ارائه الگوی نوآوری در فرآیندهای بازاریابی در صنایع غذایی شرکت کاله آمل
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
سیده منا عباسی
1
,
هوشنگ تقی زاده
2
*
,
حکیمه نیکی اسفهلان
3
1 - دانشجو دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، اقتصاد، حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: نوآوری, بازاریابی, نوآوری در فرایندهای بازاریابی, معادلات ساختاری تفسیری, شرکت کاله, آمل. ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام تحقیق ارائهی الگوی نوآوری در فرآیندهای بازاریابی در صنایع غذایی شرکت کاله آمل میباشد. روش تحقیق حاضر آمیخته(کیفی و کمی) اکتشافی است که روش کیفی با استفاده از روش فراترکیب از بین مقالات طی بازهی زمانی2010 الی 2023، از تعداد 806 مقاله از مجلات معتبر داخلی و خارجی با غربالگری از نظر مغایرت با عنوان، چکیده و محتوای، 23 مقاله انتخاب شد، مفاهیم مربوط به نوآوری در فرآیندهای بازاریابی از آن منابع استخراج گردید و با کدگذاری باز و محوری مولفهها و ابعاد نوآوری در فرآیندهای بازاریابی شناسایی و باکدگذاری گزینشی الگو تحقیق ارائه گردید. خبرگان با تحصیلات کارشناسی ارشد و بالاتر و حداقل 15 سال سابقه کاری به تعداد 15 نفر با نمونه گیری هدفمند به صورت در دسترس از جامعه آماری انتخاب شدند. در روش کمی برای تعیین میزان نفوذ و وابستگی و سطحبندی ابعاد نوآوری در فرآیندهای بازاریابی و با استفاده از روش معادلات ساختاری تفسیری از نرمافزار ISM به کمک خبرگان انجام شد. نتایج نشان میدهد که ابعاد نوآوری در فرایندهای بازاریابی شامل: نوآوری سازمان، نوآوری در محصول، نوآوری در بازار، تمرکز بر مشتری و شبکه سازی حاصل میباشد. میزان نفوذ و وابستگی و سطحبندی ابعاد: نوآوری سازمان (میزان نفوذ 5 و وابستگی با 4) و بقیه ابعاد نوآوری در محصول از نظر نفوذ و وابستگی به ترتیب 4 و 5، نوآوری در بازار 5 و 5، تمرکز بر مشتری: 5 و 5 و شبکهسازی: 5 و 5 تعیین گردید به طوری که بعد نوآوری در سازمان از نظر تأثیرگذاری در بالاترین سطح و بقیه ابعاد در سطوح پایینتری قرار دارند.
The purpose of this research is to present an innovation model for marketing processes in the food industry at Kaleh Amol Company. This study employs a mixed-methods approach (qualitative and quantitative) with an exploratory design. The qualitative phase utilizes a meta-synthesis method to analyze articles published between 2010 and 2023. Out of 806 articles from reputable domestic and international journals, 23 were selected through screening based on title, abstract, and content relevance. Concepts related to innovation in marketing processes were extracted, and through open and axial coding, the components and dimensions of innovation were identified. The research model was then developed via selective coding. Fifteen experts, each holding a master’s degree or higher and with at least 15 years of work experience, were purposively sampled for the quantitative phase. Using Interpretive Structural Modeling (ISM) software and expert input, the levels of influence and dependence among the dimensions were assessed, and the dimensions of innovation in marketing processes were ranked using structural equation modeling. Results indicate that the dimensions of innovation in marketing processes include organizational innovation, product innovation, market innovation, customer focus, and networking. The degree of influence and dependence, as well as the ranking of dimensions, were as follows: organizational innovation (influence: 5, dependence: 4); product innovation (influence: 4, dependence: 5); market innovation (influence: 5, dependence: 5); customer focus (influence: 5, dependence: 5); and networking (influence: 5, dependence: 5). Organizational innovation has the highest impact level, while the other dimensions exhibit lower levels of influence.
بزرگی، سید حمیدرضا؛ سمندر علی اشتهاردی؛ مژگان، لطفی هروی؛ محمد مهدی. (1400). واکاوی بازاریابی نوآورانه و به کارگیری آن در سازمانها، فصلنامهی علمی و پژوهشی ترویج علم، سال دوازدهم، شمارهی 21، صص136-107.
دهقانی سلطانی، مهدی، شیری، اردشیر و مرادی، آیدا. (1399). تأثیر نوآوریهای غیر فنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی). مدیریت کسب و کار بینالمللی، 3 (4)، صص44-23.
رضوانی، م.، طالبی، ک. وتوکلیان، س. (1390). شناسایی مؤلفههای بازاریابی نوآرانه در شرکتها کوچک و متوسط فناوری محور. مطالعات مدیریت راهبردی، 2 (7)، صص 98-83.
سیفاللهی، ناصر؛ حمیدزاده اربابی، علیررضا. (1400). تحلیل اثر مدیریت دانش و جهتگیری بازار بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری باز (نمونه پژوهش: بانک تجارت). نشریهی علمی مدیریت دانش سازمانی، دورهی 4، شمارهی 1، صص 122-89.
عبادی، علی؛ مهرمنش، حسین؛ هاشمی، سید ذبیح الله. (1403). طراحی مدل محصول جدید بر مبنای رویدادهای نوآورانه و عملکرد شرکت، مجله مدیریت بازاریابی، شمارهی 64، صص 103-90.
کرانی، عبدالرضا؛ شهیکی تاش، محمدنبی؛ فلاحتی، علی؛ رضایی، الهام. (1395). تأثیر هزینههای تحقیق و توسعه و نوآوری بر سودآوری صنایع کارخانهای با سطوح مختلف فناوری فصلنامهی پژوهشهای اقتصاد صنعتی، سال اول، شمارهی 1، صص36-23.
کیخا، حسین؛ کیخا، عالمه؛ تاش، مهیم. (1401). بررسی رابطهی قابلیت نوآوری بازاریابی و شبکهی ارتباطی با ارزش ویژهی برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری در بانکهای خصوصی، تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوازدهم، شمارهی 3، شماره پیاپی (46)، صص 87-67.
مساح چولابی، سحر؛ شاهرودی، کامبیز؛ دلافروز، نرگس؛ رحمتی، یلدا. (1402). طراحی مدلی برای تأثیر نوآوری بر عملکرد بازار وبسایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت، مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند، سال یازدهم، شمارهی 44، صص 287-259.
ملکی مینباش رزگاه، م؛ امینی خیابانی، غ؛ و خوانساری، ی. ( 1398). ارزشسازی ظرفیتهای بازاریابی با تأکید بر کارآفرینی محوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. فصلنامهی مدیریت بازرگانی،11(1)، صص 104 87.
مولایی، اکبر؛ یزدانی، ناصر؛ کاظمی، فاطمه. (1401). تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی نوآوری فناورانه رادیکالی و گسترده . نشریهی علمی مطالعات مدیریت راهبردی، 13 (49)، صص 23-1.
وظیفهدوست، حسین؛ فروغنژاد، حیدر؛ خشنود، مهدی. (1393). تأثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد شرکتهای کارگذاری بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامهی علمی و پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شمارهی 9، صص173-161.
Falahat, M., Ramayah, T., Soto-Acostad & P., Lee, Y-Y. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting & Social Change, 152, 1-7. doi: 10. 1016/ j.techfore.2020.119908
Fatonah, S. (2022). Exploring market orientation, product innovation and competitive advantage to enhance the performance of SMEs under uncertain evens.جUncertain Supply Chain Management, doi: 10.5267/ j.uscm. 2021.9.011
Grimpe ,C ,.Sofka ,W ,.Bhargava ,M & ,.Chatterjee ,R .(2017) .R&D ,Marketing Innovation ,and New Product Performance:A Mixed Methods Study .product innovation management .360-383 ,(3)34 , doi:https //: doi. org/10.1111/ jpim12366
Kaiser, U., Sofka, W., Grimpe, C.(2023). Creating marketing innovation abroad: The value of marketing professionals in foreign MNC subsidiaries, Industrial Marketing Management 112 (2023)145–159
Kowang,Tan Owee; SangLong,Choi; Rasli,Amran(2014), "New Product Development Framework for Multinational Multi-locations based Organizations in South East Asia", Procedia-Social and Behavioral Sciences.
Lartey, J., Meng, X., Wang, X & Osei-Mireku, G. (2020). The Link between Innovation, Market Orientation and Performance; and the Mediating Role of Innovation: A Study of Telecommunication Companies in Ghana. Open Journal of Business and Management, 8 (4), 1704-1733. doi: 10.4236/ojbm.2020.84108.
Maritz ,A ,.de Waal ,A & ,. Verhoeven , B .)2012 (Entrepreneurial and innovative marketing a systematic review of the literature . innovative Marketing,28-37
Muharam, H., Andria, F & Tosida, E, T. (2020). Effect of Process Innovation and Market Innovation on Financial Performance with Moderating Role of Disruptive Technology. Systematic Review Pharmacy, 11 (1), 223-232. doi:10.5530/srp.2020.1.29
Schulze, A., Townsend, J., D & Berk Talay, M. (2022). Completing the market orientation matrix: The impact of proactive competitor orientation on innovation and firm performance. Industrial Marketing Management, 103, 198-214. doi:10.1016/j.indmarman.2022.03.013
Stanley F, Slater Eric & Olson M(2001) Marketing's Contribution to the Implementation of Business Strategy: An Empirical Analysis ,Strategic Management Journal, 22(11). Pages 1055-1067
Tsai, M-H, Chang, J-H and Lin, Y-S & Cheng, K-C. (2020). The Impact of Product innovation on Performance: The Influence of Uncertainty and Managerial Accounting Information Systems. Journal Management, doi: RePEc: pra: mprapa: 102898