سنجش تاثیر پیچیدگی ساختاری زنجیره تامین بر عملکرد مالی گروه خودروسازی سایپا
محورهای موضوعی : مدیریتعلی اکبر ساسانی 1 , حسین عظیمی 2 * , عبداله نظری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه زنجان، زنجان ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
کلید واژه: زنجیره تامین, پیچدگی های ساختاری, عملکرد مالی, گروه سایپا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به سنجش تاثیر پیچیدگی ساختاری زنجیره تامین بر عملکرد مالی گروه خودروسازی سایپا پرداخته است. بدین ترتیب برای براي درک الگوی پیچیدگی ساختاری زنجیره تامین در صنعت خودروسازی سایپا پس از مطالعات کتابخانه ای از روش مصاحبه استفاده شد. در ادامه جهت سنجش تاثیر این پیچیدگی بر عملکرد مالی شرکت سایپا از داده های حاصل از پرسشنامه های توزیع شده استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان گروه خودروساز ی سایپا می باشد که به تعداد 50000 نفر می باشند که در بخش کمی(پرسشنامه) ابتدا برمبنای فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و سپس با روش تصادفی طبقه ای از بین جامعه آماری انتخاب شدند.. در بعد کیفی تعداد 17 نفر از خبرگان گروه خودروسازی سایپا به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش تحلیل تم و تجریه و نحلیل داده های کمی از طریق روش معادلات ساختاری در نرم افزار Smart pls و SPSS انجام شد. نتایج تحقیق گویای پیچیدگی ساختاری زنجیره تامین در سه بعد تامین، تولید و توزیع می باشد به طوری مولفه های تولید و تامین سهم بیشتری در پیچیدگی سیستم دارند. همچنین این پیچدگی بر عملکرد مالی شرکت و 4 مولفه اصلی آن شامل بازده دارایی ها، سود خالص، نرخ بازده فروش و رشد فروش مشهود می باشد.
The current research has measured the impact of the structural complexity of the supply chain on the financial performance of Saipa Automobile Group. In this way, interview method was used to understand the pattern of structural complexity of the supply chain in Saipa automotive industry after library studies. Further, to measure the impact of this complexity on the financial performance of Saipa Company, the data obtained from distributed questionnaires were used. The statistical population of this research is all the managers and employees of Saipa Automobile Group, which are 50,000 people. In the quantitative part (questionnaire), 384 people were first determined as the sample size based on Cochran's formula, and then by stratified random method among the statistical population. were selected. in the qualitative dimension, 17 experts of Saipa Automobile Group were selected purposefully. Qualitative data analysis was done using theme and experience analysis method and quantitative data analysis was done through structural equation method in Smart pls and SPSS software. The results of the research show the structural complexity of the supply chain in the three dimensions of supply, production and distribution, so production and supply components have a greater contribution to the complexity of the system. Also, this complexity is evident on the company's financial performance and its 4 main components, including return on assets, net profit, sales return rate, and sales growth
[1] براون، جيمي(1398) سيستم هاي مديريت توليــد، ترجمه مهدي غضنفري و سروش صغيري،تهران، نشر دانشگاه علم و صنعت، چاپ هفتم
. [2] تیموری، ابراهيم(1387)، توسعه مدل انتخاب تأمينكنندگان و توزيعكنندگان با نگرش مديريت زنجيره عرضه، پاياننامه دكترا، دانشگاه علم و صنعت ايران.
[3] جبارزاده یونس،ریحانی یامچی حسین، غفاری نسب نادر(1399) مدل ریاضی چندهدفه برای مدیریت زنجیره تامین یکپارچه مستقیم و معکوس پایدار سیب درختی با در نظرگرفتن بازارهای خارجی میوه ، مدیریت کسب و کار بین المللی ، صفحه 139 تا صفحه 166.
[4] خاتمی فیروز آبادی, سید محمدعلی, الفت, لعیا, امیری, مقصود, شریفی, حمید. (1397). پیچیدگی زنجیرۀ تأمین بهعنوان یک دارایی راهبردی و جایگاه عملکرد مالی. مدیریت دارایی و تامین مالی, 6(4).
[5] خوانساری، مهناز، شاهقليانف کیوان و سمیه نعمتی، 1403، ارائه مدل مديريت زنجيره تأمين سبز با استفاده از پويايي شناسي سيستم، مجله مديريت توسعه و تحول 56
[6] لطفی، احد و شیبانی تذرجی، قاسم01398). بررسی پیچیدگیها، نقاط ضعف و قوت یک زنجیره تامین براساس محرکههای تعیین شده،سومین کنفرانس بین المللی مدیریت مشتری مداری در صنایع معدنی، فولادی و سیمان،شیراز.
[7] مظفری محمدمهدی,اجلی مهدی(1398) ارزیابی عوامل درون سازمانی موثر بر مدیریت زنجیره تامین سبز با تکنیک دیمتل فازی ، اندیشه آماد ، صفحه 73 تا صفحه 85.
[8] مهدوی، مهوش،حسنی آزان آخاری، علی ( 1396 ). .مقاله مدیریت دانش ،فناوري و خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارایی و اثربخشی فرایندها،مجله الکترونیکی ویستا .
[9] ناظمی، الهام و یوسفی نژاد عطاری، مهدی و غفاری، مهدی،1396،ارائه و حل یک مدل زنجیره تامین سه سطحی با هدف افزایش کیفیت و کاهش زمان تحویل احتمالی
[10] نجف زاده مهدی, علمداری احسان، وجدانی فواد،خلیلی فوژان(1399) بررسی نقش مؤلفه های مدیریت دانش در بهبود عملکرد زنجیره تأمین فروشگاه های زنجیره ای ، پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری ، صفحه 68 تا صفحه 87.
[11] Aitken, J., Bozarth, C., & Garn, W. (2016). To eliminate or absorb supply chain complexity: a conceptual model and case study. Supply Chain Management: an International Journal, 21, 759–774.
[12] Akın Ateş, M., Suurmond, R., Luzzini, D., & Krause, D. (2022). Order from chaos: A meta‐analysis of supply chain complexity and firm performance. Journal of Supply Chain Management, 58(1), 3-30.
[13] Birkie, S. E., & Trucco, P. (2020). Do not expect others do what you should! Supply chain complexity and mitigation of the ripple effect of disruptions. International Journal of Logistics Management,31(1), 123–144.
[14] Blecker, T., Abdelkafi, N., Kaluza, B. & Kreutler, G. (2004). Mass Customization vs. Complexity: A Gordian Knot?In: 2nd International Conference “An Enterprise Odyssey: Building Competitive Advantage” (pp. 890-903). Zagreb, Croatia.
[15] Bode, C., & Wagner, S. M. (2015). Structural drivers of upstream supply chain complexity and the frequency of supply chain disruptions. Journal of Operations Management, 36, 215-228.
[16] Bozarth, C. C., Warsing, D. P., Flynn, B. B., & Flynn, E. J. (2009). The impact of supply chain complexity on manufacturing plant performance. Journal of Operations Management, 27(1), 78-93.
[17] Brady, T., & Davies, A. (2014). Managing structural and dynamic complexity: A tale of two projects. Project Management Journal, 45(4), 21-38.
[18] Chopra, S., Sodhi, M., 2004, Managing risk to avoid supply-chain breakdown, Sloan Management Review, Vol. 46, No. 1, pp 53–61, 2004.
[19] Dong, Y., Skowronski, K., Song, S., Venkataraman, S., & Zou, F. (2020). Supply base innovation and firm financial performance.
[20] Fergosen,chris (2017) “Supply network performance measurement: future challenges?” the International Journal of logistics Management,Vol.18,No.2,pp.255-273
[21] Gunasekaran, A., Hong, P. & Fujimoto, T. (2015). Building supply chain system.
[22] Isik, F. (2010). An entropy-based approach for measuring complexity in supply chains. International Journal of Production Research, 48, 3681–3696.
[23] Ladyman.J. Lambert J., and K. Wiesner(2013). What is a Complex System?,” European Journal for Philosophy of Science, vol.3, iss.1, 2012, pp. 33-67. Manuj, I., Sahin, F., A model of supply chain and supply chain decision-making complexity, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.41, No. 50, pp. 511–549, 2011.
[24] Mehra, N., Khurania, A., Rastogi, K., & Garg, S. K. (2021).Analysis of Supply Chain Complexity Sub-Dimensions for Automobile Industry.
[25] Rahoum, K., & Jamouli, H. (2019). The Automotive Supply Chain Complexity Model using SysML Language. Automotive Supply, 6(12).
[26] Sadiku ; Matthew N O, Kelechi Eze ; Sarhan M Musa (2018) Supply Chain Management ; International Journal of Engineering Research 7(8):137-139
[27] Serdarasan, S. (2013). A review of supply chain complexity drivers. Computers & Industrial Engineering, 66(3), 533-540.
[28] Sun, C. & Rose, T. (2015). Supply Chain Complexity in the Semiconductor Industry: Assessment from System View and the Impact of Changes. IFACPapersOnLine, 48(3), 1210–1215.
[29] Yahiaoui. S., F. Fedouaki, and A. Mouchtachi.(2018). Design of a Supply Chain Maturity Model Adapted to SMEs in the Automotive Industry, "The Second International Conference On Smart Applications and Data Analysis for Smart Cities, Morocco,2018.
[30] Yu; Zhang Syed Abdul Rehman Khan (2019) IT in Supply Chain Management ; Strategic Supply Chain Management (pp.249-260)