• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش واسطه‌ای نظم جویی هیجانی در رابطه بین تجربه های آسیب زای دوران کودکی و کنش تأملی مادر
        شهناز احمدی محترم نعمت طاوسی
        در ایــن پژوهــش نقــش واســطه‌ای نظم‌جویــی هیجانــی در رابطــه بیــن تجربه‌هــای آســیب‌زای دوران کودکــی و کنــش تأملــی مــادر بررســی شــد. بـر مبنـای روش نمونه‌بـرداری در دسـترس، 312 نفـر از مـادران مراجعۀکننـده بـه خانه‌هـای امـن شـهر تهـران در سـال 1400 انتخـ چکیده کامل
        در ایــن پژوهــش نقــش واســطه‌ای نظم‌جویــی هیجانــی در رابطــه بیــن تجربه‌هــای آســیب‌زای دوران کودکــی و کنــش تأملــی مــادر بررســی شــد. بـر مبنـای روش نمونه‌بـرداری در دسـترس، 312 نفـر از مـادران مراجعۀکننـده بـه خانه‌هـای امـن شـهر تهـران در سـال 1400 انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامۀ کنـش تأملـی والدیـن (لویتـن و دیگـران، 2017)، پرسشـنامۀ تجربه‌هـای آسـیب‌زای دوران کودکـی (برنشـتاین و دیگـران، 2003) و مقیـاس دشـواری نظم‌جویـی هیجـان (گرتـز و رومـر، 2004) پاسـخ دادنـد. نتایـج آزمـون تحلیـل مسـیر نشـان داد تجربه‌هـای آسـیب‌زای دوران کودکـی 63 درصـد از واریانـس دشـواری نظم‌جویـی هیجـان را تبییـن می‌کننـد و تجربه‌هـای آسـیب‌زای دوران کودکـی و دشـواری نظم‌جویـی هیجـان در مجمـوع توانایــی تبییــن 65، 25 و 32 درصــد از واریانــس حالــت پیش‌ذهنی‌ســازی، حالــت اطمینــان در مــورد حالت‌هــای ذهنــی و علاقه‌منــدی و کنجــکاوی در حالت‌هـای ذهنـی کنـش تأملـی مـادر را دارنـد. ایـن یافته‌هـا بـا آشـکار کـردن نقـش واسـطه‌ای نظم‌جویـی هیجانـی در رابطـه بیـن تجربه‌هـای آسـیب‌زای دوران کودکـی و کنـش تأملـی مـادر، ضـرورت توجـه بـه دوران کودکـی را برجسـته می‌سـازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - وارسی بازنمایی های “ خود- موضوع” والدین در فرهنگ ایرانی
        طیبه شاهمرادی فر پرویز آزادفلاح حجت الله فراهانی
        هـدف ایـن پژوهـش، وارسـی الگوهـای شـاخص روابـط موضوعـی والدیـن ایرانـی، برمبنـای دیـدگاه روابـط موضوعـی بـود. در ایـن پژوهـش کیفـی، ارزیابـی بـا در نظـر گرفتـن معیارهـای ورود و خـروج، در مـورد 15 نفـر انجـام شـد. داده‌هـا بـا اسـتفاده از مصاحبـه بالینـی جمـع‌آوری و بـا چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش، وارسـی الگوهـای شـاخص روابـط موضوعـی والدیـن ایرانـی، برمبنـای دیـدگاه روابـط موضوعـی بـود. در ایـن پژوهـش کیفـی، ارزیابـی بـا در نظـر گرفتـن معیارهـای ورود و خـروج، در مـورد 15 نفـر انجـام شـد. داده‌هـا بـا اسـتفاده از مصاحبـه بالینـی جمـع‌آوری و بـا روش تحلیـل بن‌مایـه تحلیـل شـد. بـرای تأییـد دقـت و صحـت داده‌هـا از چهـار معیـار قابلیـت اعتبـار، قابلیـت اطمینـان، قابلیـت تأییدپذیـری و قابلیـت انتقـال و روش سه‌سویه‌سـازی اسـتفاده شـد. بـا تحلیـل داده‌هـا سـه بن‌مایـه فراگیـر خـود، دیگـری و ارتبـاط (6 بن‌مایـۀ سـازماندهنده و 33 بنمایـۀ پایـه) به‌دسـت آمـد. بنمایه‌هـای فراگیـر براسـاس دیـدگاه روابـط موضوعـی کـه تأکیـد دارد تجـارب فـرد بـا نخسـتین مراقبـان در دوران کودکـی درونـی شـده اسـت و در روابـط بعـدی فـرد تکـرار می‌شـوند، قابـل تبییـن هسـتند و والدیـن، در رابطـۀ بـا فرزندانشـان ایـن تجـارب را بـه صـورت ناهشـیار تکـرار می‌کننـد. یافته‌هـای ایـن پژوهـش بـر ایـن تأکیـد دارنـد کـه تعارض‌هـای والدیـن بـا فرزندانشـان را نمی‌تـوان صرفاً براسـاس روابـط کنونـی آنهـا تببیـن کـرد و ریشـۀ ایـن مشـکلات را بایـد در بازنمایی‌هایخـود- موضـوع ردیابـی کـرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهره تحول‌یافتگی، اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان شهری و روستایی
        مائده رنجبر سوسن رحیم‌زاده
        هـدف ایـن پژوهـش مقایسـۀ بهـرۀ تحول‌یافتگـی، نشـانه‌های اضطـراب و افسـردگی در دانش‌آمـوزان دورۀ ابتدایـی شـهری و روسـتایی شهرسـتان بابـل بـود. در قالـب یـک طـرح علـی ـ مقایسـه‌ای، 90 دانش‌آمـوز شـهری (47 دختـر و 43 پسـر) و 90 دانش‌آمـوز روسـتایی (47 دختـر و 43 پسـ چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش مقایسـۀ بهـرۀ تحول‌یافتگـی، نشـانه‌های اضطـراب و افسـردگی در دانش‌آمـوزان دورۀ ابتدایـی شـهری و روسـتایی شهرسـتان بابـل بـود. در قالـب یـک طـرح علـی ـ مقایسـه‌ای، 90 دانش‌آمـوز شـهری (47 دختـر و 43 پسـر) و 90 دانش‌آمـوز روسـتایی (47 دختـر و 43 پسـر) از پایـۀ اول تـا ششـم دورۀ ابتدایـی بـه روش داوطلبانـه انتخـاب شـدند و آزمـون آدمـک رنگـی (روآیـه، 1984 نقـل از دادسـتان، 1395) را ترسـیم کردنـد. نتایـج حاصـل از آزمـون تحلیـل واریانـس چندمتغیـری نشـان داد بهـرۀ تحول‌یافتگـی بیـن دو گـروه دانش‌آمـوزان دورۀ ابتدایـی شـهری و روسـتایی تفـاوت نـدارد امـا نشـانه‌های اضطـراب و افسـردگی در دانش‌آمـوزان روسـتایی بیـش از دانش‌آمـوزان شـهری اسـت و محـل سـکونت توانایـی تبییـن 4درصـد از واریانـس اضطـراب و 6 درصـد از واریانـس افسـردگی تفـاوت بیـن دو گـروه را دارد. در پایـان بـر تغییـرات تربیتـی و آموزشـی همـگام بـا تغییـرات اقتصادی-اجتماعـی تأکیـد شـد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تجارب روان‌شناختی دختران نوجوان سوگوار مادر: یک مطالعه کیفی
        ماهرخ ابدالی آقاگلی آزاده امینی‌ها
        هـدف ایـن پژوهـش بررسـی تجـارب روان‌شـناختی دختـران نوجـوان سـوگوار مـادر بـود. در راسـتای ایـن هـدف، داده‌هـای مـورد نیـاز از طریـق پژوهـش کیفـی و طـرح پدیدارشناسـی در سـال 99-1398 از طریـق روش نمونه‌بـرداری هدفمنـد و نظـری به‌دسـت آمـد. تعـداد 12 شـرکت‌کننده دختـر نو چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش بررسـی تجـارب روان‌شـناختی دختـران نوجـوان سـوگوار مـادر بـود. در راسـتای ایـن هـدف، داده‌هـای مـورد نیـاز از طریـق پژوهـش کیفـی و طـرح پدیدارشناسـی در سـال 99-1398 از طریـق روش نمونه‌بـرداری هدفمنـد و نظـری به‌دسـت آمـد. تعـداد 12 شـرکت‌کننده دختـر نوجـوان بیـن سـنین 13 الـی 18 سـال سـاکن شـهر تهـران انتخـاب شـدند و تـا رسـیدن بـه اشـباع نظـری، رونـد نمونه‌بـرداری ادامـه یافـت. داده‌هـای حاصـل بـا اسـتفاده از مصاحبـه عمیـق نیمه‌سـاختاریافته جمـع‌آوری و پـس از پیاده‌سـازی، در نهایـت بـرای تحلیـل آنهـا از روش تحلیـل مضمـون اسـتفاده شـد. یافته‌هـای حاصـل از مصاحبه‌هـا در4 مضمـون فراگیـر (بُعـد روانشـناختی، بُعـد اجتماعـی، مدیریـت و راهبردهـا و پیامدهـا) و 10مضمـون سـازمان‌دهنده و 47 مضمـون پایـه طبقه‌بنـدی شـد. نتایـج ایـن پژوهـش نشـان داد واکنش‌هـای روان‌شـناختی شناسـایی شـده در دختـران نوجـوان سـوگوار مـادر همگـی دال بـر ایجـاد نشـانه‌هایی از افسـردگی اسـت و توجـه بـه ملاحظه‌هـای اجتماعـی ـ فرهنگـی و حمایـت اجتماعـی و عاطفـی نوجوانـان سـوگوار در تعدیـل علایٔـم سـوگواری مؤثـر اسـت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی آموزش روان‌نمایشگری بر برانگیختگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانش‌آموزان طلاق دارای مشکلات رفتاری برونی‌سازی
        مهشید شعبانی جواد خلعتبری شهره قربان شیرودی
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش روان‌نمایشـگری بـر برانگیختگـی و انعطاف‌پذیـری روان‌شـناختی دانش‌آمـوزان طـلاق دارای مشـکلات رفتـاری برونی‌سـازی و پژوهـش حاضـر شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون- پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری دوماهـه بـود. جامعـۀ آ چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش روان‌نمایشـگری بـر برانگیختگـی و انعطاف‌پذیـری روان‌شـناختی دانش‌آمـوزان طـلاق دارای مشـکلات رفتـاری برونی‌سـازی و پژوهـش حاضـر شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون- پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری دوماهـه بـود. جامعـۀ آمـاری شــامل دانش‌آمــوزان طــلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی‌ســازی شــده بــود کــه در دورۀ اول متوســطه در ســال تحصیلــی 1400-1399 در شــهر اصفهــان مشــغول بــه تحصیــل بودنــد. 40 دانش‌آمــوز طــلاق دارای مشــکلات رفتــاری برونی‌ســازی بــا روش نمونه‌بــرداری هدفمنــد انتخــاب و بــا گمـارش تصادفـی در گروه‌هـای آزمایـش و گـواه گمـارده شـدند (هـر گـروه 20 دانش‌آمـوز) و بـه پرسشـنامۀ برانگیختگـی (بـارت، اسـتانفورد، کنـت و فلتـوس، 2004)، پرسشـنامۀ انعطاف‌پذیـری روان‌شـناختی (دنیـس و ونـدروال، 2010) و سـیاهۀ رفتـاری کـودکان و نوجوانـان (آشـنباخ و رسـکورلا، 2001) پاسـخ دادنـد. گـروه آزمایـش آمـوزش روان‌نمایشـگری (خوبانـی، محمـدی و جـراره، 1392) را طـی دو و نیـم مـاه در 10 جلسـه 75 دقیقـه‌ای دریافـت کردنـد. در گـروه آزمایـش 4 نفـر و در گـروه گـواه نیـز 3 نفـر ریـزش داشـتند. نتایـج تحلیـل واریانـس بـا اندازه‌گیـری مکـرر نشـان داد آمـوزش روان‌نمایشـگری بـر برانگیختگـی و انعطاف‌پذیـری روان‌شـناختی دانش‌آمـوزان طـلاق دارای مشـکلات رفتـاری برونی‌سـازی تأثیـر معنـادار دارد. بـر اسـاس یافته‌هـای ایـن پژوهـش می‌تـوان چنیـن نتیجـه گرفـت کـه آمـوزش روان‌نمایشـگری بـا بهره‌گیـری از فنونـی هماننـد مواجهه‌سـازی، ابـراز احساسـات، پالایـش هیجانـی و ایفـای نقـش می‌توانـد بـه عنـوان یـک روش کارآمـد جهـت کاهـش برانگیختگـی و افزایـش انعطاف‌پذیـری روان‌شـناختی دانش‌آمـوزان طـلاق دارای مشـکلات رفتـاری برونی‌سـازی شـده مـورد اسـتفاده گیـرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطۀ نظام‌های مغزی رفتاری با اعتیاد به اینترنت: نقش واسطه‌ای اضطراب اجتماعی
        سودابه جعفری نسب مریم کدخدایی
        ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن رابطـۀ بیـن نظام‌هـای مغـزی رفتـاری بـا اعتیـاد اینترنتـی از طریـق متغیـر واسـطه‌ای اضطـراب اجتماعـی انجـام شـد. در یـک پژوهـش توصیفـی، 346 دانشـجو (129 مـرد و 217 زن) براسـاس نمونه‌بـرداری در دسـترس از دانشـجویان دانشـگاه غیرانتفاعـی شـهید چکیده کامل
        ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن رابطـۀ بیـن نظام‌هـای مغـزی رفتـاری بـا اعتیـاد اینترنتـی از طریـق متغیـر واسـطه‌ای اضطـراب اجتماعـی انجـام شـد. در یـک پژوهـش توصیفـی، 346 دانشـجو (129 مـرد و 217 زن) براسـاس نمونه‌بـرداری در دسـترس از دانشـجویان دانشـگاه غیرانتفاعـی شـهید اشـرفی اصفهانـی انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامۀ شـخصیت گـری - ویلسـون (1989)، سـیاهۀ اضطـراب اجتماعـی (کانـور و دیگـران، 2000) و آزمـون اعتیـاد بـه اینترنـت (یانـگ ، 1998) پاسـخ دادنـد. نتایـج تحلیـل مسـیر نشـان داد اثـر مسـتقیم و غیرمسـتقیم نظـام فعال‌سـاز رفتـاری بـر اعتیـاد اینترنتـی به‌صـورت منفـی و اثـر مسـتقیم و غیرمسـتقیم نظام‌هـای بـازداری رفتـاری و جنگ‌وگریـز بـر اعتیـاد اینترنتـی مثبـت و اثـر مسـتقیم نظـام فعال‌سـاز رفتـاری بـر اضطـراب اجتماعـی منفـی و اثـر مسـتقیم نظام‌هـای بـازداری رفتـاری و جنگ‌وگریـز بـر اضطـراب اجتماعـی مثبـت اسـت. همچنیـن اثـر مسـتقیم اضطـراب اجتماعـی بـر اعتیـاد اینترنتـی نیـز مثبـت بـود. افـزون بـر ایـن نتایـج نشـان داد نظام‌هـای مغـزی رفتـاری و اضطـراب اجتماعـی توانایـی تبییـن 48 درصـد از واریانـس اعتیـاد اینترنتـی را دارنـد. براسـاس یافته‌هـای ایـن پژوهـش می‌تـوان نتیجـه گرفـت به‌منظـور پیشـگیری از اعتیـاد اینترنتـی، افـزون بـر توجـه بـه نظام‌هـای مغـزی رفتـاری، لازم اسـت زمینه‌هـای لازم جهـت کاهـش اضطـراب اجتماعـی فراهـم شـود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اثربخشی رفتاردرمانی تعدیل شده بر اختلال سلوک کودکان با رگه های برجستۀ بی رحمی ـ بی احساسی
        زینب خانجانی تورج هاشمی نصرتآباد سیده لیلا فخیمی
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی رفتاردرمانـی تعدیل‌شـده بـر نشـانه‌های اختـال سـلوک بـا ویژگـی برجسـتۀ بی‌رحمـی ـ بی‌احساسـی و طـرح پژوهـش از نـوع کاربـردی و بـا توجـه بـه شـیوه جمـع‌آوری داده‌هـا شـبه‌تجربی تـک آزمودنـی بـا خطـوط پایـه منفـرد بـود. نمونـۀ موردنظـر چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی رفتاردرمانـی تعدیل‌شـده بـر نشـانه‌های اختـال سـلوک بـا ویژگـی برجسـتۀ بی‌رحمـی ـ بی‌احساسـی و طـرح پژوهـش از نـوع کاربـردی و بـا توجـه بـه شـیوه جمـع‌آوری داده‌هـا شـبه‌تجربی تـک آزمودنـی بـا خطـوط پایـه منفـرد بـود. نمونـۀ موردنظـر 3 نفـر از کـودکان دارای نشـانه‌های اختـال سـلوک بـود کـه در سـال تحصیلـی 98-99 در مـدارس شهرسـتان تبریـز مشـغول بـه تحصیـل بودنـد و بـه شـیوۀ در دسـترس و هدفمنـد و بـا توجـه بـه ماک‌هـای ورود و خـروج انتخـاب شـدند. بـرای شناسـایی کـودکان واجـد رگـۀ بی‌رحمـی – بی‌احساسـی از سـیاهۀ بی‌رحمـی- بی‌احساسـی (فریـک، 2003) اسـتفاده شـد. همچنیـن بـرای اجـرای رفتاردرمانـی تعدیل‌شـده از بسـتۀ آموزشـی محقـق سـاخته برگرفتـه از آموزه‌هـای میلـر و دیگـران (2014) و واچ بـوش و دیگـران (2019) و جهـت ارزیابـی نشـانه‌های اختـال سـلوک از مقیـاس اختال‌هـای رفتـار ایذایـی (پلهـام، نـاژی، گرینزلیـد و میلیـچ، 1992) در مراحـل خـط پایـه و مداخلـه اسـتفاده شـد. تحلیـل داده‌هـا بـا اسـتفاده از روش ترسـیم نمودارهـا و محاسـبه درصـد بهبـودی و انـدازۀ اثـر نشـان داد کـه رفتاردرمانـی تعدیل‌شـده در کاهـش نشـانه‌های کـودکان مبتـلا بـه اختـلال سـلوک بـا ویژگـی برجسـتۀ بی‌رحمـی ـ بی‌احساسـی اثربخـش اسـت. بـر اسـاس یافته‌هـای پژوهـش می‌تـوان گفـت اسـتفادۀ از رفتاردرمانـی تعدیل‌شـده دارای تلویحـات عملـی در کاهـش نشـانه‌های اختـلال سـلوک اسـت کـه بـرای والدیـن، مشـاوران و بالینگـران قابـل توصیـه اسـت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریۀ عقلانی، هیجانی، رفتاری بر خشم و حساسیت به طرد
        صبا فکور مهدیه رحمانیان مهناز علی اکبری دهکردی
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بـر کاهـش خشـم و حساسـیت بـه طـرد بـود. روش ایـن پژوهـش شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون، پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری یک‌ماهـه و جامعـۀ آمـاری ایـن پژوهـش زنـان چکیده کامل
        هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بـر کاهـش خشـم و حساسـیت بـه طـرد بـود. روش ایـن پژوهـش شـبه‌تجربی بـا طـرح پیش‌آزمـون، پس‌آزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری یک‌ماهـه و جامعـۀ آمـاری ایـن پژوهـش زنـان شـاغل شـهر تهـران بـود. 30 نفـر بـه شـکل داوطلـب انتخـاب و پرسشـنامۀ حساسـیت بـه طـرد (داونـی و فلدمـن، 1996) و فرم‌کوتـاه سـیاهۀ خشـم (نواکـو، 1975) را تکمیـل کردنـد. بـرای تحلیـل داده‌هـا از تحلیـل کوواریانـس و تحلیـل واریانـس بـا اندازه‌گیری‌هـای مکـرر اسـتفاده شـد. یافته‌هـا حاکـی از آن بـود کـه آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بهطـور قابل‌ملاحظـه‌ای حساسـیت بـه طـرد و خشـم را در گـروه آزمایـش کاهـش داده و ایـن اثـر در مرحلـۀ پیگیـری نیـز ثابـت باقـی مانـده اسـت. بـا توجـه بـه یافته‌هـای پژوهـش می‌تـوان دریافـت ایـن آمـوزش می‌توان بـرای زنـان بـا مشـکلات حساسـیت بـه طـرد بـالا و خشـم سـودمند باشـد. پرونده مقاله