فهرس المقالات اکبر نصراللهی


  • المقاله

    1 - نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای و ارائه مدل مفهومی
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 4 , السنة 32 , زمستان 1400
    زمینه: سازمانهای فعال امروزی بخصوص سازمانهای رسانه ای همواره با مفهومی بنام تغییر مواجه هستند که تاثیر انکارناپذیری بر روی ابعاد مختلف از جمله ساختار و نحوه مدیریت آنها دارد. از عوامل بروز این تغییرات می توان به فناوریهای نوین اشاره کرد. در سالهای اخیر فناوریهای نوین نه أکثر
    زمینه: سازمانهای فعال امروزی بخصوص سازمانهای رسانه ای همواره با مفهومی بنام تغییر مواجه هستند که تاثیر انکارناپذیری بر روی ابعاد مختلف از جمله ساختار و نحوه مدیریت آنها دارد. از عوامل بروز این تغییرات می توان به فناوریهای نوین اشاره کرد. در سالهای اخیر فناوریهای نوین نه تنها خود دستخوش تغییرات شده اند بلکه به سرعت در حال تأثیر گذاری بر موقعیت و عملکرد سازمانها هستند. این تحولات فناورانه در ذات خود حاوی چالش‌ها و تهدیدهایی همانند بقا و ایجاد مزیت رقابتی هستند که سازمانه های پیشرفته از آن بعنوان یک فرصت در توسعه چابک سازی استفاده می‌کنند.هدف: ارائه مدل مفهومی نقش و جایگاه فناوریهای نوین بر چابک سازی سازمان های رسانه ای است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی، و از لحاظ نوع، کاربردی است که از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما به تعداد 160 نفر هستند. یافته ها: فناوریهای نوین، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. نتایج: یافته‌های تحقیق نشان میدهد که فناوری نوین در ارتقای چابکی سازمانهای رسانه ای اثر قابل توجهی دارد. در همین زمینه، از میان چهار متغیر چابکی سازمانی بررسی شده، بکارگیری فناوری نوین بیشترین تأثیر را بر متغیر ارتقای شایستگی سازمانی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش شبکه های اجتماعی در توسعه کسب و کارهای خانگی (مطالعه موردی تلگرام و اینستاگرام)
    مطالعات رسانه ای , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400
    مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کسب و کارخانگی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام انجام شده است. روش تحقیق حاضر کمی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل فعالان عرصه کسب و کار خانگی می باشند که حجم نمونه لازم برای ا أکثر
    مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کسب و کارخانگی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام انجام شده است. روش تحقیق حاضر کمی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل فعالان عرصه کسب و کار خانگی می باشند که حجم نمونه لازم برای این جامعه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران برابر با 382 نفر محاسبه شده است. در مرحله بعد اعضای با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد پرسش قرار گرفته اند. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است که میزان آن برابر با 772/0 است که بیانگر اعتبار قابل قبول گویه ها در سنجش شاخص های تحقیق می باشد. مبنای نظری این پژوهش بر دو دسته نظریه‌های رسانه و اقتصادی اندیشمندان مطرح شده است. مفاهیم و اندیشه‌های والت ویتمن روستو،دیوید رایزمن، ریموند ویلیامز، نیل اسملسرو نظریه‌های مورد استفاده نیز که در برگیرنده؛ موج سوم الوین تافلر، جامعه فرا صنعتی دانیل بل، استفاده و رضامندی و جامعه اطلاعاتی مانوئل کاستلز است.نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر نشان دهنده آن است که مجموعه عوامل اقتصادی، سیاسی، مدیریتی و زیر ساخت ارتباطی، نظارت‌‌های دولتی، حمایت دولت و افزایش ساختار فناوری ارتباطی، مالیات و هزینه مبادله کالا، نوع شبکه مجازی در رشد و توسعه کسب وکار خانگی مؤثر می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارزیابی پیشرفت و پسرفت رسانه‌های چاپی با استفاده از شاخص بهره‌وری مالم‌کوئیست در تحلیل پوششی داده‌ها
    مطالعات رسانه ای , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    محدودیت منابع یک واقعیت غیر قابل انکار است که بسیاری از سازمان‌ها (نظیر سازمان‌های رسانه‌ای) با آن در ارتباط هستند؛ از این رو، بهبود بهره‌وری منابع این سازمان‌ها نیز یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران است. در نتیجه، یک مدیر باید عملکرد سازمان خود را پیوسته ارزیابی کند. د أکثر
    محدودیت منابع یک واقعیت غیر قابل انکار است که بسیاری از سازمان‌ها (نظیر سازمان‌های رسانه‌ای) با آن در ارتباط هستند؛ از این رو، بهبود بهره‌وری منابع این سازمان‌ها نیز یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مدیران است. در نتیجه، یک مدیر باید عملکرد سازمان خود را پیوسته ارزیابی کند. در این مقاله، قصد داریم میزان پیشرفت و پسرفت روزنامه‌های چاپی ایران را بین سال‌های (1394) و (1395) ارزیابی کنیم. این مطالعه، از لحاظ هدف کاربردی است و از شاخص بهره‌وری مالم‌کوئیست که یک رویکرد بسیار مفید در تحلیل پوششی داده‌ها برای اندازه‌گیری میزان پیشرفت و پسرفت واحدهای تصمیم‌گیرنده‌ی تحت ارزیابی است، استفاده کرده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار گمز که یک سیستم مدل‌سازی قوی برای برنامه‌نویسی ریاضی و بهینه‌سازی است، استفاده شده است. پس از مرور ادبیات ارزیابی عملکرد و مصاحبه با خبرگان حوزه‌ی مدیریت رسانه و همچنین، کارشناسان معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاخص‌های مورد نیاز شناسایی و انتخاب شده است. نتایج حاصل از مقایسه‌ی شاخص‌های درون سازمانی در دو سال متوالی (1394) و (1395) نشان می‌دهد از 87 واحد تصمیم‌گیرنده‌ی تحت ارزیابی، 29 واحد پیشرفت و 58 واحد پسرفت داشته‌اند. به منظور بهبود واحدهایی که پسرفت داشته‌اند، استراتژی مناسب پیشنهاد شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی موانع توسعه گردشگری در حوزه فضای مجازی
    مطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1401
    یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعه گردشگری، تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی است. شبکه‌های مجازی با داشتن نقش‌هایی چون فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، هدف اصلی مقاله حاضر "بررسی موانع توسعه گردشگر أکثر
    یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعه گردشگری، تبلیغ و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی است. شبکه‌های مجازی با داشتن نقش‌هایی چون فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، هدف اصلی مقاله حاضر "بررسی موانع توسعه گردشگری در حوزه فضای مجازی" است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای - کاربردی بوده و از حیث شیوه اجرا در زمره پژوهش‌های آمیخته اکتشافی قرار دارد که به جمع‌آوری، تحلیل و ترکیب داده‌های (کمی و کیفی) به منظور درک بهتر سؤال‌های تحقیق پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را اساتید ارتباطات آگاه و فعال در حوزه گردشگری فضای مجازی، فعالان حوزه گردشگری فضای مجازی و دست‌اندرکاران تبلیغات گردشگری فضای مجازی، مدیران دفاتر خدمات خدمات گردشگری فعال در یکی از شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان IT و بازاریابی تشکیل می‌دهند. ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه و مصاحبه تخصصی نیز بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند است. با توجه به نتایج به دست آمده نبود قوانین و ضوابط مشخص در حوزه گردشگری، عدم حمایت دولت و نهادهای مرتبط و سوداگری و ورود غیرحرفه‌ای‌ها به این شغل، نبود اتحادیه، انجمن یا تشکل صنفی و نیز فقدان نهادهای آموزشی در این حوزه به عنوان مهم‌ترین موانع توسعه گردشگری در حوزه فضای مجازی محسوب می‌شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - شاخص‌های کارآمدی خبرگزاری‌ داخلی (مطالعه موردی؛ ایرنا، ایسنا و ایلنا)
    مطالعات رسانه ای , العدد 4 , السنة 18 , پاییز 1402
    این مقاله به لحاظ روش کمی و به لحاظ هدف کاربردی و به دنبال شناسایی و مقایسه شاخص‌های کارآمدی خبرگزاری‌ های داخلی است. روش تحقیق کمی- پیمایشی و شیوه جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جامع محقق ساخته می باشد، نمونه آماری به تعداد 90 نفر از کارکنان سه خبرگزاری و با ش أکثر
    این مقاله به لحاظ روش کمی و به لحاظ هدف کاربردی و به دنبال شناسایی و مقایسه شاخص‌های کارآمدی خبرگزاری‌ های داخلی است. روش تحقیق کمی- پیمایشی و شیوه جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جامع محقق ساخته می باشد، نمونه آماری به تعداد 90 نفر از کارکنان سه خبرگزاری و با شیوه تصادفی ساده انتخاب گردیده است .با توجه به اینکه در این زمینه چیشینه و تحقیقی که صرفا کارامدی را در خبرگزاری ها بررسی کند در داخل و خارج وجود نداشته است ، ابتدا با انتخاب و مصاحبه بااساتید و پیشکسفتان در مدیریت و خبرگزاری ها پرسشنامه تهیه و در اختیار کارکنان خبرگزاری ها قرار گرفته است .یافته‌ها و نتایج تحقیق پس از انجام آزمون های تجزیه، تحلیل آمار توصیفی و استنباطی نشان داد: نیازسنجی خبری مخاطبان، مهم‌ترین و پرکاربرترین مولفه کارآمدی خبرگزاری ها و شایسته سالاری و حفظ و داشتن نیروی ماهر ، کاردان و شفافیت در خبررسانی، کم کاربردترین مولفه کارآمدی سه خبرگزاری است ، و براساس ضرایب و میانگین رتبه های کارآمدی: خبرگزاری اول (کارآمدترین) ایسنا با کسب بالاترین نمرات، ، خبرگزاری ایرنا با کسب نمرات متوسط، خبرگزاری دوم (کارآمدتر) و خبرگزاری ایلنا با کسب نمرات کم تر، خبرگزاری سوم (کم کارآمدترین) رتبه بندی شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - الگوی تاثیر تکنولوژی های نوین ارتباطی بر چابک سازی سازمان های رسانه ای
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    در دنیای متغیر و پررقابت کنونی، یکی از عوامل مهم برای بقا و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان های رسانه‌ای چابکی آنهاست، تا توانایی خود را در پاسخگویی، درک و مدیریت تغییرات و استفاده از آنها بعنوان فرصت افزایش دهند. فناوریهای نوین، بعنوان یک اهرم مهم، نقش اساسی در توسعه چاب أکثر
    در دنیای متغیر و پررقابت کنونی، یکی از عوامل مهم برای بقا و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان های رسانه‌ای چابکی آنهاست، تا توانایی خود را در پاسخگویی، درک و مدیریت تغییرات و استفاده از آنها بعنوان فرصت افزایش دهند. فناوریهای نوین، بعنوان یک اهرم مهم، نقش اساسی در توسعه چابکی بازی می کند که بدون آن دست‌یابی به سرعت و انعطاف پذیری که از مفاهیم چابکی می باشد غیر ممکن خواهد بود. تحقیق حاضر برآنست تا با استفاده از روش آمیخته (تحلیل محتوای کمی + پیمایشی) به تبیین نقش و جایگاه اتوماسیون، یکی از فناوریهای نوین ارتباطی، در چابک‌سازی سازمان‌های رسانه‌ای و ارائه الگویی برای تاثیر اتوماسیون بر چابک‌سازی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات، کارکنان و مدیران فعال و بازنشسته سازمان صدا و سیما هستند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد. به منظور بررسی و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کمی و آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد: اتوماسیون، ابزاری کارآمد برای "افزایش سرعت انجام کار"، "بهبود انعطاف پذیری"، "ارتقای شایستگی سازمانی" و "بهبود پاسخگویی" است. این چهار مولفه از الزامات تعالی سازمانی نیز هست که بطور مستقیم بر چابک سازی سازمان موثرند. و در نهایت ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻـﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴـﻖ ﻛـﻪ وجود ارتباط میان اجرای سامانه اتوماسیون و چابک سازی سازمان‌های رسانه ای، ثابت و شکل عینی آن در الگوی جدید طراحی و ارائه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - رابطه اعتیاد به فضای مجازی با قلدری سایبری و بی موبایل هراسی در دانشجویان
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1399
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به فضای مجازی با قلدری سایبری و بی موبایل هراسی در دانشجویان انجام شد. روش تحقیق، توصیفی ازنوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1398بود که تعداد340 نفر نمونه با استف أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به فضای مجازی با قلدری سایبری و بی موبایل هراسی در دانشجویان انجام شد. روش تحقیق، توصیفی ازنوع همبستگی می باشد. جامعه آماری، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران در سال 1398بود که تعداد340 نفر نمونه با استفاده ازجدول کرجسی-مورگان به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل خواجه احمدی و همکاران(1395)، قلدری سایبری مینه سینی و همکاران (2011) و نوموفوبیا ییلدریم و کوریا(2015)جمع آوری و از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های همبستگی پیرسون و اسییرمن) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین اعتیاد به فضای مجازی با قلدری سایبری به میزان37/0 رابطه‌ی متوسط مثبت وجود دارد. هم‌چنین اعتیاد به فضای مجازی به میزان تقریبا قوی52/0 با بی موبایل هراسی در ارتباط بوده است(05/0=P). نتیجه آن که آموزش ارتقاء سطح سواد رسانه ای جامعه به ویژه نسل جوان کشورمان، فرهنگ انتخاب و استفاده درست از رسانه‌های نوین به آنان در قالب کارگاه‌های آموزشی پیشنهاد می گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تدوین و اعتباریابی برنامه آموزشی سواد رسانه‌ای و تعیین اثربخشی آن بر کاهش اعتیاد به اینترنت و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان شهر کرج
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    تأکید بر آموزش سواد رسانه‌ای در دوران نوجوانی به دلیل حساس بودن این دوران در شکل یافتن شخصیت آینده نوجوانان مهم هست از همین رو در حال حاضر توفیق نوجوانان در استفاده مؤثر از اینترنت و کیفیت زندگی نوجوانان مستقیماً متکی به به‌کارگیری علوم رفتاری کاربردی است. در پژوهش حاضر أکثر
    تأکید بر آموزش سواد رسانه‌ای در دوران نوجوانی به دلیل حساس بودن این دوران در شکل یافتن شخصیت آینده نوجوانان مهم هست از همین رو در حال حاضر توفیق نوجوانان در استفاده مؤثر از اینترنت و کیفیت زندگی نوجوانان مستقیماً متکی به به‌کارگیری علوم رفتاری کاربردی است. در پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزشی، بخش کیفی و بررسی اثربخشی برنامه آموزشی بخش کمی را تشکیل داده بود. در بخش کیفی از نوع تحلیل مضمون با طرح اکتشافی متوالی و در بخش کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان نوجوان ۱۵ تا ۱۸ سال کرج در سال ۱۳۹۷ بود که نمونه ۴۰۰ نفر از نوجوانانی بودند که با استفاده از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت، تعداد ۹۰ نفر دارای اعتیاد به اینترنت تشخیص داده شد که از بین این تعداد ۴۰ نفر به‌صورت تصادفی انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای نوجوانان گروه آزمایش، برنامه آموزشی سواد رسانه‌ای طی ۱۰ جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش سواد رسانه‌ای به‌طور معناداری موجب کاهش اعتیاد به اینترنت در شرکت‌کنندگان گروه آزمایش شد. همچنین آموزش بر کیفیت زندگی و مؤلفه‌های آن تأثیر معناداری داشت؛ اما در مؤلفه‌های عملکرد اجتماعی، مشکلات هیجانی و درد جسمانی به‌طور معناداری مؤثر نبود. براساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که برنامه آموزش سواد رسانه می‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر جهت کاهش اعتیاد به اینترنت و افزایش کیفیت زندگی نوجوانان مورداستفاده گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - مطالعه دغدغه‌های سلبریتی‌ها در اینستاگرام و پیامدهای آن بر هواداران
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400
    افزایش دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون اینستاگرام در ایران به سبب ایجاد محیط و فضای رسانه‌ای غیررسمی و افزایش قدرت کاربران در جهت اشتراک‌گذاری عکس، ویدئو، ایده‌ها، عواطف، احساسات و دغدغه‌ها، فرصت بی‌نظیری برای رشد فرهنگ سلبریتی و هواداری از آنها ایجاد کرده است. د أکثر
    افزایش دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مجازی همچون اینستاگرام در ایران به سبب ایجاد محیط و فضای رسانه‌ای غیررسمی و افزایش قدرت کاربران در جهت اشتراک‌گذاری عکس، ویدئو، ایده‌ها، عواطف، احساسات و دغدغه‌ها، فرصت بی‌نظیری برای رشد فرهنگ سلبریتی و هواداری از آنها ایجاد کرده است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، مطالعه دغدغه‌های سلبریتی‌های در فضای مجازی اینستاگرام و پیامدهای آن بر هواداران است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، کیفی بوده و از رهیافت تحلیل مضمون به عنوان روش عملیاتی پژوهش استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش حاضر، 21 نفر از فالوورها یا تعقیب‌ کنندگان سلبریتی‌ ها (با تعداد فالوور بیشتر) در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته بهره ‌گرفته شده است. همچنین در پژوهش حاضر، برای اعتبار و اعتمادبخشی به داده‌ها از قابلیت اعتبار، انتقال‌پذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت تائید استفاده شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که دغدغه‌های سلبریتی‌ها در اینستاگرام بازنمایی مسایل اجتماعی، فعالیت‌های خیرخواهانه، برندسازی شخصی، و کسب درآمد است. همچنین پیامدهای هواداری مجازی از سلبریتی‌ها در اینستاگرام عبارتند از: تاثیرگذاری و تغییر شکل ذائقه‌ها و سلایق افراد، تاثیرگذاری بر علایق سیاسی افراد، تشدید بی‌اعتمادی اجتماعی، بروز نافرمانی‌های مدنی، و انزاوای شخصیت‌های حامل اندیشه. تفاصيل المقالة