• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و تبیین بازاریابی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در صنعت بانکداری با استفاده از روش نقشه شناختی
        سید محمد صادق شعاعی آستانه امیر رحیم پور علی حسین زاده
        به کارگیری نوآوری های فناورانه در فعالیت های بازاریابی، همواره بر مزیت رقابتی و عملکرد کسب و کارها تأثیرگذار بوده است. کاربردهای نوآورانه بازاریابی علاوه بر کمک به سازمان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی، در بحران های اقتصادی نیز می توانند به یاری سازمان ها بیایند. این پژو چکیده کامل
        به کارگیری نوآوری های فناورانه در فعالیت های بازاریابی، همواره بر مزیت رقابتی و عملکرد کسب و کارها تأثیرگذار بوده است. کاربردهای نوآورانه بازاریابی علاوه بر کمک به سازمان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی، در بحران های اقتصادی نیز می توانند به یاری سازمان ها بیایند. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی)، بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش اساتید و خبرگان حوزه بازاریابی هوشمند و اینترنت اشیا می باشند که در بخش کیفی این پژوهش 21 نفر از اساتید دانشگاهی رشته های مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات و نیز مدیران ارشد بانکی مشارکت نمودند و در بخش کمی، 12 نفر از خبرگان مشارکت داشتند. در این پژوهش از نرم افزارهای MAXQDA برای تحلیل بخش کیفی و نیز نرم افزارهای FCMapper و Pajek برای تحلیل بخش کمی پژوهش بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش بیانگر شناسایی 17 عامل اصلی و نیز 91 مولفه موثر بر بازاریابی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می باشد. همچنین در بخش کمی پژوهش با روش نقشه شناختی به بررسی روابط علی مولفه ها پرداخته شد و نتایج نشان از آن داشت که عامل در نظرگرفتن پیامدها با مقدار19/6 از نظر مرکزیت مهمترین عامل می باشد. همچنین عامل در نظر گرفتن پیامدها بالاترین اثرگذاری و عامل اجزای مدل کسب و کار بیشترین اثرپذیری را در بین معیارها دارا می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیلی بر مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالی
        مریم رحمانی منش بدری شاه طالبی
        هدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالی به روش تحلیل مضمون است. مضامین شخصیت برند در فاز اول پژوهش(کیفی)با روش تحلیل مضمون در محیط پژوهش منابع اطلاعاتی در حوزه برند و شخصبت برند در پایگاه های اینترنتی معتبر به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور63عنو چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالی به روش تحلیل مضمون است. مضامین شخصیت برند در فاز اول پژوهش(کیفی)با روش تحلیل مضمون در محیط پژوهش منابع اطلاعاتی در حوزه برند و شخصبت برند در پایگاه های اینترنتی معتبر به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور63عنوان مقاله و کتاب شناسایی گردید.در فاز دوم(کمی)جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های جامع ازاد اسلامی ایران با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس تعداد 32دانشگاه انتخاب گردید.ابزار پژوهش،پرسشنامه123گویه ایی محقق ساخته تنظیم شد. جهت تحلیل استنباطی داده های پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی استفده که بر این اساس مضمون سازمان دهنده اخلاق مدار شامل دو مضمون پایه ارزش قائل بودن برای فضیلت و باز آفرین اخلاقی است.نتایج تحلیل عاملی جهت اعتبار یابی مدل، مضمون ارزش قائل بودن برای فضیلت با بار عاملی90/0نشان از اثربالا تبیین کنندگی است و نیز همه ی مضامین با بار عاملی بالا مورد تایید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای مدل بود.همچنین مقادیر ضریب آلفای کرنباخ 82/0در سنجش پایایی که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرف های مضامین است.نتایج می تواند به عنوان الگویی مناسب از شخصیت برند با ویژگی اخلاق مداری برای ایجاد مزیت استراتژیک و تاکتیک راهبردی در موفقیت معطوف به آینده آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد زیرا دانشگاه دارای شخصیت برند اخلاق مدار، تأثیر چشمگیری بر نتایج دانشگاه دارد وباعث افزایش بهره وری و بهبود ارتباطات می گرددو نیز درجه خطر‌پذیری کاهش می یابدچون با وجود اخلاق در سازمان آموزشی جریان اطلاعات به راحتی تسهیل میگردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی
        غلامرضا الهی پرویز سعیدی جمادوردی گرگانلی دوجی مریم بخاراییان
        استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مباحث بین رشته‌ای مدیریت به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و صنعتی با تاکید بر تحقیقات بازار در کسب و کار‌ها جستجو کرد. البته آشکار است، فرایند انتخاب استراتژی‌های توانمندسازی مالی برای هر سرمایه‌گذار در شر چکیده کامل
        استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مباحث بین رشته‌ای مدیریت به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و صنعتی با تاکید بر تحقیقات بازار در کسب و کار‌ها جستجو کرد. البته آشکار است، فرایند انتخاب استراتژی‌های توانمندسازی مالی برای هر سرمایه‌گذار در شرکت‌های کوچک و متوسط یکسان نیست، از این رو هرگز نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه تجویز کرد و از یک راه به کسب سود بیشتر نایل شوند و در بازار کسب و کار‌ها موفق گردید. در این مقاله تلاش شده است تا استراتژی‌های توانمندسازی مالی از طریـق خـرد جمعـی تعیـین گـردد. بنابراین، روش دلفی که یکی از روش‌های تصمیم‌گیری گروهی است مورد اسـتفاده قـرار گرفته است. بی‌شک شناسایی استراتژی‌های توانمندسازی مالی در عمل، امکان پیامدهای گسترده‌ای برای کلیه ذی‌نفعان اعم از سرمایه‌گذاران، مدیران و کارکنان، تامین‌کنندگان و مشتریان، همچنین مدیریت ارتباط با مشتری، رضایت‌مندی و شکایات مشتریان، تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان و فرآیند تصمیم‌گیری خرید را به ارمغان دارد. در این پژوهش با بهره جستن از ادبیات تحقیق و مبانی نظری، استراتژی‌های توانمندسازی، پیشینه پژوهش بر مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در طی یک دهه گذشته پرداخته و سپس غربالگری و شناسایی شاخص‌های نهایی استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی با 63 سئوال نهایی در دو مرحله در قالب پرسش‌نامه از خبرگان انجام شد و در نهایت نیز نتایج و پیشنهادها ارائه گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارایه مدل تاثیر فرهنگ نوآوری و نوآوری در بازاریابی و محصول بر عملکرد بازار در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز
        یعقوب اکابر وحید فتاحی سرند جبرئیل مرزی علمداری
        هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آم چکیده کامل
        هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 123 بدست آمد. که بصورت تصادفی ساده انتخاب شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ضمن استفاده از آمارهای توصیفی، از مدلسازی مسیری ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می-دهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و محصول تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. فرهنگ نوآوری بر نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. نوآوری بازاریابی بر نوآوری محصول و عملکر بازار تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر برنامه‌ریزی و استراتژی فروش بر عملکرد شرکت‌های دانش بنیان
        مینا سرشار مجید فتاحی نیلوفر ایمان خان
        امروزه شرکت‌های فناوری‌محور یکی از منابع اصلی خلق ثروت و رقابت‌پذیری به حساب می‌آیند، با توجه به این موضوع که توانایی ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه عامل موفقیت شرکت‌ها در محیط به شدت پویا می‌باشد، صاحبنظران دانش بازاریابی در کسب‌وکارهای دانش بنیان را به عنوان مبنا و چکیده کامل
        امروزه شرکت‌های فناوری‌محور یکی از منابع اصلی خلق ثروت و رقابت‌پذیری به حساب می‌آیند، با توجه به این موضوع که توانایی ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه عامل موفقیت شرکت‌ها در محیط به شدت پویا می‌باشد، صاحبنظران دانش بازاریابی در کسب‌وکارهای دانش بنیان را به عنوان مبنا و اساس مزیت رقابتی پایدار مطرح کرده‌اند. از این رو، هدف اصلی این مقاله تاثیر برنامه‌ریزی و استراتژی فروش بر عملکرد شرکت‌های دانش بنیان است. این مطالعه یک مقاله مروری است که با استفاده از کلیدواژه‌های Planning, sales strategy, performance of knowledge-based company به مرور متون قابل دسترسی پرداخته است. در جستجو عمدتاً از NoorMags,SID,Google Scholar استفاده شده است. برای جمع‌آوری اطلاعات زمینه از جستجوی آزاد در موتور جستجوی Google بهره گرفته شده است. یک برنامه استراتژی فروش قوی می‌تواند پایه‌های تاسیس یک سازمان فروش منسجم و موفق ایجاد کند. این پژوهش نشان داد که استراتژی فروش و برنامه ریزی رابطه مستقیمی در عملکرد شرکت دانش بنیان دارد. پیشنهاد می گردد، مدیران شرکت، با استراتژی فروش برنامه‌ای برای دستیابی به هدف فروش و فعالیت‌های فروش را گسترش دهند. همچنین استراتژی فروش پیروزی کسب‌وکار در رقابت، حفظ و افزایش مشتریان را برای آن کسب‌وکار افزایش می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین عوامل موثر بر رضایت شرکت‌های کوچک و متوسط از خدمات بانکداری الکترونیکی از منظر کارافرینی
        هادی قدیمی حسین وظیفه دوست ,وحیدرضا میرابی
        پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌آمیخته اکتشافی از نوع کیفی-کمی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری بوده و با روش پیمایشی اجراشده است. ابزار گردآوری مرحله کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه تدوین‌شده از مصاحبه‌های بخش کیفی بود. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از چکیده کامل
        پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌آمیخته اکتشافی از نوع کیفی-کمی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری-تفسیری بوده و با روش پیمایشی اجراشده است. ابزار گردآوری مرحله کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه تدوین‌شده از مصاحبه‌های بخش کیفی بود. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه تأیید گردیده و پایایی آن‌ها پس از اجرای یک طرح آزمایشی راهنما موردتأیید قرارگرفت و میزان پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب 85/0r= به‌دست‌آمد که نشان‌دهنده پایایی بالای پرسشنامه است. جامعه آماری در بخش کیفی، تعداد 12 نفر خبرگان و صاحب‌نظران (مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط، مدیران شبکه بانکی دارای تخصص و سوابق اجرایی در سطوح تصمیم‌گیری) روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی 60 نفر از معاونین، مدیران و کارشناسان شرکت‌های کوچک و متوسط شهرک صنعتی اشتهارد کرج که دریافت‌کنندگان خدمات بانکداری به‌ویژه بانکداری دیجیتال بودند و به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. با جمع‌آوری نظر خبرگان در روش مدل‌سازی ساختاری-تفسیری، تم‌های به‌دست‌آمده با شناسایی روابط و توالی عوامل به مدل عوامل مؤثر بر رضایت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME's) از خدمات بانکداری دیجیتال تبدیل شدند. نتایج نشان‌داد تعداد 122 کد اصلی و 28 بعد و 12 مؤلفه اصلی شامل کیفیت بالای محصولات و خدمات بانکداری دیجیتال، پایداری در توسعه بانکداری دیجیتال، وجود نظام بانکداری دیجیتال عملیاتی، ایجاد محیط رقابتی، آموزش کارمندان بانک، درنظرگرفتن انتظارات مشتری، ایجاد محصول و خدمت متمایز در بانکداری دیجیتال، توجه و برنامه‌ریزی درراستای الزامات بازار، ایجاد ارزش برای برند در حوزه بانکداری دیجیتال، قانون‌مدار بودن در بانکداری دیجیتال، رعایت حقوق شهروندی اجتماعی و توجه به الزامات ذینفعان بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه الگوی رابطه خصومت مشتریان با عناصرآمیخته بازاریابی در شرکت مدیران خودرو
        علی اصغر پورتیمور سهیلا زرین جوی الوار فریدون امیدی
        در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی کسب و کارها باید منابع ملموس و ناملموس و قابلیت‌های درونی خود را گسترش داده تا بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ مناسب دهند.لذا در صورتی می‌توانند به اهداف کلان و بلند مدت دست یابند که برنامه استراتژیک مدونی داشته باشند.خصومت مصرف کننده یکی از چکیده کامل
        در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی کسب و کارها باید منابع ملموس و ناملموس و قابلیت‌های درونی خود را گسترش داده تا بتوانند به تغییرات محیطی پاسخ مناسب دهند.لذا در صورتی می‌توانند به اهداف کلان و بلند مدت دست یابند که برنامه استراتژیک مدونی داشته باشند.خصومت مصرف کننده یکی از عوامل محدود کننده جهانی‌سازی بازارهاست و تاثیرات آن بر تصمیمات خرید،از مهم‌ترین مباحث حوزه بازاریابی و رفتار مصرف کننده محسوب می‌شود که نسبت به سایر مفاهیم این حوزه کمتر مطالعه شده است.هدف این پژوهش ارائه الگویی برای تبیین رابطه خصومت مشتریان با عناصرآمیخته بازاریابی در شرکت مدیران خودرو به روش کیفی و مبتنی بر گرندد تئوری می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل کنشگران و صاحب‌نظران حوزه صنعت خودروسازی کشور می باشد که از میان مدیران و خبرگان این صنعت برگزیده شدند.نمونه‌گیری با استفاده از روش گلوله برفی و تارسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. در نهایت از 11 نفر مصاحبه گرفته شد و نتایج حاصل از مصاحبه ها با استفاده از نرم افزارMAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌های اصلی پژوهش در دو بخش چارچوب مفهومی و مدل مفهومی ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در شهر یزد
        امید بیات
        پژوهش حاضر مطابق ویژگی و روش، یک پژوهش توصیفی – پیمایشی است. جمع‌آوری داده‌ها مطابق ادبیات پژوهش، نظرات خبرگان و استفاده از پرسشنامه انجام شد. در گام اول، با 16 نفر از خبرگان صنعت گردشگری به منظور استخراج و تأیید عوامل با استفاده از روش دلفی مصاحبه شد. پس از تأیید چکیده کامل
        پژوهش حاضر مطابق ویژگی و روش، یک پژوهش توصیفی – پیمایشی است. جمع‌آوری داده‌ها مطابق ادبیات پژوهش، نظرات خبرگان و استفاده از پرسشنامه انجام شد. در گام اول، با 16 نفر از خبرگان صنعت گردشگری به منظور استخراج و تأیید عوامل با استفاده از روش دلفی مصاحبه شد. پس از تأیید شدن عوامل در گام دوم، پرسشنامه تهیه و در اختیار 58 نفر از مدیران رستوران‌ها، هتل‌ها ، تورها و مراکز تفریحی اقامتی شهر یزد قرار گرفت. یافته‌های پژوهش عمده‌ترین عوامل به ترتیب اوزان را مشخص کرد که عبارتند از: تهیه غذای سالم ( وزن=0.7264) ، آداب و رسوم مردم محلی در پذیرایی از گردشگران ( 0.0534)، رعایت اصول بهداشتی (0.0445)، نیروی انسانی مناسب و آموزش‌دیده (0.025)، برگزاری جشنوارة غذا در فصول مناسب (0.0233)، تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب ( 0.0173)، تنوع غذاها (0.0172)، کیفیت و سبک ارائه غذا (0.0172)، ایجاد تور غذا در طبیعت (0.017)، خاطره انگیز نمودن خدمات سرو غذا (0.0168)، دانش و مهارت کافی سرآشپزها (0.0156)، ادراک مشتریان و تفسیر عاطفی و منطقی از غذاهای بومی (0.0144) ، ارائه تخفیف و قیمت مناسب (0.012)، کیفیت و نوع مکان سرو غذا (0.0098) و سلایق گردشگران و عوامل روان‌شناختی (0.0075) می‌باشد. نظر به یافته های پژوهش، برنامه‌ریزان گردشگری و صنایع وابسته باید همت خود را معطوف به سازمان‌دهی مناسب صنعت گردشگری، رفع نیازهای مشتریان، تقویت اقتصاد محلی و ایجاد چارچوبی درست و دقیق برای ادارة منابع مواد غذایی محلی و منطقه‌ای کنند. پرونده مقاله