ترسیم الگوی تحقق بازدارندگی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :مریم رئیسی 1 , اکبر نصراللهی کاسمانی 2 , عبدالکریم خیامی 3
1 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
الکلمات المفتاحية: بازدارندگی, رسانه, صدا و سیما, استراتژی,
ملخص المقالة :
یکی از استراتژیهایی که در جنگها استفاده میشود استراتژی بازدارندگی است که از حوزه نظامی وارد دیگر حوزهها و ازجمله حوزه رسانه شده است. همانطور که در جنگ سخت، آرایش لشکر مهم است، رسانه نیز در جنگ رسانهای به آرایش رسانهای نیاز دارد. در دنیای امروز رقابت کشورها برای تأسیس و تقویت انواع مختلف رسانههای داخلی و خارجی گواه آن است که کشورهای مختلف برای رسیدن به اهداف خود و ایفای نقش اثرگذار در مناسبات بینالمللی از طریق کنترل افکار جمعی به ابزار کارآمد رسانه نیاز دارند. در اين پژوهش، تلاش شده است تا با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و خبرگان رسانه «الگوی استراتژی بازدارندگی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» تدوین شود. مؤلفهها، نحوه کاربست، روشها، و ابزار مؤثر استراتژی بازدارندگی در تأمین امنیت ملی مسأله این پژوهش است.
پژوهش حاضر جهت درک عمیق پرسش پژوهش، از روش دادهبنیاد یا به عبارتی گراندد کوربین و استراوس استفاده کرده است که در دسته تحقیقات کیفی قرار دارد.
• نصراللهی، اکبر (1394). مدیریت پوشش خبری بحران در رسانههای حرفهای. ناشر: همشهری.
• اشرفی، سید محمد، (1396)، رسانه ملی و جنگ نرم آمریکا( با تاکید بر اندیشه مقام معظم رهبری(. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی، دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
• نصراللهی، اکبر، (1397)، " راهنمای پوشش خبری در رسانه ها"، موسسه خبرگزاری فارس.
• خاشعی، وحید (1389). درآمدی بر سیاست¬های رسانه¬ای مقابله با جنگ نرم. رسانه، سال بیستم، شماره 2، 151-128.
• استراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1385). اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
• دانایی فرد، حسن و امامی، سید مجتبی (1386)، استراتژیهای پژوهشهای کیفی:تأملی بر نظریه دادهبنیاد، نشریه اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم، 69-97.
• اصغری، مهدی، زابلی زاده، اردشیر، و مومنی، اسکندر. (1397). الگوی تعامل راهبردی ناجا و رسانه ملی. مطالعات راهبردی ناجا، 4(12 )، 113-141. SID. https://sid.ir/paper/270271/fa.
• امجد گرجانی، اسدلله، (1398)، تحلیل نقش رسانه های غربی در افزایش ناهنجاری های فرهنگی-مذهبی ایران(مطالعه موردی:رسانه های بی بی سی فارسی و فارسی وان). پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم انسانی، موسسه آموزش عالی فرهمند - لاریجان، گروه جغرافیای سیاسی
• قدسی، امیر (1390). نقش صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران در ایجاد قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم (با تأکید بر بازتولید سرمایه اجتماعی)، فصلنامه مطالعات قدرت نرم، دوره 1، شماره 2، تابستان.
• Lupovici, A. (2016). The Power of deterrence. Cambridge University Press.
• Burton, J. (2018). Cyber Deterrence: A Comprehensive Approach?. CCDCOE. Available at: https://ccdcoe.
• org/uploads/2018/10/BURTON_Cyber_Deterrence_paper_ April2018. pdf (Accessed: 14 May 2019).
• Ajir, M., & Vailliant, B. (2018). Russian Information Warfare: Implications for Deterrence Theory. Strategic Studies Quarterly, 12(3), 70-89.
• Martin, Patricia Y. & Turner, Barry A. (1986), Grounded Theory and
• Fernandez, Vicenc , (2008), Fundamentals of Research Methodology: A Reference Book for PhD Students in Management, OmniaScience; 1st edition
• https://www.mizanonline.com