مقایسه سه شیوه دارودرمانی، شناختدرمانی و رفتاردرمانی در کاهش افسردگی نوجوانان
الموضوعات :اصغر آقایی 1 , مرضیه رفیعیان اصفهانی 2 , حمیدرضا نیکیار 3 , ایران مهدیزادگان 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: شناختدرمانی, افسردگی نوجوانان, دارودرمانی, رفتاردرمانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش یک مطالعه شبهتجربی است که بهمنظور مقایسه اثربخشی سه روش درمان دارویی، شناختی و رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان انجام گرفته است. جامعه پژوهش در این تحقیق نوجوانان 13 تا 24 ساله افسردهای بودند که به دو مرکز مشاوره در شهر اصفهان مراجعه کردند. نمونهای به حجم 60 نفر از جامعه پژوهش انتخاب (نمونه در دسترس) و بهطور تصادفی در چهار گروه دارودرمانی، شناختدرمانی، رفتاردرمانی و گواه قرار گرفتند. به علت ریزش، حجم نمونه 50 نفر شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش ارزیابی روانپزشکی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه جمعیتشناختی بود. پرسشنامه افسردگی بک در همه آزمودنیها بهعنوان پیشآزمون پسآزمون اجرا گردید. گروه دارودرمانی، داروهای ضدافسردگی SSRIs (فلئوکزتین، فلووکسامین و سرترالین) یا ترکیبهای دارویی مانند افزایش لیتیم با دوز مؤثر دریافت کردند و دو گروه شناختدرمانی و رفتار درمانی در 7 جلسه ساختار یافته 5/1 ساعته در هر هفته شرکت کردند، ولی گروه گواه هیچ درمانی را دریافت نکردند. برای تحلیل توصیفی دادهها از رتبههای درصدی، میانگین، انحراف معیار و جدولهای توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کواریانس و آزمون LSD برای مقایسههای زوجی گروهها استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون افسردگی چهار گروه دارودرمانی، شناختدرمانی، رفتاردرمانی و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. بین میانگین نمرات پسآزمون افسردگی هر یک از گروهها با گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت. میزان تأثیر دارودرمانی 17 درصد، شناختدرمانی 52 درصد و رفتاردرمانی 13 درصد بود و در نهایت یافتههای پژوهش بیانگر تأثیر دارودرمانی، شناخت درمانی و رفتاردرمانی در کاهش افسردگی نوجوانان بوده است.