دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1390
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی (ان.ال.پی) بر میزان سازگاری زناشویی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان در سال 1388 بود. برای انجام این هدف، از میان زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان، 30 زوج که تمایل به شرکت أکثر
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی (ان.ال.پی) بر میزان سازگاری زناشویی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان در سال 1388 بود. برای انجام این هدف، از میان زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاورۀ شهر اصفهان، 30 زوج که تمایل به شرکت در جلسات آموزشی داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون مقیاس سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) را تکمیل کردند. پس از اجرای پیشآزمون، 15 زوج در گروه آزمایش و 15 زوج در گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش راهبردی برنامهریزی عصبیـ کلامی دریافت کرد. مداخلات، ترکیبی از الگوهای «ان.ال.پی» شامل هدفگذاری، اصول ارتباط، جایگاههای ادراکی، الگوی متا، سطوح منطقی عصبیـ زبانی و اصول سازگاری بود. پس از اتمام مداخلات، آزمودنیهای هر دو گروه دوباره با مقیاس اسپاینر مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافتههای پژوهش تفاوت معناداری را بین نمرۀ سازگاری زناشویی پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نشان داد (01/0 P < ). اما بین سازگاری زناشویی زنان و مردان در پسآزمون تفاوت معناداری مشاهده نشد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
9
,
تابستان
1386
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خوشبینی و بدبینی با سلامت روان و ابعاد آن (نشانههای بدنی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی) و مقایسه رابطه خوشبینی و بدبینی با سلامت روان در زنان و مردان بزرگسال شهر اصفهان، در سال 1385 است. برای دستیابی به اهد أکثر
چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خوشبینی و بدبینی با سلامت روان و ابعاد آن (نشانههای بدنی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی) و مقایسه رابطه خوشبینی و بدبینی با سلامت روان در زنان و مردان بزرگسال شهر اصفهان، در سال 1385 است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، نمونهای 100 نفری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب و پرسشنامههای خوشبینی ـ بدبینی (محققساخته) و سلامت عمومی در مورد آنها اجرا شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خوشبینی با سلامت روان و ابعاد آن رابطه معنادار وجود دارد (01/0 P < ). همچنین بین بدبینی با سلامت روان و ابعاد آن (نشانههای بدنی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی) (01/0 P < ) و بدبینی با افسردگی (05/0 P < ) رابطه معنادار وجود دارد. اما براساس نتایج Z فیشر بین رابطه خوشبینی و بدبینی با سلامت روان در زنان و مردان بزرگسال تفاوتی وجود ندارد.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
10
,
پاییز
1387
هدف این پژوهش مقایسۀ اثربخشی گروهدرمانی شناختی به شیوۀ منطقی ـ عاطفی ـ رفتاری با روش هومیوپاتی بر اختلال افسردگی زنان بود. به این منظور 30 بیمار مبتلا به این اختلال از میان مراجعهکنندگان به درمانگاه روانپزشکی نور شهر اصفهان که با نظر روانپزشک تشخیص افسردگی دریافت نم أکثر
هدف این پژوهش مقایسۀ اثربخشی گروهدرمانی شناختی به شیوۀ منطقی ـ عاطفی ـ رفتاری با روش هومیوپاتی بر اختلال افسردگی زنان بود. به این منظور 30 بیمار مبتلا به این اختلال از میان مراجعهکنندگان به درمانگاه روانپزشکی نور شهر اصفهان که با نظر روانپزشک تشخیص افسردگی دریافت نموده و نیز از پرسشنامۀ افسردگی بک نمرهای بین 17 تا 30 کسب کرده بودند و هیچگونه اختلال طبی دیگری نداشته و در حال حاضر تحت درمان دیگری قرار نداشتند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی 15 نفری قرار گرفتند. جلسات گروهدرمانی شناختی به روش منطقیـ عاطفیـ رفتاری الیس به صورت 10 جلسۀ 90 دقیقهای یک بار در هفته بود. اعضای گروه هومیوپاتی نیز با اخذ مجوز از روانپزشک به پزشک هومیوپات ارجاع داده شده و به مدت 6 ماه به صورت انفرادی تحت درمان با داروهای هومیوپاتی قرار گرفتند. پس از اتمام مداخلات، دو گروه آزمایش دوباره با این پرسشنامه بهعنوان پسآزمون مورد سنجش قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری عبارت بود از: ارزیابی روانپزشکی طبق معیارهای DSM-IV-TR، پرسشنامۀ جمعیتشناختی و پرسشنامۀ سنجش افسردگی بک. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در سطح توصیفی از شاخصهای فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کواریانس بهمنظور مقایسۀ تأثیر گروهدرمانی شناختی و هومیوپاتی بر میزان افسردگی و ازآزمون t همبسته برای بررسی اثربخشی دو روش مداخله بهطور جداگانه استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بهکارگیری هر دو روش درمانی میزان افسردگی بیماران را کاهش داده است (05/0≥P). همچنین نتایج نشان داد بین دو روش درمان از نظر اثربخشی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1393
هدف این پژوهش مقایسۀ هموابستگی و رضایت زناشویی زنان متأهل عادی و در شرف طلاق بود. این پژوهش توصیفی از نوع علّی ـ مقایسهای است. جامعۀ آماری را همۀ زنان در شرف طلاق و زنان متأهل عادی ساکن شهر اصفهان تشکیل میداد. شرکتکنندگان شامل50 زن متأهل در شرف طلاق و 50 زن متأهل بو أکثر
هدف این پژوهش مقایسۀ هموابستگی و رضایت زناشویی زنان متأهل عادی و در شرف طلاق بود. این پژوهش توصیفی از نوع علّی ـ مقایسهای است. جامعۀ آماری را همۀ زنان در شرف طلاق و زنان متأهل عادی ساکن شهر اصفهان تشکیل میداد. شرکتکنندگان شامل50 زن متأهل در شرف طلاق و 50 زن متأهل بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ رضایت زناشویی (اینریچ، 1989) و پرسشنامۀ هموابستگی (هالیوک، 2000) بودند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه در تمرکز بر خارج (01/0P < )، واکنشگری (05/0P < )، هموابستگی (01/0P < ) و رضایت زناشویی (01/0P < ) تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که میزان هم وابستگی و ابعاد آن شامل تمرکز بر خارج و واکنش گری زنان در شرف طلاق بیشتر از زنان متاهل عادی است و رضایت زناشویی زنان در شرف طلاق از زنان متاهل عادی کمتر است.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
12
,
پاییز
1390
Knowledge & Research in Applied Psychology Summer 2011 - Vol 12. No 2 (Continuous No. 44) این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان شناختی گروهی بر نشانههای بیخوابی مزمن در زنان مبتلا به بیخوابی مزمن اجرا شد. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (اندازهگیری تکرار شده) و جامعۀ آ أکثر
Knowledge & Research in Applied Psychology Summer 2011 - Vol 12. No 2 (Continuous No. 44) این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان شناختی گروهی بر نشانههای بیخوابی مزمن در زنان مبتلا به بیخوابی مزمن اجرا شد. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (اندازهگیری تکرار شده) و جامعۀ آماری آن زنان مراجعهکننده به مطبهای متخصصان مغز و اعصاب بودند که از بین آنها، 18 نفر، بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (درمانشناختی گروهی) و گواه (درماندارویی) قرار گرفتند. همۀ شرکتکنندگان داروی خوابآور (بنزودیازپینها) مصرف میکردند. ابزار سنجش پرسشنامۀ محققساختۀ نشانههای بیخوابی مزمن بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد درمانشناختی گروهی بر کاهش نشانههای بیخوابی مزمن بهطور معناداری مؤثر است (01/0 P < ).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1393
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین فشار روانی شغلی با فشار خون، دردهای مزمن و رفتارهای ضدخدمت با توجه به نقش میانجی ذهنآگاهی، نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی (الگویابی معادلات ساختاری) بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی أکثر
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین فشار روانی شغلی با فشار خون، دردهای مزمن و رفتارهای ضدخدمت با توجه به نقش میانجی ذهنآگاهی، نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی (الگویابی معادلات ساختاری) بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی تصادفی، 233 نفر از میان کارکنان 4 شرکت خدمات رسان در استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و پرسشنامههای پژوهش شامل فشار روانی شغلی (مؤسسۀ سلامت و ایمنی انگلیس، 1999)، توجه آگاهانه (براون و رایان، 2003)، نگرشهای ناکارآمد (بک و ویسمن، 1980)، عواطف مرتبط با شغل (اسپکتور و فاکس، 1999)، دردهای مزمن (کرنز و همکاران، 1985) و رفتارهای ضدخدمت (جلالی، 1392) را تکمیل کردند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که فشار روانی شغلی 57درصد واریانس ذهنآگاهی، فشار روانی شغلی و ذهنآگاهی، 37 درصد واریانس نگرشهای ناکارآمد، فشار روانی شغلی، ذهنآگاهی، و نگرشهای ناکارآمد 54 درصد واریانس عواطف شغلی را تبیین میکنند (01/0 > P ). ذهنآگاهی در رابطۀ بین فشار روانی شغلی با نگرشهای ناکارآمد و عواطف شغلی نقش یک متغیر میانجی پارهای را ایفا نمود (01/0 > P ). شاخصهای برازش الگوی نهایی پژوهش نشاندهندۀ وضعیت مطلوب الگو بود.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
16
,
تابستان
1394
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خوردن هیجانی در زنان چاق شهر اصفهان انجام شد. در این تحقیق، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یکماهه بهکار گرفته شد. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 30 زن دارای تشخیص چاقی به ش أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خوردن هیجانی در زنان چاق شهر اصفهان انجام شد. در این تحقیق، یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یکماهه بهکار گرفته شد. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 30 زن دارای تشخیص چاقی به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. کلیه آزمودنیها قبل از مداخله، در پایان مداخله و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به پرسشنامه رفتارهای خوردن هلندی (فورمن و هربرت، 2009)، پاسخ دادند. مداخله شامل 8 جلسه90 دقیقهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بود که تنها به گروه آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کواریانس حاکی ازکاهش خوردن هیجانی در زیر مقیاس رفتار خوردن در مرحله پسآزمون بود و این کاهش تا یک ماه پس از درمان پایدار بود (05/0P < ). در زیرمقیاس میل به خوردن بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه تنها در مرحله پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P < ). یافتههای این پژوهش حاکی از اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خوردن هیجانی زنان چاق بود.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
15
,
پاییز
1393
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر
آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش از نوع
نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود.
جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد
اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) در پا أکثر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر
آموزش بهزیستی روان شناختی بر سلامت روان دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش از نوع
نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود.
جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد
اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) در پاییز 1391 تشکیل دادند که از میان آنها
40 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 20 نفری آزمایش و
کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روانی SCL-90-R (دراگوتیس و همکاران، 1973) بود. گروه آزمایش، طی 10
جلسه آموزش گروهی بهزیستی روانشناختی، (هر جلسه به مدت 90 دقیقه در طی 5 هفته و
هر هفته 2 جلسه) قرار گرفتند که شامل آموزش بهزیستی
روانشناختی مبتنی بر مدل ریف بود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل چندگانه کواریانس
نشان داد که آموزش بهزیستی روانشناختی در همه
ابعاد سلامت روان (شکایت جسمانی، وسواس
و اجبار، حساسیت، اضطراب، پرخاشگری،
ترس مرضی، افکار پارانوئیدی، روانپریشی، ضریب کلی علایم مرضی، ضریب ناراحتی
و جمع علایم مرضی) به استثنای افسردگی مؤثر واقع
میشود و میانگینهای نمرات دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه
کنترل بهطور معناداری بیشتر بود (01/0P < ). در نهایت چنین نتیجهگیری
میشودکه آموزش بهزیستی روانشناختی میتواند در بهبود سلامت روان
دانشجویان تأثیر داشته باشد
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1387
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازیدرمانی به شیوه گروهی بر هراس خاص کودکان 5 تا 11 ساله شهر اصفهان است. بدین منظور ابتدا به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از کودکان مراجعهکننده به درمانگاههای علومپزشکی اصفهان دو درمانگاه (کودک و نوجوان دانشگاه علومپزشکی اصفهان و درما أکثر
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازیدرمانی به شیوه گروهی بر هراس خاص کودکان 5 تا 11 ساله شهر اصفهان است. بدین منظور ابتدا به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از کودکان مراجعهکننده به درمانگاههای علومپزشکی اصفهان دو درمانگاه (کودک و نوجوان دانشگاه علومپزشکی اصفهان و درمانگاه روانپزشکی کودکان بیمارستان نور) انتخاب و 30 نفر از کودکان به روش واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت بازیدرمانی به شیوه گروهی در 6 جلسه هفتگی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تشخیص این کودکان از پرسشنامه علایم مرضی کودکان ( (CSI-، فرم والدین استفاده شد. علاوه بر این آزمودنیها، تشخیص روانپزشک در مورد این اختلال را نیز دریافت کردند. این پرسشنامه براساس ملاکهای چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تهیه شده است که در ایران نیز مورد پذیرش و استفاده است و روایی این ملاکها را متخصصان انجمن روانپزشکی آمریکا تأیید کردهاند. پایایی این پرسشنامه را پژوهشگر به روش آلفای کرونباخ 751/0 بهدست آورد. نتایج تحلیل کوواریانس در پرسشنامه علایم مرضی کودکان ( (CSI- نشان داد که بازیدرمانی در مرحله پسآزمون هراس خاص را کاهش نمیدهد (094/0=P) ولی در مرحله پیگیری هراس خاص را در گروه آزمایش کاهش میدهد (01/0P=).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1386
این پژوهش یک مطالعه شبهتجربی است که بهمنظور مقایسه اثربخشی سه روش درمان دارویی، شناختی و رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان انجام گرفته است. جامعه پژوهش در این تحقیق نوجوانان 13 تا 24 ساله افسردهای بودند که به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان مراجعه کردند. نمونهای به حجم أکثر
این پژوهش یک مطالعه شبهتجربی است که بهمنظور مقایسه اثربخشی سه روش درمان دارویی، شناختی و رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان انجام گرفته است. جامعه پژوهش در این تحقیق نوجوانان 13 تا 24 ساله افسردهای بودند که به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان مراجعه کردند. نمونهای به حجم 60 نفر از جامعه پژوهش انتخاب (نمونه در دسترس) و بهطور تصادفی در چهار گروه دارودرمانی، شناختدرمانی، رفتاردرمانی و گواه قرار گرفتند. به علت ریزش، حجم نمونه 50 نفر شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش ارزیابی روانپزشکی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه جمعیتشناختی بود. پرسشنامه افسردگی بک در همه آزمودنیها بهعنوان پیشآزمون پسآزمون اجرا گردید. گروه دارودرمانی، داروهای ضدافسردگی SSRIs (فلئوکزتین، فلووکسامین و سرترالین) یا ترکیبهای دارویی مانند افزایش لیتیم با دوز مؤثر دریافت کردند و دو گروه شناختدرمانی و رفتار درمانی در 7 جلسه ساختار یافته 5/1 ساعته در هر هفته شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای تحلیل توصیفی دادهها از رتبههای درصدی، میانگین، انحراف معیار و جدولهای توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کواریانس و آزمون LSD برای مقایسههای زوجی گروهها استفاده گردید.
نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون افسردگی چهار گروه دارودرمانی، شناختدرمانی، رفتاردرمانی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. بین میانگین نمرات پسآزمون افسردگی هر یک از گروهها با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت. میزان تأثیر دارودرمانی 17 درصد، شناختدرمانی 52 درصد و رفتاردرمانی 13 درصد بود و در نهایت یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر دارودرمانی، شناخت درمانی و رفتاردرمانی در کاهش افسردگی نوجوانان بوده است.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1388
هدف از این پژوهش، مقایسه کیفیت زندگی زنان مطلقه و غیرمطلقه در شهر شیراز و بررسی رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی زنان مطلقه با کیفیت زندگی آنها بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مطلقه مراجعهکننده به دادگاه خانواده شهر شیراز که تا 24 ماه قبل از اجرای تحقیق، حکم قطعی طل أکثر
هدف از این پژوهش، مقایسه کیفیت زندگی زنان مطلقه و غیرمطلقه در شهر شیراز و بررسی رابطه بین ویژگیهای جمعیتشناختی زنان مطلقه با کیفیت زندگی آنها بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان مطلقه مراجعهکننده به دادگاه خانواده شهر شیراز که تا 24 ماه قبل از اجرای تحقیق، حکم قطعی طلاق آنها صادر گردیده بود و نیز کلیه زنان غیرمطلقه ساکن شهر شیراز تشکیل دادند. بدین منظور 65 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس از میان زنان مطلقه و 63 نفر از میان زنان غیرمطلقه که از نظر ملاکهای سن، تحصیلات و مکان زندگی با زنان مطلقه همتا شده بودند، انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه 26 سوالی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (68/0=α) و پرسشنامه جمعیتشناختی محققساخته بود. دادههای تحقیق با استفاده از تحلیل آماری t و F و برنامه کامپیوتری SPSS11.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات کلیه ابعاد کیفیت زندگی (سلامت فیزیکی، روانشناختی، روابط اجتماعی و محیط زندگی) زنان مطلقه بهطور معناداری کمتر از زنان غیرمطلقه است (01/0P ).
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
14
,
بهار
1392
این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری تناسب فردـ شغل با فرسودگی هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان شرکت لاستیک دنا (800 نفر) بودند که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای سن أکثر
این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری تناسب فردـ شغل با فرسودگی هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی اجرا شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان شرکت لاستیک دنا (800 نفر) بودند که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تناسب فردـ شغل و پرسشنامۀ فرسودگی هیجانی (مولکی و همکاران، 2006)، پرسشنامۀ رضایت شغلی (اسپکتور، 1985) و پرسشنامۀ تعهد سازمانی (اسپیر و ون کاتش، 2002) بودند. تحلیل دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادلۀ ساختاری ( SEM ) و تحلیل واسطهای انجام شد. یافتهها نشان داد تناسب فردـ شغل با فرسودگی هیجانی رابطۀ منفی و معنادار (01/ 0 P < )، اما با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار (01/0 P < ) دارد. فرسودگی هیجانی نیز با رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطۀ منفی و معناداری (01/ 0 P < ) دارد. نتایج الگوسازی معادلۀ ساختاری همراه با تحلیل واسطهای نشان داد؛ فرسودگی هیجانی نقش متغیر واسطهای پارهای را در رابطۀ تناسب فردـ شغل با رضایت شغلی و همچنین رضایت شغلی نیز نقش متغیر واسطهای کامل را در رابطۀ فرسودگی هیجانی با تعهد سازمانی ایفا میکند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد5,السنة
14
,
زمستان
1392
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردان در سال 1391 انجام شد . طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد . نمونه پژوهش از مبان 114 متقاضی شرکت در آموزش گروهی بصورت تصادفی انتخاب و در أکثر
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی انسانگرایی بر باورهای ارتباطی مردان در سال 1391 انجام شد . طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد . نمونه پژوهش از مبان 114 متقاضی شرکت در آموزش گروهی بصورت تصادفی انتخاب و در 3 گروه قرار داده شدند. گروه اول شامل30 نفر از شوهرانی که همراه با همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند ، گروه دوم شامل 30 نفر از شوهرانی که بدون حضور همسر خود در آموزش گروهی شرکت کرده بودند و گروه سوم شامل 30 شوهر به عنوان گروه کنترل بودند . در ابتدا، سیاهه ی باورهای ارتباطی( RBI ) ( ایدلسون و اپشتاین ، 1982) را بعنوان بعنوان پیش آزمون صورتکمیل کردند . گروه های آزمایش تحت 10 جلسه آموزش گروهی انسانگرایی قرار گرفتندو سپس در مرحله پس آزمون با RBI آزمون شدند داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان دادند که پس از آموزش گروهی انسانگرایی به گروه های آزمایشی در باورهای ارتباطی کلی بین گروه آموزش زوجها با هم و گروه آموزش شوهرانی که به تنهایی شرکت کرده بودند با گروه کنترل و بین گروه آموزش زوجها با هم و گروه آموزش شوهرانی که به تنهایی شرکت کرده بودند تفاوت معناداری وجود داشت ( 01/0 P < ) و میانگین گروه کنترل از میانگین گروه های آزمایش بیشتر بود . رویکرد انسانگرایی روش مناسبی جهت بهبود باورهای ارتباطی است . این روش از مناسبترین روشها برای بهبود روابط زوجین و کاهش روابط مخرب در خانواده می باشد .
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1386
هدف کلی این پژوهش تعیین تأثیر یک دوره فعالیت هوازی بر میزان اختلالات خلقی (افسردگی و شیدایی) دانشآموزان 15 تا 18 ساله است. منظور از اختلالات خلقی در این پژوهش تغییر خلق نسبتاً ثابت و دایمی همراه با تغییرات مشخص در تفکر، رفتار و نگرش است که انواع آن افسردگی، نیمهشیدا أکثر
هدف کلی این پژوهش تعیین تأثیر یک دوره فعالیت هوازی بر میزان اختلالات خلقی (افسردگی و شیدایی) دانشآموزان 15 تا 18 ساله است. منظور از اختلالات خلقی در این پژوهش تغییر خلق نسبتاً ثابت و دایمی همراه با تغییرات مشخص در تفکر، رفتار و نگرش است که انواع آن افسردگی، نیمهشیدایی و شیدایی است. این پژوهش از نوع نیمهتجربی و بهصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شیراز در سال تحصیلی84 ـ 83 بوده است. حجم جامعه براساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش شیراز در زمان پژوهش 27943 نفر بوده است. بهصورت تصادفی خوشهای 414 نفر از جامعه اصلی انتخاب و پرسشنامه اختلالات خلقی بین آنها توزیع و پس از تکمیل جمعآوری شد. 72 نفر از نمونههای مورد پژوهش علایم افسردگی یا شیدایی داشتند که بهصورت تصادفی ساده از بین آنها 40 نفر انتخاب و براساس نتایج آزمون مقدماتی در 4 گروه همتاسازی شدند. گروه آزمایش افسردگی، گروه گواه افسردگی، گروه آزمایش شیدایی و گروه گواه شیدایی. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا موسوم به (فرم کوتاه) بوده است. این پرسشنامه 71 سؤال شامل 8 مقیاس بالینی و 3 مقیاس روایی دارد. روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است.
پس از آزمون مقدماتی، گروههای آزمایش 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در فعالیتهای منتخب هوازی با شدت 55 تا 65 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی شرکت کردند. پس از اتمام دوره آزمایش از هر 4 گروه آزمون نهایی مجدد به عمل آمد و با استفاده از تحلیل کوواریانس نتایج زیر حاصل شد: بین میانگین نمرات افسردگی پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش تفاوت معنادار مشاهده گردید. بهعبارت دیگر تمرینات هوازی منتخب بهطور معناداری در کاهش افسردگی مؤثر بوده است (001/0P < ).
همچنین بین میانگین نمرات شیدایی پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده گردید. بهعبارت دیگر فعالیتهای هوازی منتخب بهطور معناداری در کاهش شیدایی مؤثر بوده است (001/0 P < )
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1385
چکیده امروزه برای سازمانها رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) برای بقا و حفظ توانایی رقابت در عرصههای ملی و جهانی یک ضرورت است و آموزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخصهای دستیابی به آن است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر تغییر ف أکثر
چکیده امروزه برای سازمانها رسیدن به مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) برای بقا و حفظ توانایی رقابت در عرصههای ملی و جهانی یک ضرورت است و آموزش مستمر کارکنان از مهمترین شاخصهای دستیابی به آن است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر تغییر فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری است. این پژوهش از نوع شبهتجربی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 25 کارشناس که طی 22 جلسه آموزش مدیریت کیفیت فراگیر دریافت کرده بودند بهعنوان گروه آزمایش و 25 کارشناس که چنین آموزشی دریافت نکرده بودند، پس از همتاسازی با گروه آزمایش به عنوان گروه گواه انتخاب شدند و با پرسشنامه فرهنگ سازمانی (سوسمن و دپ، 1989) و پرسشنامه محققساخته الگوهای رفتاری کارکنان بهصورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مجدد ارزیابی شدند. پایایی پرسشنامهها بعد از اجرای مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه فرهنگ سازمانی برابر با 81/0 و برای پرسشنامه الگوهای رفتاری کارکنان 84/0 محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامهها را نیز استادان تأیید کردند. نتایح تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه آموزش مدیریت کیفیت فراگیر به گروه آزمایش موجب بهبود در نمرات پسآزمون پرسشنامههای فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شده است (01/0 >P ). نتایج پیگیری مجدد نیز که پس از 6 ماه صورت گرفت، نشان داد که تفاوت بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه معنادار بوده است (01/0 >P ). نتایج بهدست آمده نشان داد که آموزش مدیریت کیفیت فراگیر بر روی فرهنگ سازمانی و الگوهای رفتاری کارکنان شرکت مخابرات استان چهارمحال و بختیاری مؤثر بوده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد2,السنة
4
,
تابستان
1386
چکیدههدف اساسی این پژوهش مقایسه طرح ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی با توجه به متغیرهایی مانند جو کلاس درس، خصوصیات عاطفی و رفتارهای خلاقانه دانشآموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش یک تحقیق کاربردی، غیرآزمایشی بوده و طرح آن از نوع دو گروهی بدون کنترل است. جامعه آ أکثر
چکیدههدف اساسی این پژوهش مقایسه طرح ارزشیابی توصیفی و نظام ارزشیابی سنتی با توجه به متغیرهایی مانند جو کلاس درس، خصوصیات عاطفی و رفتارهای خلاقانه دانشآموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش یک تحقیق کاربردی، غیرآزمایشی بوده و طرح آن از نوع دو گروهی بدون کنترل است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه سوم ابتدایی بودند که در مدارس استان چهارمحال و بختیاری تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی قرار داشتند و نمونه آن 480 نفر از آزمودنیهای همین جامعه میشدند که بر اساس جدول کرجسی مورگان (1970) بهطور تصادفی مشخص شده بودند (240 نفر از کلاسهای ارائهدهنده طرح ارزشیابی توصیفی و 240 نفر مربوط به کلاسهای نظام سنتی). در این مطالعه آزمودنیها به سه ابزار، آزمون شاخص زندگی کلاس درس ( CLM ، جانسون و جانسون، 1983)، پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه ( SLQ ، آینلی و بورک، 1992)، آزمون تصویری تفکر خلاق (تورنس فرم B )، پاسخ دادند و نتایج با نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین آزمودنیهای متعلق به طرح ارزشیابی توصیفی و نظام سنتی از لحاظ متغیرهای مربوط به جو کلاس (یادگیری مشارکتی، فردگرایانه، رقابتی، انصاف در نمرهدهی، احساس بیگانگی نسبت به مدرسه، همبستگی کلاسی و حمایت اجتماعی) تفاوت معناداری وجود دارد. غیر از اینکه این تفاوت درباره متغیرهای متعلق به ویژگیهای عاطفی دانشآموزان (رضایت کلی، عاطفه منفی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، فرصت، موفقیت و ماجرا) نیز معنادار بود.
تفاصيل المقالة