فهرس المقالات فائزه تقی پور


  • المقاله

    1 - پیامدهای شفافیت رسانه‌ای در ایران
    مطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف "شناسایی پیامدهای شفافیت رسانه‌ای در ایران" انجام شد. بدین منظور تعداد 48 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مطالعه قرار أکثر
    پژوهش حاضر با هدف "شناسایی پیامدهای شفافیت رسانه‌ای در ایران" انجام شد. بدین منظور تعداد 48 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود و جمع آوری یافته ها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافت. یافته ها شامل 19 مقوله: "ارتقای فرهنگ مطالبه‌گری و پاسخگویی"، "ارتقای سرمایه اجتماعی حاکمیت"، "افزایش قانون مداری فردی و جمعی"، "ارتقای شاخص‌های توسعه فرهنگی"، "ارتقای شاخص های توسعه اجتماعی"، "ایجاد رونق اقتصادی پایدار"، "تحقق محیط زیست پایدار"، "تحقق جامعه پایدار"، "پیشگیری و مقابله فساد و جرم"، "شکل‌گیری و توسعه جامعه مدنی"، "افزایش کارآمدی حاکمیت"، "سیاستگذاری و وضع قوانین کارآمد"، "زمینه سازی تحقق حکمرانی خوب"، "شفافیت عمومی و حذف رانت اطلاعاتی"، "زمینه سازی تحقق دولت هوشمند"و... بود. یافته ها نشان داد که شفافیت رسانه‌ای باعث می‌شود هم مردم، هم مسؤولان و هم حاکمیت نسبت به نقش ها، وظایف و عملکرد خود آگاهی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی کامل داشته و با حذف دست های پشت پرده قدرت که همواره منافع ملی را به صورت آشکارا و پنهان در انحصار خود قرار داده اند، شرایطی فراهم شود که همه افراد جامعه از حقوق برابری در ایفای مسؤولیت‌ها و بهره‌گیری از فرصت های اجتماعی بهره مند شده و در نهایت شاخص‌های توسعه پایدار در جامعه ارتقا یافته و در سایه بهره‌مندی از حکمرانی خوب ادامه حیات دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوی ارتباطات رسانه ای برای ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان و بهبود و توسعه کشاورزی (مورد مطالعه :رسانه های ترویجی)
    مطالعات رسانه ای , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1400
    چکیده:هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی ارتباطات رسانه ای برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی رسانه ای است. پژوهش کیفی، به روش گراندد تئوری از طریق مصاحبه ها و رسیدن به حد اشباع با صاحب نظران گزینش شده در نمونة نظری بود. جمع آوری اطلاعات بوسیله مصاحبه های عمیق نیمـه سـاختار ی أکثر
    چکیده:هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی ارتباطات رسانه ای برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی رسانه ای است. پژوهش کیفی، به روش گراندد تئوری از طریق مصاحبه ها و رسیدن به حد اشباع با صاحب نظران گزینش شده در نمونة نظری بود. جمع آوری اطلاعات بوسیله مصاحبه های عمیق نیمـه سـاختار یافتـه صورت پذیرفت و فرآیند تفسیر و تحلیل مصاحبه ها با توجه به روش کدگذاری استراوس و کوربین انجام گردید بدین منظور ازروش نظریه برخاسته از داده ها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 45مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با نمونه گیری نظری با کارشناسان مرتبط انجام گرفت و به منظور ارزیابی اعتبار الگوی تدوین شده است و به 10 تن از اساتید به طور مجزا، ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل اخذ شد. پدیده اصلی تحقیق؛بهره برداری رسانه ای برای توسعه وبهبود کشاورزی انتخاب شد. شرایط علی خشکسالی وکم آبی، فقدان خبرگی، عدم تعهد درمسئولیت، فقدان تعامل، توانمند نبودن افکار عمومی، عدم اعتماد، محتوای نامناسب رسانه ای، پنهان کاری و دروازه بانی سلیقه ای ، سیاست گذاری نامناسب رسانه ای، توان ارتباطی پایین، وجود نارضایتی اجتماعی شناسایی شد و عوامل مداخلگر مباحث فیلترینگ و عدم دسترسی آزاد به برخی رسانه ها از جمله تلگرام وفیس بوک ،عدم پیشرفت اصلاح گری در فرایند مخاصمه طرف های گفت و گو ، سواستفاده مالی قشری خاص و فقدان انجمن ملی خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی و تنوع مخاطبان کشاورزی و تنوع مخاطبان رسانه ای کشاورزی . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ادراک کاربران از امنیت فرهنگی در فضای مجازی (فضای مجازی امنیت آفرین یا امنیت ستان)
    مطالعات رسانه ای , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ادراک کاربران از امنیت فرهنگی در فضای مجازی انجام شد. بدین منظور تعداد 38 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، فضای مجازی و فرهنگ با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مطالع أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تبیین ادراک کاربران از امنیت فرهنگی در فضای مجازی انجام شد. بدین منظور تعداد 38 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، فضای مجازی و فرهنگ با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود و جمع‌آوری یافته‌ها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافت. یافته‌ها شامل 21 مقوله: اثرپذیری امنیت فرهنگی از زیرساخت‌های چند وجهی فرهنگ، تعامل امنیت اقتصادی با امنیت فرهنگی، تنوع فرهنگی در فضای مجازی، معرفی منظر پایدار، ابعاد جهانی امنیت فرهنگی، انعکاس هدفمند مفهوم امنیت فرهنگی، تقویت و غنای میراث فرهنگی در فضای مجازی، حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی، احیا آداب و رسوم، معرفی ادبیات بومی و محلی، تقویت انگیزه‌های هنری، تبیین ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی، دستیابی به دانش‌های جدید، ادراک و رفتارهای کاربران و آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی درحوزه امنیت فرهنگی بود. یافته‌ها نشان داد که چیستی و چگونگی امنیت فرهنگی در فضای مجازی تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رویکردهای بین‌المللی و همچنین عملکرد و ادراک کاربران از فضای مجازی است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادرسی
    مطالعات رسانه ای , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    یکی از مهم‌ترین الزامات علنی بودن دادرسی‌ها به عنوان مؤلفه‌ای اساسی در جهت تحقق دادرسی منصفانه، حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادگاه و انتشار جریان دادرسی توسط آن‌ها می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادرسی که أکثر
    یکی از مهم‌ترین الزامات علنی بودن دادرسی‌ها به عنوان مؤلفه‌ای اساسی در جهت تحقق دادرسی منصفانه، حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادگاه و انتشار جریان دادرسی توسط آن‌ها می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین آثار و دستاوردهای فردی و اجتماعی حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادرسی که به عنوان یکی از عناصر اصلی شفافیت فرایندی و تحقق احساس عدالت در جریان دادرسی از سوی افکار عمومی شناخته می‌شود، انجام شده است و با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه‌ای و با تکنیک جمع‌آوری داده‌ها از طریق فیش‌برداری از آثار در دسترس پیرامون حوزه حقوق و رسانه، مورد مطالعه قرار گرفته است. نویسندگان این مقاله در پی پاسخ به این سؤال هستند که اساساً چرا باید جلسات دادرسی به طور علنی و با حضور رسانه‌های خبری برگزار شود و در این بین، چه کسی است که از پوشش رسانه‌ای جلسات دادرسی منفعت می‌برد؟ یافته‌ها شامل شش مقوله: شفافیت دادرسی و نظارت جامعه بر عملکرد دستگاه عدالت کیفری، ایجاد حس امنیت و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، به واسطه آموزش همگانی و افزایش دانش حقوقی مردم، رعایت حقوق دفاعی متهم و اعاده حیثیت از وی، ترغیب شهود و مطلعین در جهت ادای شهادت به حق و از روی قطع و یقین، تأثیر بر عملکرد قاضی و جلوگیری از فساد قضایی بوده است. لذا این طور نتیجه‌گیری شده است که حضور رسانه‌های خبری در جلسات دادرسی به صورت توأمان، تضمین‌کننده حقوق فردی و تأمین‌کننده منافع جمعی می‌باشد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - توانمندسازی کاربر دانش آموز با رویکرد تربیت مجازی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 78 , السنة 20 , پاییز 1402
    هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینه‌های موثر بر توانمندسازی کاربران دانش آموز در شبکه‌های اجتماعی است که مبتنی بر رویکرد تربیت مجازی و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوه¬هایی جدید در آموزش دانش‌آموزان با هدف استفاده مطلوب از شبکه¬های اجتماعی مدنظر قرارگیرد. ا أکثر
    هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینه‌های موثر بر توانمندسازی کاربران دانش آموز در شبکه‌های اجتماعی است که مبتنی بر رویکرد تربیت مجازی و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوه¬هایی جدید در آموزش دانش‌آموزان با هدف استفاده مطلوب از شبکه¬های اجتماعی مدنظر قرارگیرد. این پژوهش از نوع پژوهش¬های کیفی بوده که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مدارس ابتدایی، اساتید دانشگاه در رشته¬های علوم تربیتی، ارتباطات و رسانه و متخصصان در حوزه رسانه و فضای مجازی بودند که با استفاده از نمونه گیری نظری و با ابزار مصاحبه¬ی عمیق نیمه ساختار یافته به صورت رودرو از تعداد 31 نفر به عنوان مشارکت کننده، داده¬ها جمع آوری شد. پژوهشگر با استفاده از مقوله¬های به دست آمده، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، توانمندسازی کاربردانش‌آموز را به عنوان پدیده محوری مورد مطالعه قرار داد و شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، پیامدها و راهبردها را استخراج و دسته بندی نمود. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبه¬ها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل از کدگذاری در چندین مرحله به رؤیت چند تن از اساتید مجرب و همچنین خود مصاحبه شونده‌ها رسید و در این بین از گروه‌های کانونی که متشکل از شرکت کنندگان در پژوهش بود، نیز چندین بار استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، تقویت مهارت‌های چندبعدی کاربران، آموزش خودمحور، برنامه ریزی و تنوع‌گرایی در تولید محتوا و توانمندسازی کاربر دانش¬آموز با رویکرد خودکارآمدی از مهترین مفاهیم بدست آمده بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - ارائه الگو به منظور استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1402
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. ج أکثر
    هدف این پژوهش استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با تاکید بر هویت فرهنگی دانشجویان به منظور ارائه الگو است. این تحقیق از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه‌ای، از لحاظ هدف اکتشافی و بر مبنای استراتژی تحقیق از نوع میدانی است. روش‌شناسی پژوهش از نوع پژوهش کیفی است. جامعه آماری شامل استادان دانشگاهی حوزه فرهنگ و رسانه بود به منظور مصاحبه ابتدا از نمونه‌گیری نظری و در ادامه از تکنیک گلوله‌ برفی استفاده شد. در این پژوهش از روش کدگذاری داده ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد و در مرحله کدگذاری اولیه تعداد 300 کد و سپس از بین کدهای اولیه در مرحله دوم کدگذاری باز تعداد 198 کد شناسایی و در مرحله کدگذاری محوری 37 کد در قالب 5 مقوله (شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، استراتژی و پیامدها) دسته‌بندی شدند و در نهایت در کدگذاری گزینشی منجر به ارائه یک مدل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات قابل استفاده در مدل از روش نظریه زمینه‌ای یا مبنایی و نرم‌افزار MAXQDA بهره گرفته شد. برمبنای یافته‌های این پژوهش لازم است بستر مناسب برای آشنایی و تحکیم بنیان های هویت سازی در میان جوانان، به ویژه دانشجویان ایجاد شود. تفاصيل المقالة