ارایه مدل تاثیر فرهنگ نوآوری و نوآوری در بازاریابی و محصول بر عملکرد بازار در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز
محورهای موضوعی : بازاریابییعقوب اکابر 1 , وحید فتاحی سرند 2 , جبرئیل مرزی علمداری 3
1 - گروه مدیریت، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
3 - مربی، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، ایران
کلید واژه: نوآوری محصول, فرهنگ نوآوری, عملکرد بازار, نوآوری بازاریابی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 123 بدست آمد. که بصورت تصادفی ساده انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ضمن استفاده از آمارهای توصیفی، از مدلسازی مسیری ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می-دهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و محصول تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. فرهنگ نوآوری بر نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نوآوری بازاریابی بر نوآوری محصول و عملکر بازار تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
The purpose of this research is the structural model of the impact of innovation culture on market performance with the mediating role of marketing innovation and product innovation in Tabriz auto parts manufacturing companies. The research method is descriptive-survey. The statistical population of the research included 190 managers of automobile parts manufacturing companies in Tabriz. The statistical sample was obtained using the table of Karjesi and Morgan 123. which was chosen randomly. In order to collect research data, a standard questionnaire was used. In this research, content validity was used to measure the validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability, and the validity and reliability of the questionnaire were confirmed. And in order to analyze the data while using descriptive statistics, structural path modeling was used based on partial least squares approach. The results of the research show that innovation culture has a positive and significant effect on market performance with the role of mediator, marketing and product innovation. Innovation culture has a positive and significant effect on marketing innovation and product innovation. Marketing innovation has a positive and significant effect on product innovation and market performance
_||_