تحول ادراک دیداری و فرافکنی در کودکان
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولینرگس انسانیمهر 1 , رضا پورحسین 2 , مسعود غلامعلی لوسانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه تهران
کلید واژه: تحول, فرافکنی, ادراک دیداری, آزمون تصاویر درهم آندرهری, تست ترسیم درخت,
چکیده مقاله :
هدفاین پژوهش بررسی تحولی ادراک دیداری و فرافکنی در دانشآموزان بود. 129دانشآموز(۶۰ پسر، ۶۹ دختر)از منطقه ۲ تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷، بااستفاده از روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنیها شامل ۴۴ نفر در مقطع پیشدبستانی،42دانشآموز کلاس اول و43دانشآموز کلاس سوم بودند.طرح پژوهش از نوع علیـمقایسه ای بود و آزمودنیها آزمون تصاویر درهم آندرهری(ری، ۱۹۴۱)و آزمون ترسیم درخت(کخ، ۱۹۴۹)را کامل کردند.سپس تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری و آزمون همبستگی پیرسون به کار گرفته شد.یافتهها نشان داد که ادراک دیداری و فرافکنی کودکان با افزایش سن و مقطع تحصیلی تحول مییابد.همچنین نتایج نشان داد که کودکان با سنین مختلف از نظر ادراک دیداری و فرافکنی با هم تفاوت دارند و عملکرد آنها با افزایش سن بهبود پیدا میکند.
The aim of this study was to investigate the Development of visual perception and projection in students. 129 students (60 boys, 69 girls) were selected from the second district of Tehran in the academic year of 1396-1397, using available sampling method. Participants consisted of 44 preschoolers, 42 first-grade students, and 43 third grade students. The study design was causal-comparative and participants completed Rey-Osterrieth Complex Figure (Rey, 1941) and Tree Drawing Test (Koch, 1949). Then, Anova and Manova data analysis and Pierson correlation test were administered. The results indicated that children’s visual perception and projection develop with age and educational level. The results also showed that children with different ages differ in visual perception and projection and their performances improve as they grow older
_||_