ادراک کاربران از امنیت فرهنگی در فضای مجازی (فضای مجازی امنیت آفرین یا امنیت ستان)
الموضوعات : Media Managementعلی میربیک سبزواری 1 , فائزه تقی پور 2 , رضا اسماعیلی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانهای، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم ارتباطات و مدیریت کسب و کار، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه علوم ارتباطات و مدیریت کسب و کار، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تبیین ادراک کاربران از امنیت فرهنگی در فضای مجازی انجام شد. بدین منظور تعداد 38 نفر از مدیران، متخصصان و اساتید ارتباطات، رسانه، فضای مجازی و فرهنگ با استفاده از نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود و جمعآوری یافتهها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافت. یافتهها شامل 21 مقوله: اثرپذیری امنیت فرهنگی از زیرساختهای چند وجهی فرهنگ، تعامل امنیت اقتصادی با امنیت فرهنگی، تنوع فرهنگی در فضای مجازی، معرفی منظر پایدار، ابعاد جهانی امنیت فرهنگی، انعکاس هدفمند مفهوم امنیت فرهنگی، تقویت و غنای میراث فرهنگی در فضای مجازی، حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی، احیا آداب و رسوم، معرفی ادبیات بومی و محلی، تقویت انگیزههای هنری، تبیین ارزشها و هنجارهای فرهنگی، دستیابی به دانشهای جدید، ادراک و رفتارهای کاربران و آسیبها و تهدیدهای فضای مجازی درحوزه امنیت فرهنگی بود. یافتهها نشان داد که چیستی و چگونگی امنیت فرهنگی در فضای مجازی تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و رویکردهای بینالمللی و همچنین عملکرد و ادراک کاربران از فضای مجازی است
