ارائه چارچوب مفهومی از فرآیند یادگیری کارآفرینانه
محورهای موضوعی : مدیریتکریم کیاکجوری 1 , فروغ رودگرنژاد 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی
کلید واژه: کارآفرینی, یادگیری, مدل مفهومی, یادگیری کارآفرینانه, دانش کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
کارآفرینی یک فرایند یادگیری است و از سوی دیگر، یادگیری نیز بخش اصلی فرایند کارآفرینی را تشکیل می دهد. یک تئوری کارآفرینی نیازمند تئوری یادگیری است. کارآفرینان برای رسیدن به آگاهی، کسب منابع و مدیریت باید در امر یادگیری شرکت کنند. یادگیری کارآفرینانه به عنوان یک فرایند مستمر که توسعه و گسترش دانش و علم مورد نیاز برای شروع موفق یک فعالیت و اداره رویدادهای غیر مترقبه را میسر می سازد، تعریف می گردد. در این مقاله با ارائه یک چارچوب مفهومی، پیامدهای فرآیند تبدیل تجربة کارآفرینان به دانش کارآفرینانه را مورد بررسی قرار می دهیم. این چارچوب مفهومی نشان می دهد که جهت بررسی رابطه میان تجربة حرفه ای کارآفرینان و ایجاد دانش کارآفرینانه باید درک بهتری از نحوة تاثیرگذاری فرآیند تبدیل تجربة کارآفرینان به دانش و عوامل موثر بر این فرآیند تبدیل داشته باشیم. در مقاله حاضر، با هدف شناخت مقدماتی یادگیری، کارآفرینی و یادگیری کارآفرینانه و نیز برخی موضوعات مهم مرتبط با آنها، چارچوب مفهومی از یادگیری کارآفرینانه مطرح می گردد. در پایان مقاله نیز، موارد مذکور جمعبندی شده و در قالب بحث و نتیجهگیری و کاربردهای مدیریتی، ارائه شده است.
Entrepreneurship is a learning process, and on the other hand, learning itself, forms the main part of the entrepreneurship process. An entrepreneurship theory involves the learning theory. In order to achieve knowledge, acquire sources and management, entrepreneurs should take part in learning process. Entrepreneurial learning is defined as a continus process that provides the development of the knowledge required for the successful commencement of an activity and unexpected-events management. In this paper, having presented a conceptual framework, we consider the consequences of conversion process from the experience of entrepreneurs into entrepreneurial knowledge. In order to examine the relationship between professional experience of entrepreneurs and entrepreneurial knowledge creation, this conceptual framework indicated that we should have a better understanding from the influence of conversion process from entrepreneurs experience to the knowledge and efficient factors in the conversion process. In the present paper, a conceptual framework of entrepreneurial learning process based on preliminary recognition of learning, entrepreneurship and entrepreneurial learning as well as some important related topics is presented. Finally, the aforementioned items are concluded, and presented in discussion and conclusion sections and managerial applications.