هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانشآموزان بود. 129دانشآموز(۶۰ پسر، ۶۹ دختر)از منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷، بااستفاده از روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنی‎ها شامل ۴۴ نفر در مقطع پیشدبستانی،42دانشآموز کلاس اول و43دانشآموز چکیده کامل
هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانشآموزان بود. 129دانشآموز(۶۰ پسر، ۶۹ دختر)از منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷، بااستفاده از روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنی‎ها شامل ۴۴ نفر در مقطع پیشدبستانی،42دانشآموز کلاس اول و43دانشآموز کلاس سوم بودند.طرح پژوهش از نوع علیـمقایسه ای بود و آزمودنیها آزمون تصاویر درهم آندرهری(ری، ۱۹۴۱)و آزمون ترسیم درخت(کخ، ۱۹۴۹)را کامل کردند.سپس تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون همبستگی پیرسون به کار گرفته شد.یافته‎ها نشان داد که ادراک دیداری و فرافکنی کودکان با افزایش سن و مقطع تحصیلی تحول مییابد.همچنین نتایج نشان داد که کودکان با سنین مختلف از نظر ادراک دیداری و فرافکنی با هم تفاوت دارند و عملکرد آنها با افزایش سن بهبود پیدا میکند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش آگاهی واج‎شناختی برحافظه فعال دیداری فضایی دانش‎آموزان دارای اختلال بیان نوشتاری در پایه سوم ابتدایی بود.طرح پژوهش از نوع شبه‎تجربی با پیش‎آزمون، پس‎آزمون و گروه گواه بود. 30نفر از دانش‎آموزان دارای اختلال بیان نو چکیده کامل
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش آگاهی واج‎شناختی برحافظه فعال دیداری فضایی دانش‎آموزان دارای اختلال بیان نوشتاری در پایه سوم ابتدایی بود.طرح پژوهش از نوع شبه‎تجربی با پیش‎آزمون، پس‎آزمون و گروه گواه بود. 30نفر از دانش‎آموزان دارای اختلال بیان نوشتاری از پایه سوم ابتدایی به شیوه هدفمند، انتخاب و با استفاده از مقیاس هوش وکسلر کودکان(وکسلر، ۲۰۰۰)، آزمون بیان نوشتاری(فلاح‎چای،1384)، و آزمون حافظه فعال دیداری فضایی(کورنولدی و ویشی،2004)، ارزیابی و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه(هر گروه15نفر)جایگزین شدند.گروه آزمایشی در13جلسه آموزشی آگاهی واج‎شناختی شرکت کردند، اما گروه گواه فقط برنامه متداول مدرسه را دریافت نمود.حافظه دیداری فضایی تمامی دانش‎آموزان پس از جلسه سیزدهم و دو ماه پس از آن، مجددا ارزیابی شد.داده‎های به‎دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس اندازه‎گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که تقریبا32درصد از تغییرات در بهبود حافظه فعال دیداری فضایی شرکت‎کنندگان در گروه آزمایشی، ناشی از مداخله آموزشی آگاهی واج‎شناختی بوده است، حتی این بهبود پس از گذشت2ماه، پایدار بود.می‎توان نتیجه گرفت که آموزش آگاهی واجی سبب ارتقاء حافظه فعال دیداری فضایی دانش‎آموزان با اختلال بیان نوشتاری شده است و تأثیر آن پس از گذشت دو ماه پایدار بود.بنابراین، معرفی و اجرای این برنامه در تقویت حافظه فعال دیداری فضایی دانش‎آموزان با اختلال بیان نوشتاری، پیشنهادمی‎شود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مداخله شناختی رفتاری متمرکز بر آموزش خانواده بر کاهش انطباق خانواده و شدت وسواس کودک بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود.با استفاده از مقیاس اختلال وسواس بیاختیاری یلبراون کودکان(اسکاهیل و دیگران،1997 چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مداخله شناختی رفتاری متمرکز بر آموزش خانواده بر کاهش انطباق خانواده و شدت وسواس کودک بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود.با استفاده از مقیاس اختلال وسواس بیاختیاری یلبراون کودکان(اسکاهیل و دیگران،1997)،20کودک مبتلا به اختلال وسواس بیاختیاری8تا12ساله به عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش(10نفر)و گواه(10نفر)قرار گرفتند.سپس مقیاس انطباق خانواده(کالووکورسی و دیگران،1999)و مقیاس اثر وسواس بر کودک(پیاسنتینی، برگمن، کلر و مککراکان،2003)اجرا شدند.سپس، کودکان و خانواده‎های آنها در گروه آزمایش تحت درمان12جلسهای راهنمای عملی شناختی رفتاری متمرکز بر آموزش خانواده قرار گرفتند.در این بازه زمانی گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکرد.همه مقیاسها به عنوان پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد.دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گدفتند.نتایج نشان داد که پس از این مداخله، انطباق خانواده، شدت وسواس و اختلال درعملکرد کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه کاهش معنادار داشت.یافتههای این پژوهش با روشن ساختن نقش انطباق خانواده در شدت وسواس کودکان، منجر به کاربرد بیشتر الگوی ترکیبی درمانشناختی رفتاری و آموزش خانواده در موقعیتهای بالینی خواهد شد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر دو شیوه تعاملی و روان‎نمایشگری بر جهتگیری هویت در دختران نوجوانباپریشانی روان‎شناختی بود.طرح پژوهش‎تجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. 33دختردانشآموز(16-14ساله)با پریشانی روان‎شناختی در س چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر دو شیوه تعاملی و روان‎نمایشگری بر جهتگیری هویت در دختران نوجوانباپریشانی روان‎شناختی بود.طرح پژوهش‎تجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه بود. 33دختردانشآموز(16-14ساله)با پریشانی روان‎شناختی در سال تحصیلی96-1395با شیوه نمونهبرداری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه برابر جایگزین شدند.مداخله‎ها در10جلسه دوساعته درمان گروهی مبتنی بر دو شیوه تعاملی و روان‎نمایشگری انجام شد.سپس مقیاس پریشانی روان‎شناختی(کسلر و دیگران،2002)و پرسشنامه جهتگیری هویت(چیک و بریگر،2003)اجرا شدند.نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تک‎متغیری و چندمتغیری نشان داد که گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و روان‎نمایشگری در کاهش پریشانی روان‎شناختی اثربخش است.همچنین روان‎نمایشگری در جهتگیری هویت شخصی و گروهدرمانی تعاملی در جهتگیری هویت اجتماعی اثربخش نشان داد.در نهایت نتایج این پژوهش لزوم توجه به جهتگیری هویت و اقدامات پیشگیرانه و درمانی برای بهبود سلامت روان‎شناختی نوجوانان را پیشبینی کرد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک بر افزایش خودکارآمدی و بهبود رابطه مادرـکودک بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود.جامعه آماری شامل تمام مادران دارای کودکان3تا5سال که به مهدکودکهای تهران م چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک بر افزایش خودکارآمدی و بهبود رابطه مادرـکودک بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود.جامعه آماری شامل تمام مادران دارای کودکان3تا5سال که به مهدکودکهای تهران میرفتند، بود.از بین مادرانی که در مقیاس رابطه والدـکودک(پیانتا،1992)و خودکارآمدی والدگری(دومکا و دیگران،1996)نمره پایینی کسب کردند،30نفر انتخاب شدند و بهطور تصادفی در2گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند.مادران در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مقیاسها را تکمیل کردند.دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.بر اساس نتایج،بازی درمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک منجر به افزایش چشمگیر خودکارآمدی والدگری شد.همچنین این مداخله، باعث افزایش معنادار نمره کلی مادران در مقیاس رابطه مادرـکودک و حوزه نزدیکی و کاهش معنادار نمرهها در حوزههای تعارض و وابستگی شد.به نظر میرسد بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والدـکودک میتواند به عنوان مداخلهای اثربخش در حوزه کودک مورد استفاده قرارگیرد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش زایشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر بهبود خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان پایه هفتم بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمونـپسآزمون و گروه گواه بود. 100دانشآموز با استفاده از روش نمونهبرداری چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش زایشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر بهبود خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان پایه هفتم بود.طرح پژوهش از نوع شبهتجربی همراه با پیشآزمونـپسآزمون و گروه گواه بود. 100دانشآموز با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس و از میان دانشآموزان پایه هفتم همدان انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش(۵۰ دانشآموز)و گروه گواه(۵۰ دانشآموز)نقسیم شدند.قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش زایشی، پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری(پینـتریچ و دیگـروت،1990)اجرا شد.برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره(مانکووا)استفاده شد.نتایج نشان داد برنامه آموزش زایشی قادر است44درصد از تغییرات خودنظمجویی شناختی،32درصد از تغییرات خودنظمجویی فراشناختی و39درصد از تغییرات باورهای انگیزشی را تبیین کند.بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش زایشی بر افزایش خودنظمجویی شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی دانشآموزان تاثیرگذار است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبکهای مقابله و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254دانشجوی دختر و253دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند.سپس پر چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبکهای مقابله و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254دانشجوی دختر و253دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند.سپس پرسشنامه سرمایه روانشناختی(لورنز، بیر، پوتز و هینیتز،2016)، پرسشنامه کمالگرایی(تریـشورت، اونز، اسلاد و دیوی،1995)، مقیاس رویدادهای استرسزای زندگی(هولمز و راهه،1967)، نسخه کوتاه سیاهه مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا(اندلر و پارکر،1990)و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی(ریف،2002)اجرا شدند.یافتهها نشان داد که کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی، سرمایه روانشناختی را پیشبینی میکنند و سرمایه روانشناختی نیز بهنوبه خود بهزیستی روانشناختی، سبک مقابله مسئلهمدار و سبک مقابله هیجانمدار را پیشبینی میکند.این نتایجاهمیت سرمایه روانشناختی، کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگیدر تبیینبهزیستی روانشناختی و سبکهای مقابله دانشجویانرا برجسته ساختوهمچنین نشان داد کهکاربردهایمهمیدرزمینهاقداماتلازمبهمنظور ارتقاء بهزیستی روانشناختی و سبک مقابله مسئلهمدار دردانشجویاندارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‎ای پرخاشگری واکنشی در رابطه بین حساسیت به قربانی شدن با احساس تنهایی در نوجوانان بود. 349دانشآموز پسر مقطع راهنمائی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه حساسیت به عد چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطه‎ای پرخاشگری واکنشی در رابطه بین حساسیت به قربانی شدن با احساس تنهایی در نوجوانان بود. 349دانشآموز پسر مقطع راهنمائی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه حساسیت به عدالت، پرسشنامه پرخاشگری واکنشیـکنشی و مقیاس احساس تنهایی بود.سپس سیاهه حساسیت به عدالت(بوندو و السنر، ۲۰۱۵)، پرسشنامه پرخاشگری کنشی واکنشی(رین و دیگران، ۲۰۰۶)و مقیاس احساس تنهایی(راسل، ۱۹۹۶)اجرا شدند.جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهشاز روش تحلیل مسیر و آزمون بوت استرپ استفاده شد.نتایج نشان داد که حساسیت به قربانی شدن و احساس تنهایی به ترتیب پیشایند و پیامد معنیدار پرخاشگری واکنشی هستند.به علاوه، نتایج نشان داد که پرخاشگری واکنشی در ارتباط بین حساسیت به قربانی شدن و احساس تنهایی نقش واسطهای دارد.درنهایت، این یافتهها میتواند برای مشاوران مدارس، روانشناسان تربیتی و معلمان در کاهش مشکلات پرخاشگری نوجوانان کمککننده باشد.
پرونده مقاله