توانمندسازی کاربر دانش آموز با رویکرد تربیت مجازی
الموضوعات : Research in Curriculum Planning
1 - دانشیارگروه علوم ارتباطات وکسب وکار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی کاربردانش آموز, تربیت مجازی, خودکارآمدی دانش آموز, مهارت چندبعدی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینههای موثر بر توانمندسازی کاربران دانش آموز در شبکههای اجتماعی است که مبتنی بر رویکرد تربیت مجازی و به دست آوردن راهبردهایی عملیاتی جهت اتخاذ شیوه¬هایی جدید در آموزش دانشآموزان با هدف استفاده مطلوب از شبکه¬های اجتماعی مدنظر قرارگیرد. این پژوهش از نوع پژوهش¬های کیفی بوده که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مدارس ابتدایی، اساتید دانشگاه در رشته¬های علوم تربیتی، ارتباطات و رسانه و متخصصان در حوزه رسانه و فضای مجازی بودند که با استفاده از نمونه گیری نظری و با ابزار مصاحبه¬ی عمیق نیمه ساختار یافته به صورت رودرو از تعداد 31 نفر به عنوان مشارکت کننده، داده¬ها جمع آوری شد. پژوهشگر با استفاده از مقوله¬های به دست آمده، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، توانمندسازی کاربردانشآموز را به عنوان پدیده محوری مورد مطالعه قرار داد و شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، پیامدها و راهبردها را استخراج و دسته بندی نمود. جهت اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، مصاحبه¬ها با بعضی از افراد چندین بار تکرار و نتایج حاصل از کدگذاری در چندین مرحله به رؤیت چند تن از اساتید مجرب و همچنین خود مصاحبه شوندهها رسید و در این بین از گروههای کانونی که متشکل از شرکت کنندگان در پژوهش بود، نیز چندین بار استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، تقویت مهارتهای چندبعدی کاربران، آموزش خودمحور، برنامه ریزی و تنوعگرایی در تولید محتوا و توانمندسازی کاربر دانش¬آموز با رویکرد خودکارآمدی از مهترین مفاهیم بدست آمده بود.
