بررسی تاثیر رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول بر تمایل به خرید یک محصول جدید
محورهای موضوعی : مدیریتکامبیز حیدرزاده 1 , معصومه ورامینی 2 , محمد بابازاده بائی 3 , سید محمود حسینی امیری 4
1 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بابل ، بابل ، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد ، آموزشکده فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بابل ، بابل ، ایران.
4 - استادیار ،دانشگاه پیام نور، واحد تهران ، گروه بخش مدیریت، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت مشتری, تمایل به خرید, آگاهی مشتری از محصول, اطمینان ادراک شده, ریسک ادراک شده,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تاثیر رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، ریسک ادراک شده و آگاهی مشتری از محصول بر تمایل به خرید یک محصول جدید است. با بهره گیری از روش آزمایشی با طرح عاملی۲×۲ (که هر یک از متغیرهای آگاهی مشتری از محصول و ریسک ادراک شده از محصول، در دو سطح بالا-پایین و کم-زیاد تعریف شده اند)، در بین ۲۰۰ نفر (طبق نمونه گیری مشابه) از مشتریان فروشگاه در شهر آمل صورت گرفته است. داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. از آزمون رگرسیون خطی ساده برای آزمون فرضیه ها استفاده گردیده است. نتایج آماری در حالت کلی مبین تاثیر مثبت و معنادار رضایت مشتری، اطمینان ادراک شده، آگاهی مشتری از محصول (در گروه آگاهی بالا) و ریسک درک شده (در گروه ریسک کم) بر تمایل به خرید و عدم تاثیر معنادار آگاهی مشتری از محصول (در گروه آگاهی پایین) و ریسک درک شده (در گروه ریسک زیاد) بر تمایل به خرید می باشد. بنابراین به تولیدکنندگان موادغذایی تمرکز بر روی متغیرهای رضایت، اطمینان و آگاهی (بعنوان عوامل مستقل) جهت معرفی محصولات جدیدشان توصیه می شود.
The purpose of this paper is the Investigation of the Effect of customer satisfaction and Perceived Certainty and Risk, and Knowledge in the Purchase Intention a new Product. By using an experimental method with a 2× 2 factor design (where each of the variables such as customer’s knowledge of the product and the perceived risk of the product define in the two level, up/down and high/ low) on 200 (same sampling) customers of stores in Amol city has been taken. By using questionnaires, required data is collected. we use linear regression methods to test hypotheses. Generally the Statistics results show that the variables of customer satisfaction, Perceived certainty, knowledge (up knowledge group) and risk (low risk group) have a positive effect on purchase intention and also variables of knowledge (down knowledge group) and risk (high risk group) donot have significant effect on Purchase Itention. So suggests to producers of foods focus on variables of satisfaction, Certainty and Knowledge ( as independent factors) in present their new products
_||_