طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس
الموضوعات :مریم اسماعیلی 1 , علیرضا محمدی نژاد گنجی 2 , مژگان عبدالهی 3 , پریسا ایران نژاد 4 , رمضان جهانیان 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
5 - گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
الکلمات المفتاحية: رهبری توزیعی, تعالی سازمانی, مدیران مدارس.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، تحلیل محتوا بود. جامعه هدف شامل رؤسا اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بوده و فرایند نمونه گیری در حین تحلیل داده ها ادامه یافت تا زمانی که تئوری به مرحله اشباع نظری رسید و تعداد نمونه پژوهش با 14 نفر خاتمه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در این پژوهش برای تحلیل اطلاعات در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد طبق روش تحلیل محتوا که هر مدل شامل 6 جز اصلی است، مقوله های علی عبارتند از: عامل مشارکتی و تعامل محور، عامل سازمان محور؛ شرایط مداخله گر شامل: شرایط درون-برون سازمانی، عدم پذیرش و برنامه ریزی جهت رهبری توزیعی؛ مقوله محوری عبارتند از:تفویض اختیار، تسهیم معلمان در تصمیمات، تقویت مشارکت گروهی، وجود اعتماد سازمانی، توسعه مسائل حرفه ای؛ بسترهای مدل عبارتند از: بسترهای سازمانی، بسترهای دانشمحور، بسترهای مشارکتی، بسترهای حمایتی؛ و همچنین راهبردها: راهبردهای تعامل ساز، راهبردهای ارتقادهنده سازمان، راهبردهای دانش محور و توانمندساز؛ و پیامدها عبارتند از: پیامدهای دانش محور، پیامدهای انگیزشی و پیامدهای رابطه محور.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به منظور اثربخش بودن و تعالی نظام آموزش و پرورش اقدام نمودن بر اساس این مدل توصیه میگردد چرا که این مدل از جامعیت مطلوبی برخوردار است و یکی از عوامل در ارتباط با تعالی سازمانی مدارس سبک رهبری توزیعی می باشد که روش مؤثر و مناسبی برای بهبود و سرآمدی مدارس می باشد.
