آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1402
توانمندسازی کارکنان، محوریترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوانسالاری در سازمانها میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوهی گرد أکثر
توانمندسازی کارکنان، محوریترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوانسالاری در سازمانها میباشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها ترکیبی(آمیخه) به دو روش کیفی (داده بنیاد) و کمی (توصیفی و پیمایشی) انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند و در مجموع 30 مصاحبه عمیق صورت گرفت. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و دلفی و در بخش کمی مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج مصاحبه در 84 مفهوم، 18 واحد معنایی و 8 مقوله اصلی شامل (دوام شخصیتی مدیران، فنون مدیریتی، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر، استقرار مدیریت یکپارچه، خلاقیت، تداوم روحیه جهادی در سازمان و مدیران، جای گیری نظام آموزشی مدیران و انگیزه درونی به عنوان عوامل درونی) استخراج شد. نتایج مدل F-AHP، نشان داد در بین عوامل درونی (استقرار مدیریت یکپارچه در بین مدیران و سازمان با مقدار 154/0، دوام شخصیتی مدیران با مقدار وزن 190/0، تکنیک های مدیریتی با مقدار وزن 131/0، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر در سازمان با مقدار وزن 121/0، انگیزه درونی با مقدار وزن 052/0، تداوم روحیه جهادی در بین مدیران و سازمان با مقدار وزن 157/0، خلاقیت با مقدار وزن 030/0 و جای گیری آموزشی مدیران با مقدار وزن 165/0) که دوام شخصیتی مدیران (با مقدار 190/0) در اولویت اول و خلاقیت (با مقدار وزن 030/0)، در اولویت آخر قرار دارند.
تفاصيل المقالة
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش محاسبه ذهنی- چرتکهای بر مهارت حل مسأله ریاضی در دانش‎آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده مقطع ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 شهر ک أکثر
هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه تأثیر آموزش محاسبه ذهنی- چرتکهای بر مهارت حل مسأله ریاضی در دانش‎آموزان آموزش دیده و آموزش ندیده مقطع ابتدایی است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 3 شهر کرج است. نمونه آماری، شامل 60 نفر گروه آموزش دیده و120 نفرگروه آموزش ندیده است که حجم آن با فرمول کوکران تعیین شد و به روش تصادفی خوشه‎ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه حل مسأله ریاضی، پرسشنامه محاسبه عددی بر اساس آزمونهای استاندارد تیمز و دقت و تمرکز از آزمونهای استاندارد وکسلر میباشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار استنباطی و نرم افزار آماریSPSSاستفاده گردید. نتایج نشان داد که دانشآموزانی که آموزش محاسبه ذهنی- چرتکه ای را فرا گرفته بودند و آنهایی که فاقد این آموزش بودند، از نظر مؤلفه های سرعت در حل مسأله ریاضی، دقت و تمرکز و محاسبه عددی تفاوت معنی دار دارند. بهطوری که دانشآموزان آموزش دیده در مؤلفه های یاد شده دارای نمرات بالاتر و موفقتر بودند. یافته‎ها نشان داد که در مؤلفه شناخت راهبردهای حل مسأله ریاضی، در راهبردهای زیرمسأله، رسم شکل، روش نمادین و حل مسأله ساده تر تفاوت معنیدار وجود دارد، در حالیکه در راهبردهای الگویابی، الگوسازی و حدس و آزمایش تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
تفاصيل المقالة
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
العدد1,السنة
1
,
بهار
1402
تحقیق با هدف" واکاوی تحلیلی ارزشیابی آموزشی در آموزش مجازی" انجام گردید. این تحقیق از نظرهدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی، از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد می باشد. جامعه آماری استادان خبره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد أکثر
تحقیق با هدف" واکاوی تحلیلی ارزشیابی آموزشی در آموزش مجازی" انجام گردید. این تحقیق از نظرهدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی، از نظر ماهیت داده ها، کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد می باشد. جامعه آماری استادان خبره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند که تعداد نمونه بر اساس اشباع نظری به 12 نفر رسید. روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و ابزار اندازه گیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت روایی و اعتبار داده‎ها از دو روش بازبینی مشارکت‎کنندگان و مرور نظر صاحبنظران غیرمشارکت کننده در تحقیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گردید. نتایج نشان داد عوامل اثرگذار بر ارزشیابی آموزشی دانشجویان درآموزش مجازی شامل 5 مقوله محوری زیرساخت ها و امکانات ارزشیابی مجازی و حمایت سازمانی، نگرش استادان به ارزشیابی مجازی، شناخت استادان از شیوه های ارزشیابی مجازی، شیوه های ارزشیابی استادان، آسیب های ارزشیابی مجازی می باشد. از نظر کیفیت ارزشیابی مجازی در دانشگاه آزاد کرج قابل قبول نبوده و در وضعیت مناسبی قرار نداشت. چالش های ارزشیابی درآموزش مجازی عبارتست از عدم توجه و عدم تاکید دانشگاه بر یادگیری، نوع نگرش دانشجویان در سیستم ارزشیابی مجازی یعنی تقلب کردن و رونویسی، انگیزه پایین دانشجو، عدم تعیین قوانین مناسب برای ارزشیابی مجازی. پیشنهاد می شود تیم های تخصصی در حوزه آموزش مجازی جهت پژوهش و پیدا کردن راهکارهای واقع بینانه در ارزشیابی، تامین بودجه های مورد نیاز، فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم و پرهیز از آزمون و خطا و تامین زیر ساختهای لازم تشکیل گردد.
تفاصيل المقالة
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
العدد4,السنة
1
,
پاییز
1401
هوش سازمانی، قابلیت و استعداد یک سازمان برای بسیج قدرت ذهنی و فکری منابع انسانی خود و فعال نمودن آن در دستیابی به اهداف سازمان است. پژوهش حاضر، با هدف مطالعه ارتباط میان منتخبی از متغیرهای جمعیت شناختی سازمانی (مانند جنسیت، سابقه خدمت، میزان تحصیلات) با تعالی هوش سازمان أکثر
هوش سازمانی، قابلیت و استعداد یک سازمان برای بسیج قدرت ذهنی و فکری منابع انسانی خود و فعال نمودن آن در دستیابی به اهداف سازمان است. پژوهش حاضر، با هدف مطالعه ارتباط میان منتخبی از متغیرهای جمعیت شناختی سازمانی (مانند جنسیت، سابقه خدمت، میزان تحصیلات) با تعالی هوش سازمانی در سازمان های آموزش و پرورش صورت گرفته است.روش پژوهش: جامعه آماری شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه 16 شهر تهران است که تعداد 82 نفر از آنها براساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند. روش پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی بوده و براساس اهداف نیز پژوهشی کاربردی است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرشت با 49 گویه و ضریب آلفای کرونباخ 98/0 است. تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق آزمون آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه انجام شده است.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهند که مشخصا ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات کارکنان با هوش سازمانی آنها وجود دارد.نتیجه گیری: طبق یافته های آزمون شفه، می توان نقش میزان سطح تحصیلات کارکنان در تعالی هوش سازمانی را پذیرفت.کلمات کلیدی: آموزش و پرورش، تعالی، سازمان، متغیرهای جمعیت شناختی، هوش سازمانی
تفاصيل المقالة
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
العدد4,السنة
2
,
پاییز
1402
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآ أکثر
در دنیای امروز، سازمانها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و تواناییهای لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآیندی است که به منظور افزایش دانش، مهارت و تواناییهای مدیران و همچنین ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنها انجام میشود. در این راستا پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی ، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شدهاست. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید ، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید استرلینگ انجام پذیرفت. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق ، از ضریب کاپا در نرمافزار SPSS استفاده شد که مقدار آن ۰٫۷۵ بهدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید دارای ویژگیهایی از قبیل نیازهای فردی و قانونی ،آموزش و ارتباطات اخلاقی مدیران حرفه ای، عوامل سازمانی ، چالش های توانمندسازی، توانمندسازی مدیران حرفه ای باشد.در نهایت، به 73 کد اولیه ، 14 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان یافته طبقه بندی شدند. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش بهرهوری، کارآمدی و اثربخشی سازمان، ضروری است. این امر میتواند با ارائه آموزشهای تخصصی، توسعه مهارتهای مدیریتی و ایجاد انگیزه در مدیران، محقق شود. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، میتواند به بهبود وضعیت کشاورزی کشور و تحقق اهداف این وزارتخانه، کمک کند.
تفاصيل المقالة
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
العدد4,السنة
2
,
پاییز
1402
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته أکثر
در عصر حاضر، تحول دیجیتال به سرعت به تمامی جوانب زندگی و حوزههای مختلف تاثیر میگذارد و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه علوم پزشکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند رهبرانی است که توانایی هدایت این تحول را داشته باشند. اما برای رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی، نه تنها تخصص فنی و دانش فناوری اطلاعات بلکه همچنین اخلاق و ارزشهای انسانی نیز باید در نظر گرفته شوند. از این رو هدف پژوهش شناسایی عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی و ارائه الگوی است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده است. دراین پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید، مدیران ارشد از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تجزیه و تحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به منظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا در نرم افزار SPSS استفاده شد که مقدار آن 75/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافتهها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که عوامل رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی باید دارای ویژگیهایی از قبیل خلق ارزش دیجیتال، یادگیری دیجیتال، حکمرانی دیجیتال چالش های دیجیتالی و استراتژی دیجیتالی باشد. در نهایت، این نتایج به 16 مضمون سازمانیافته، 6 دسته مضمون فراگیر و یک مضمون اصلی طبقهبندی شدند. همچنین رهبری تحول دیجیتال در آموزش دانشگاه علوم پزشکی نیازمند توجه به ابعاد اخلاقی است. رهبران باید ارزشهای اخلاقی مرتبط با تحول دیجیتال را رعایت کنند و فضای آموزشی دیجیتال اخلاقی را ترویج دهند. تعامل موفق بین تخصص فنی و ارزشهای اخلاقی میتواند به ایجاد فضایی اخلاقی و امن در آموزش دانشگاه علوم پزشکی کمک کند.
تفاصيل المقالة
هوش سازمانی، مفهوم جدیدی در عرصه ادبیات سازمان و مدیریت میباشد که شامل تمام ظرفیتهای فکری کارکنان سازمان است. موفقیت هر سازمان در دستیابی به اهدافش، توسط منابع انسانی باهوش تضمین میشود. سازمانهای آموزش و پرورش نیز جهت دستیابی به اهداف خود (اثربخشی سازمانی)، نیازمند أکثر
هوش سازمانی، مفهوم جدیدی در عرصه ادبیات سازمان و مدیریت میباشد که شامل تمام ظرفیتهای فکری کارکنان سازمان است. موفقیت هر سازمان در دستیابی به اهدافش، توسط منابع انسانی باهوش تضمین میشود. سازمانهای آموزش و پرورش نیز جهت دستیابی به اهداف خود (اثربخشی سازمانی)، نیازمند کارکنانی باهوش سازمانی بالا هستند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تبیینشوندگی اثربخشی سازمانهای آموزش و پرورش توسط مولفههای هوش سازمانی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش منطقه 16 شهر تهران است که تعداد 82 نفر از آنها بر اساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند. روش پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی بوده و براساس اهداف نیز پژوهشی کاربردی است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی آلبرشت با 49 گویه و ضریب آلفای کرونباخ 98/0 و پرسشنامه اثربخشی سازمانی محقق ساخته توسط حمیدی با 20 گویه و ضریب آلفای کرونباخ 96/0 میباشد که روایی آن توسط اساتید فن تایید گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها، در سطح آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق آزمون کالموگروف – اسمیرنوف، تحلیل رگرسیون تک متغیره و آزمون رتبه ای فریدمن، انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که تمام مولفههای هوش سازمانی، قادر به پیشبینی اثربخشی سازمانهای آموزش و پرورش هستند. البته در میان مولفههای هوش سازمانی، مولفه روحیه دارای پایینترین میزان سهم همبستگی با اثربخشی سازمانی است و کمترین قدرت پیش بینی کنندگی را دارد. همچنین طبق یافتههای آزمون رتبه ای فریدمن، مولفه روحیه با بالاترین میانگین رتبه، در اولویت اول قرار دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications