ارزیابی عوامل بازاریابی رسانههای اجتماعی رشتههای نساجی و پوشاک در مراکز آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
فاطمه ابوالحسنی طرقی
1
,
سیدحسن حاتمی نسب
2
*
,
محمد سلطانی فر
3
1 - گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقيقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی رسانه اجتماعی, برندسازی, دانشگاه, تاپسیس خاکستری. ,
چکیده مقاله :
هدف: مشکلات و چالشهای موجود در صنعت نساجی کشور طی سالهای اخیر، اثرات منفی بسیاری برای تمایل داوطلبان به تحصیل یا ادامه تحصیل در رشتههای حوزه نساجی و پوشاک داشته است. با توجه به رونق و توسعه شبکههای اجتماعی و فنون بازاریابی، این پژوهش به دنبال شناسایی قابلیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی در جهت تقویت رشتههای حوزه نساجی و پوشاک در مراکز آموش عالی میباشد.
روش: این تحقیق با رویکرد آمیخته و در چهار مرحله انجام شد. در بخش کیفی از روشهای تحلیل محتوا و دلفی، به صورت مطالعات کتابخانهای و در بخش کمی از روشهای انتروپی شانون و تاپسیس خاکستری به صورت میدانی ـ پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه استفاده گردید.
یافتهها: از مطالعه تحقیقات گذشته به روش علم سنجی و تحلیل محتوای کیفی نشان داد که 216 کد فرعی، 66 کد اصلی و 8 مقوله بازاریابی رسانه اجتماعی مرتبط با حوزه آموزش عالی، حاصل شد. پس از تأیید شاخصهای به دست آمده به روش دلفی و محسبه وزن شاخصها و رتبهبندی با استفاده از روش تاپسیس خاکستری، بیشترین کارکرد بازاریابی رسانههای اجتماعی در رشتههای مذکور مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری و کمترین کارکرد درک شده، سودآوری مالی بوده است.
نتیجهگیری: بررسیهای صورت گرفته نشان داد که مراکز آموزش عالی ایران، به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، میتوانند با توسعه و تقویت زیرساختهای و ظرفیتهای رسانههای اجتماعی، عملکرد موفقتری در بازاریابی دانشجو داشته باشند. همچنین، لازم است تا دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد نمایههای برند خود در کانالهای ارتباطی رسانههای اجتماعی را در دستور کار قرار داده و فعالیتهایی را توسعه دهد که با اشتراکگذاری انواع محتوا (شامل اطلاعات اساتید، دانشجویان، امکانات و کارگاهها، فرصتهای شغلی، تخفیفها، تبلیغات و ... رشتههای نساجی و پوشاک)، دانشجویان و داوطلبان را درگیر کند.
Purpose: The problems and challenges in the country's industries in recent years have had many negative effects on the willingness of candidates to study or continue studying in various fields. Considering the prosperity and development of social networks and marketing techniques, this research seeks to identify the marketing capabilities of social media in order to strengthen academic fields.
Method: This research was conducted with a mixed approach and in four stages. In the qualitative part, content analysis and Delphi methods were used in the form of library studies, and in the quantitative part, Shannon's entropy and Grey TOPSIS methods were used in a field-survey form using a questionnaire tool.
Findings: From the study of past research using scientometric method and qualitative content analysis, it showed that 216 sub-codes, 66 main codes and 8 categories of social media marketing related to the field of higher education were obtained. After verifying the indicators obtained by the Delphi method and calculating the weight of the indicators and ranking using the Grey TOPSIS method, the most function of social media marketing in the mentioned fields is related to customer relationship management and the least perceived function is financial profitability.
Conclusion: The investigations showed that Iran's higher education centers, especially Islamic Azad University, can have a more successful performance in student marketing by developing and strengthening social media infrastructure and capacities. Also, it is necessary for Islamic Azad University to put the creation of its brand profiles in social media communication channels on the agenda and develop activities that share all kinds of content (including information about professors, students, facilities and workshops, job opportunities, discounts, advertisements and...), involve students and volunteers.
ابوالحسنی طرقی، فاطمه؛ حاتمی نسب، سید حسن. (1401). تأثیر دانش اقناعی بر نگرش و سبک زندگی مصرفکنندگان محصولات ارگانیک؛ نقش واسطهای تردید به تبلیغات. مدیریت بازرگانی، 14(1)، صص. 175-196.
دهنوی، زهرا؛ آراسته، حمید رضا؛ جعفری، پریوش. (1399). ارائه مدل مطلوب رقابت جهت پیشرفت آموزشی در دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 13، شماره 3، صص. 151-161.
عباسی شوازی، محمد جلال؛ صادقی، رسول. (1397). پنجره جمعیتی و بازار کار در ایران فرصتها و چالشها، وزارت کار تعاون و امور اجتماعی: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال.
فرید، داریوش؛ کنجکاو منفرد، امیررضا؛ حاتمی نسب، سید حسن؛ طالعی فر، رضا. (1391). شناسایي و سنجش موانع پیادهسازي مدیریت دانش با رویکرد تصمیمگیري چند معیاره و تئوري خاکستري (شرکت گاز استان یزد)، فصلنامه مدیریت منابع انسانی صنعت نفت، سال سوم، شماره 11، صص. 195-222.
کنجکاو منفرد، امیررضا؛ حاتمی نسب، سیدحسن؛ رئیسی، هاشم؛ حدادیان، زهره. (1400). بررسی تاثیر گروه همسالان بر رفتار خرید آنی مصرفکنندگان پوشاک ورزشی. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 10(1)، صص. 33-42.
مهدیخانی، مهری؛ حاتمی نسب، سیدحسن. (1400). خوشهبندی و نگاشت روند مطالعات علمی حوزه بازاریابی در صنعت نساجی و پوشاک بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه WoS. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 10(3)، صص. 49-70.
نامی، ارسلان؛ نایب زاده، شهناز، حاتمی نسب، سیدحسن؛ هنری، محمدتقی. (1401). شناسایی و اولویتبندی مولفههای برند موفق در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه دانشگاه فنی و حرفهای). مدیریت بازاریابی, doi: 10.30495/jomm.2022.68769.1963.
Aljumah, A., Nuseir, M.T., Alshurideh, M.T. (2021). The impact of social media marketing communications on consumer response during the COVID-19: does the brand equity of a university matter?, M. Alshurideh, A.E. Hassanien, R. Masa’deh (Eds.), The Effect of Coronavirus Disease (COVID-19) on Business Intelligence, Studies in Systems, Decision and Control, 334, Springer Cham, New York, USA, pp. 367-384.
Aswani, R., Ilavarasan, P.V., Kar, A.K., Vijayan, S. (2018). Adoption of public WiFi using UTAUT2: An exploration in an emerging economy Procedia Computer Science, 132, pp. 297-306.
Bank, Semra., Yazar, Evrim Erdogan., Sivric, Ugur. (2019). Can social media marketing lead to abnormal portfolio returns? European Research on Management and Business Economics, 25(2), pp. 54-62.
Bouyssou D., marchant T., pirlot M., perny P. (2000), A. tsouki’as, and ph. Vincke. Evaluation and decision model. A critical prespective. Kluwer academic publishers, Dordrecht.
Capano, G. (2009). Understanding Policy Change as an Epistemological and Theoretical Problem, Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 11 (1), pp. 7–31.
Chatterjee, S., & Kar, A. K. (2020). Why do small and medium enterprises use social media marketing and what is the impact: Empirical insights from India. International Journal of Information Management, 53, pp. 102-103.
Chawla, Yash., Chodak, Grzegorz. (2021). Social media marketing for businesses: Organic promotions of web-links on Facebook, Journal of Business Research, 135, pp. 49-65.
Constantinides, E., Stagno, M.C.Z. (2017). Potential of the social media as instruments of higher education marketing: A segmentation study, Journal of Marketing for Higher Education, 21, pp. 7–24.
DeAndrea, D.C.; Ellison, N.B.; LaRose, R.; Steinfield, C.; Fiore, A. (2012). Serious social media: On the use of social media for improving students’ adjustment to college, The Internet and Higher Education, 15 (1), pp. 15–23.
Ebrahim, R. S. (2020). The role of trust in understanding the impact of social media marketing on brand equity and brand loyalty. Journal of Relationship Marketing, 19 (4), pp. 287–308.
Hafez, M. (2021). The impact of social media marketing activities on brand equity in the banking sector in Bangladesh: The mediating role of brand love and brand trust. International Journal of Bank Marketing, 39 (7), pp. 1353–1376.
Hanna, R.; Rohm, A.; Crittenden, V.L. (2011). We’re all connected: The power of the social media ecosystem. Business Horizons. 54 (3), pp. 265–273.
Hasan, M., & Sohail, M. S. (2021). The influence of social media marketing on consumers’ purchase decision: Investigating the effects of local and nonlocal brands. Journal of International Consumer Marketing, 33 (3), pp. 350–367.
Jo, S. A. (2013). Impact of company’s sns marketing activities on perceived value and customer’s loyalty. Focusing on Facebook (Master’s dissertation. Hong-Ik University).
Kayal, Suchandan., Kumar, Somesh. (2013), Estimation of the Shannon’s entropy of several shifted exponential populations, Statistics & Probability Letters, Vol. 83(4), pp. 1127-1135.
Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65 (10), pp. 1480–1486.
Kim, J. H. (2017). An influence of mobile marketing features upon consumer attitudes. (Master’s dissertation, Hoseo University).
Maresova, Petra., Hruska, Jan., Kuca, Kamil. (2020). Social Media University Branding, Education. Science, 10 (74), pp. 2-14.
Mason, A. N., Narcum, J., & Mason, K. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8 (1), Article 1870797.
Mero, Joel., Vanninen, Heini, Keränen, Joona. (2023). B2B influencer marketing: Conceptualization and four managerial strategies, Industrial Marketing Management, Volume 108, pp. 79-93.
Park, Minjung., Im, Hyunjoo., Kim, Hye-Young. (2020). You are too friendly! The negative effects of social media marketing on value perceptions of luxury fashion brands, Journal of Business Research, 117, pp. 529-542.
Rajeh Hanaysha, Jalal. (2022). Impact of social media marketing features on consumer’s purchase decision in the fast-food industry: Brand trust as a mediator, International Journal of Information Management Data Insights, 2, pp. 1-10.
Salem, M. Z. (2018). Effects of perfume packaging on Basque female consumers purchase decision in Spain. Management Decision, 56(8), pp. 1748–1768.
Sano, K. (2015). An empirical study the effect of social media marketing activities upon customer satisfaction, positive word-of-mouth and commitment in indemnity insurance service. In Proceedings International Marketing Trends Conference, 27(3), pp. 21-32.
Schweidel, D.A., Moe, W.W., (2014). Listening in on social media: a joint model of sentiment and venue format choice. J. Mark. Res. 51 (4), pp. 387–402.
Seo, E. J., & Park, J. W. (2018). A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry. Journal of Air Transport Management, 66, pp. 36–41.
Shareef, M.A., Mukerji, B., Alryalat, M.A.A., Wright, A., Dwivedi, Y.K. (2018). Advertisements on Facebook: identifying the persuasive elements in the development of positive attitudes in consumers. J. Retail. Consum. Serv. 43, pp. 258–268.
Shareef, M.A., Mukerji, B., Dwivedi, Y.K., Rana, N.P., Islam, R., (2019). Social media marketing: comparative effect of advertisement sources. J. Retail. Consum. Serv. 46, pp. 58–69.
Sharma, Anshuman., Dwivedi, Yogesh K., Arya, Vikas., Siddiqui, Muhammad Qutubuddin. (2021). Does SMS advertising still have relevance to increase consumer purchase intention? A hybrid PLS-SEM-neural network modelling approach, Computers in Human Behavior, 124, pp. 1-16.
Shi, J Y., Liu, S Y, Xiong, W. T. (2005). A new solution for interval number linear programming. Journal of Systems Engineering Theory and Practice, 25(2), pp. 101–106.
Tatar, Ş. B., & Eren-Erdoğmuş, İ. (2016). The effect of social media marketing on brand trust and brand loyalty for hotels. Information Technology & Tourism, 16 (3), pp. 249–263.
Wielki, J. (2010). The impact of the Internet on the development of web-based business models. Journal of Internet Banking and Commerce, 15(3), pp. 1–9.
Yazdanian, N., Ronagh, S., Laghaei, P., & Mostafshar, F. (2019). The mediation roles of purchase intention and brand trust in relationship between social marketing activities and brand loyalty. International Journal of Business Intelligence and Data Mining, 15 (4), pp. 371–387.
Zollo, Lamberto., Filieri, Raffaele., Rialti, Riccardo, Yoon, Sukki. (2020). Unpacking the relationship between social media marketing and brand equity: The mediating role of consumers’ benefits and experience, Journal of Business Research, Volume 117, pp. 256-267.