طراحی مدل ارزیابی اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر رفتار مصرف کننده
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیسهراب خان محمدی 1 , محسن محمدی 2 *
1 - استاد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری
کلید واژه: مدل ریاضی, سیست م های دینامیک, تابع تبدیل, متغیرهای کلامی, منطق فازی, رفتار مصر ف کننده, تبلیغات, رسانه ها,
چکیده مقاله :
تبلیغات یکی از عوامل حیاتی در موفقیت یک سازمان است، به طوری که تدوین برنام ه های تبلیغاتیبایستی با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در فرآیند تصمی م گیری خرید مصرف کننده - از جمله عواملآمیخته بازاریابی، عوامل محیطی مانند عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و موقعیتی جامعه، خصوصیاتفردی مصرف کننده یا عوامل روانی و شخصی و اهداف بازاریابی سازمان- انجام شود.در این مقاله یک مدل دینامیک برای ارزیابی اثربخشی رسانه های تبلیغاتی بر رفتار مصر ف کننده ارائهمی شود. در این مدل برنامه ریزی تبلیغات بر اساس شناسایی عوامل درونی و بیرونی سازمان و تاثیراتمتقابل آنها بر یکدیگر با نظر خواهی از خبرگان و با استفاده از مفاهیم منطق فازی اجرا می گردد. به منظور تخصیص بهی نه بودجه به رسانه های تبلیغاتی از یک مدل تصمی م گیری چند شاخصه استفاده می شود.
Advertising is one of the critical factors for success of any organization, so that advertising plans is implemented with regarding effective factors such as marketing mix, environmental factors and marketing goals in consumer’s buying decision making process. In this paper a dynamic model for evaluating the effectiveness of using advertising media is introduced. In this model the media planning is employed based on internal and environmental parameters of organizations and their interactions, by using the expert’s consults as linguistic fuzzy values. A multiple criteria decision making model is used to assign optimal budget to advertising media.