امروزه، به نظر میرسد، استفاده بیش از حد از رسانههای الکترونیک با اختلالات خواب و عملکرد تحصیلی پایین در نوجوانان همراه باشد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان استفاده از تلفن همراه و رابطه آن با کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستان انجام شد. این پژوهش چکیده کامل
امروزه، به نظر میرسد، استفاده بیش از حد از رسانههای الکترونیک با اختلالات خواب و عملکرد تحصیلی پایین در نوجوانان همراه باشد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان استفاده از تلفن همراه و رابطه آن با کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی دانشآموزان سال دوم دبیرستان انجام شد. این پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ناحیه یک شهرستان ساری در سال 1394 میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 300 نفر تعیین شد و افراد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت از آزمون کاربرد تلفن همراه، پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و معدل دانشآموزان میباشد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین میزان استفاده از تلفن همراه با کیفیت خواب و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای تلفن همراه رابطه معناداری وجود دارد، به گونهای که با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه در دانشآموزان بر میزان اختلالات خواب آنها افزوده و از میزان عملکرد تحصیلی کاسته میشود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای فراشناختی دانشجو- معلمان با خودکارآمدی رایانهای آنان در سال 1394 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل 953 دانشجو- معلم کارشناسی ناپیوسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. از میان چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای فراشناختی دانشجو- معلمان با خودکارآمدی رایانهای آنان در سال 1394 انجام شد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل 953 دانشجو- معلم کارشناسی ناپیوسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. از میان آنها، 280 نفر به صورت تصادفی طبقه‎ای با توجه به رشته تحصیلی شامل رشتههای مطالعات اجتماعی، ادبیات فارسی، ریاضیات، ادبیات عرب، امور تربیتی و ادبیات زبان انگلیسی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامههای خودکارآمدی رایانه مورفی، ویژگیهای شخصیتی نئو و فراشناخت حالتی اونیل و عابدی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، شامل رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج رگرسیون همزمان حاکی از آن بود که روانرنجوری و موافق بودن رابطه منفی و گشودگی به تجربه رابطه مثبت با خودکارآمدی رایانهای دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی گشودگی به تجربه رابطه مثبت با خودکارآمدی رایانهای دارد. همچنین، راهبرد شناختی با خودکارآمدی رایانهای رابطه مثبت دارد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی الزامات مؤثر در استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با استفاده از روش مصاحبه در سال تحصیلی 94-1393 انجام گرفت. بر این اساس، با 15 نفر از استادان مصاحبه به عمل آمد. چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، بررسی الزامات مؤثر در استفاده از سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی از دیدگاه استادان دانشگاه اصفهان بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با استفاده از روش مصاحبه در سال تحصیلی 94-1393 انجام گرفت. بر این اساس، با 15 نفر از استادان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه به صورت نیمهساختار یافته انجام گرفت که روایی محتوایی سؤالات آن از قبل مورد تأیید چند نفر صاحبنظر در حوزه مربوطه قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش مقوله بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از جمله عوامل مهم در بهکارگیری سیستم مدیریت یادگیری عبارتند از: عوامل مربوط به ماهیت سیستم مدیریت یادگیری، عوامل مدیریتی- زیرساختی و عوامل انسانی. در بعد عوامل مرتبط با سیستم، قابلیت آموزشی و قابلیت یادگیری، در بعد انسانی، مهارت در استفاده از سیستم، و در بعد مدیریتی- زیرساختی، کمیت و کیفیت زیرساختها و تدارک منابع مالی کافی، از جمله عوامل مهم به کارگیری سیستم مدیریت یادگیری در آموزش عالی بود.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8591 ن چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند به تعداد 8591 نفر بوده که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول کرجسی و مورگان370 نفر تعیین گردید که این افراد با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه یانگکو و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین، یافتههای حاصل از رگرسیون نشان داد که اعتیاد به اینترنت مؤلفه خستگی تحصیلی و اعتیاد به تلفن همراه مؤلفههای خستگی، بیعلاقگی و ناکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیم نتهای شهر زاهدان (25 گیمنت)، در سال چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق برای برقراری ارتباط در نوجوانان علاقهمند به سبکهای مختلف بازیهای رایانهای بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان و جوانان پسر مراجعهکننده به گیم نتهای شهر زاهدان (25 گیمنت)، در سال 1394 تشکیل میدهند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بود که هشت گیمنت به صورت قرعهکشی انتخاب و سپس، از بین مراجعهکنندگان به گیم نتهای مذکور، نمونه مورد نظر که شامل 156 نفر بودند به صورت تصادفی ساده (قرعهکشی) از بین اسامی موجود در گیم نت انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق برای برقراری ارتباط مک کروسکی استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین اشتیاق برای برقراری ارتباط در گروههای مختلف علاقهمند به سبکهای بازی رایانهای (آنلاین گسترده تیمی، انفرادی و ترکیبی)، تفاوت معناداری وجود دارد (0/01 ≤P). بدین ترتیب که مخاطبان علاقهمند به سبک بازی آنلاین گسترده تیمی و سبک ترکیبی، از اشتیاق به برقراری ارتباط بیشتری نسبت به علاقهمندان سبکهای بازی رایانه‎ای انفرادی برخوردار میباشند. هم‎چنین، نتایج نشان داد که اشتیاق برای برقراری ارتباط در آزمودنیهایی که گیم نت و هر دو مکان منزل و گیم نت را به عنوان محل بازی انتخاب میکردند از آزمودنیهایی که تنها منزل را به عنوان محل مورد علاقه برای بازی انتخاب میکردند، بیشتر بود. لذا با توجه به نتایج این پژوهش، میتوان دریافت که هر یک از سبکهای بازیهای رایانهای، میتواند تأثیر مختلفی بر مخاطبان خود داشته باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انیمیشنهای داستانی بر رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر 14- 8 ساله شهرستان دزفول در سال تحصیلی 94-1393 است. روش پژوهش، شبه تجربی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انیمیشنهای داستانی بر رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر 14- 8 ساله شهرستان دزفول در سال تحصیلی 94-1393 است. روش پژوهش، شبه تجربی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مشغول به تحصیل در مدرسه استثنایی سوده به تعداد 70 نفر بود. نمونه پژوهش، 40 نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر دختر و پسر با طیف بهرههوشی 60 الی 74 بود که به صورت تصادفی ساده، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ریون رنگی کودکان، مقیاس رشد اجتماعی وایلند و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کودکان بود. پایایی آزمون‎های رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/75 و0/77 به دست آمد. گروه آزمایش 22 جلسه مداخله گروهی (تماشای داستانهای الکترونیکی با انیمیشن) دریافت کرده و در مقابل، گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس مانکوا انجام شد. مقایسه نتایج آزمودنی ها در پس آزمون، نشان داد که میانگین رشد اجتماعی و سازگاری اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه افزایش معنی داری یافته بود. بنابراین، نتیجه گرفته می‎شود که انیمیشن‎های داستانی بر رشد و سازگاری اجتماعی دانش‎آموزان کم توان ذهنی آموزش‎پذیر تأثیر مثبتی دارند.
پرونده مقاله
تحول اخلاقى و ارزشى در نوجوانى و جوانى، بیش از هر دوره دیگرى است. رشد سریع شناختى در نوجوانى و جوانى باعث مى شود که فرد بهتر بتواند درباره مسایل اخلاقى و ارزشى قضاوت کند و در برخورد با این مسایل، واکنش دقیق تر و پیچیده ترى نشان دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین رش چکیده کامل
تحول اخلاقى و ارزشى در نوجوانى و جوانى، بیش از هر دوره دیگرى است. رشد سریع شناختى در نوجوانى و جوانى باعث مى شود که فرد بهتر بتواند درباره مسایل اخلاقى و ارزشى قضاوت کند و در برخورد با این مسایل، واکنش دقیق تر و پیچیده ترى نشان دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین رشد اخلاقی، اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی دانش‎آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان بهشهر است. بدین منظور از میان کلیه دانشآموزان پایه اول، دوم و سوم متوسطه شهرستان بهشهر که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بوده اند، تعداد 357 نفر به شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب گردیدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون رشد اخلاقی لطفآبادی، آزمون اعتیاد به پیامک و پرسشنامه افت تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه، tگروههای مستقل و رگرسیون در سطح 0/05>P، نشان داد که بین رشد اخلاقی با اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی همبستگی معکوس و منفی وجود دارد. اما، بین اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد. هم‎چنین، متغیر رشد اخلاقی توسط متغیرهای اعتیاد به پیامک و افت تحصیلی قابل پیش‎بینی می‎باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال ت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال تحصیلی 95-1394 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل میدهند که شامل 2414 نفر بودند. از بین کلیه دانشآموزان، 334 نفر با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از مراجعه به مدارس، دانشآموزان حاضر در نمونه، چهار پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه (محقق ساخته)، اهمالکاری، احساس تنهایی و سلامت عمومی را به منظور جمعآوری دادهها تکمیل نمودند. روایی ابزارها به ترتیب از طریق روایی صوری، ملاکی، همسانی درونی و همزمان قابل قبول گزارش شده است. هم‎چنین، پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 0/88، 0/92، 0/89 و 0/88 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و با استفاده از SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اهمالکاری و احساس تنهایی رابطه مستقیم و با سلامت روان رابطه منفی دارد. هم‎چنین، متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان میزان استفاده از شبکههای مجازی تلفن همراه را پیشبینی میکند.
پرونده مقاله