکل آموزشی رویکرد معنادرمانی فرانکل (1967). برای تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری در این پژوهش از روشهای آمار استنباطی استفاده گردید. با توجه به نوع تحقیق و بر اساس نرمال بودن توزیع دادهها در این پژوهش از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون تعقیبی بهوسیله نرم افزار spss استفاده شده است.
یافتههای و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین و انحراف معیار نمره احساس تنهایی در گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون به ترتیب برابر 69/48 و 42/8 بوده است و در مرحله پس آزمون میانگین نمره احساس تنهایی گروه آزمایش به 21/27 با انحراف معیار 26/7 کاهش یافته است. نتایج تحلیل واریانس تک متغیری نشان میدهد که بین اثر آموزش معنا درمانی بر احساس تنهایی سالمندان تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان میدهد که نمرات احساس تنهایی بین گروه آزمایشی معنادرمانی و کنترل متفاوت است؛ و متوسط نمرات احساس تنهایی در گروه آزمایشی معنادرمانی بیشتر از گروه کنترل است. جمعبندی یافتههای پژوهش نشان میدهد آموزش معنا درمانی بر احساس تنهایی سالمندان ساکن در خانه سالمندان مرکز شهر تهران تأثیر معنیداری دارد.
پرونده مقاله
ازدواج را میتوان به عنوان یکی از مراحل رشد انسانها در نظر گرفت و تغییرات تکنولوژی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی در تغییر کارکرد اولیۀ ازدواج نقش اساسی دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش مشکلات زوجی در زوج های متارکه تحت پوشش کمیته امداد است. در مرحله نخست چکیده کامل
ازدواج را میتوان به عنوان یکی از مراحل رشد انسانها در نظر گرفت و تغییرات تکنولوژی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی در تغییر کارکرد اولیۀ ازدواج نقش اساسی دارد. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش مشکلات زوجی در زوج های متارکه تحت پوشش کمیته امداد است. در مرحله نخست از فحوای مصاحبههای انجام شده شاخصهای مشکلات زوجی شناسایی، ترجمه و با مراجعه به نخبگان اصلاحات لازم صورت گرفت و مدل اولیه ابزار طراحی شد. این مدل بطور آزمایشی روی نمونه 328 نفره به دست آمده از فرمول کوکران اجرا و دادههای خام حاصل از آن با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب و نرمافزار Smart PLS 2.0 و SPSS 22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. پایایی انعکاسی از طریق دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، و روایی همگرا و روایی واگرا سنجیده شد. مدل ساختاری از طریق روابط بین متغیرهای مکنون ارزیابی و برای آزمون کلی کیفیت مدل از شاخص کلی برازش استفاده شد. رابطه متغیرهای مورد بررسی بر اساس یک ساختار علی با تکنیک حداقل مربعات جزئی آزمون شد و برای سنجش معناداری روابط نیز آماره t با تکنیک بوت استراپینگ استفاده شد. نتایج نشان می دهد شدت اثر مشکلات زوجی در زوج های متارکه با عوامل اقتصادی برابر 69/0 ، با عوامل روانشناختی برابر 86/0 ، با عوامل فرهنگی- اجتماعی برابر 84/0 و با عوامل مذهبی برابر 71/0 می باشد . نتایج مدل نشان داد که مقولههای تعریف شده از بخش کیفی نیز معنادار و متغیرهای درنظر گرفته شده تاثیر معناداری داشتهاند.
پرونده مقاله
نهاد خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی است که مهمترین تکیه گاه و محور زندگی اجتماعی می باشد و در همه ی ادوار و جوامع پذیرفته شده و توسعه یافته است و از جمله عوامل موثر در ایجاد تمدن و فرهنگ بشری و رشد و شکوفایی استعدادهای آدمی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تعارض ک چکیده کامل
نهاد خانواده از مهمترین نهادهای اجتماعی است که مهمترین تکیه گاه و محور زندگی اجتماعی می باشد و در همه ی ادوار و جوامع پذیرفته شده و توسعه یافته است و از جمله عوامل موثر در ایجاد تمدن و فرهنگ بشری و رشد و شکوفایی استعدادهای آدمی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تعارض کار-خانواده و خودکارآمدی با خستگی عاطفی، با میانجیگری هوش هیجانی در کارمندان واحد بازرگانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بود. 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد تعارض کار-خانواده کارلسون، خودکارآمدی عمومی شرر، فرسودگی شغلی مسلش و هوش هیجانی سیبریا شرینگ را تکمیل نمودند. داده های حاصله با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تعارض کار-خانواده و خودکارآمدی به واسطه هوش هیجانی با خستگی عاطفی رابطه دارند و این رابطه به صورت مستقیم و غیر مستقیم، معنادار می باشد. بین تعارض کار-خانواده با خستگی عاطفی رابطه مثبت معنادار و بین تعارض کار-خانواده با خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدی و هوش هیجانی با خستگی عاطفی رابطه منفی معنادار و بین خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. (01/0>p). با توجه به ارتباط معنادار و منفی متغیرهای خودکارآمدی و هوش هیجانی با خستگی عاطفی و تعارض کار-خانواده، لازم است زمینه مناسب برای آشنایی کارکنان با مدیریت علمی تعارض کار-خانواده و آموزش و ارتقاء سطح این متغیرهای شخصیتی در کارکنان، از طرف سازمان ها مورد حمایت قرار گیرد..
پرونده مقاله