تأثیر بازیدرمانی گروهی بر هراس خاص کودکان 5 تا 11 ساله مراجعهکننده به درمانگاههای علومپزشکی اصفهان
الموضوعات :
سلیمه جلالی
1
()
اصغر آقایی
2
()
حسین مولوی
3
()
مژگان کار احمدی
4
()
الکلمات المفتاحية: کودکان, بازیدرمانی, هراس خاص,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر بازیدرمانی به شیوه گروهی بر هراس خاص کودکان 5 تا 11 ساله شهر اصفهان است. بدین منظور ابتدا به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از کودکان مراجعهکننده به درمانگاههای علومپزشکی اصفهان دو درمانگاه (کودک و نوجوان دانشگاه علومپزشکی اصفهان و درمانگاه روانپزشکی کودکان بیمارستان نور) انتخاب و 30 نفر از کودکان به روش واگذاری تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت بازیدرمانی به شیوه گروهی در 6 جلسه هفتگی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تشخیص این کودکان از پرسشنامه علایم مرضی کودکان ( (CSI-، فرم والدین استفاده شد. علاوه بر این آزمودنیها، تشخیص روانپزشک در مورد این اختلال را نیز دریافت کردند. این پرسشنامه براساس ملاکهای چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تهیه شده است که در ایران نیز مورد پذیرش و استفاده است و روایی این ملاکها را متخصصان انجمن روانپزشکی آمریکا تأیید کردهاند. پایایی این پرسشنامه را پژوهشگر به روش آلفای کرونباخ 751/0 بهدست آورد. نتایج تحلیل کوواریانس در پرسشنامه علایم مرضی کودکان ( (CSI- نشان داد که بازیدرمانی در مرحله پسآزمون هراس خاص را کاهش نمیدهد (094/0=P) ولی در مرحله پیگیری هراس خاص را در گروه آزمایش کاهش میدهد (01/0P=).