فهرس المقالات علیرضا محمدی نژاد گنجی


  • المقاله

    1 - رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , العدد 2 , السنة 1 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی پسرانه دوره دوم أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه ای و اعتماد سازمانی با رضایت شغلی معلمان با تاکید بر تفاوت های دموگرافیک معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی پسرانه دوره دوم مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان کرج به تعداد 400 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 196 نفر تعیین و نمونه گیری با روش خوشه ای انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه‌ی استاندارد اخلاق حرفه ای قاسم زاده(1393)، پرسشنامه‌ی استاندارد اعتماد سازمانی یو و کاناواتاناچی(۲۰۰۲)، پرسشنامه‌ی استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (1977) بود که روایی آن ها براساس روایی صوری و پایایی آلفای کرونباخ (اخلاق حرفه ای 855/0، اعتماد سازمانی 907/0، رضایت شغلی 856/0) تایید شد. در نهایت 200 پرسشنامه کامل جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و نرم افزار Spss24 تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که اخلاق حرفه‌ای با رضایت شغلی معلمان دارای رابطه معنادار است. همچنین رابطه بین اعتماد سازمانی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت. از این رو، مدیران و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش می‌توانند با تاکید بر نتایج این تحقیق به تقویت اخلاق حرفه‌ای و اعتماد سازمانی معلمان همت گمارند تا موجبات افزایش رضایت شغلی آنان فراهم شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 67 , السنة 18 , بهار 1403

    أکثر

    هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس می­باشد.

    روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، تحلیل محتوا  بود. جامعه هدف شامل رؤسا اداره کل آموزش و پرورش شهرستان­های استان تهران بوده و فرایند نمونه گیری در حین تحلیل داده­ ها ادامه یافت تا زمانی که تئوری به مرحله اشباع نظری رسید و تعداد نمونه پژوهش با 14 نفر خاتمه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در این پژوهش برای تحلیل اطلاعات در سه مرحله کدگذاری انجام  شد.

    یافته­ ها: یافته ها نشان داد طبق روش تحلیل محتوا که هر مدل شامل 6 جز اصلی است، مقوله های علی عبارتند از: عامل مشارکتی و تعامل­ محور، عامل سازمان­ محور؛ شرایط مداخله گر شامل: شرایط درون-برون سازمانی، عدم پذیرش و برنامه ­ریزی جهت رهبری توزیعی؛ مقوله محوری عبارتند از:تفویض اختیار، تسهیم معلمان در تصمیمات، تقویت مشارکت گروهی، وجود اعتماد سازمانی، توسعه مسائل حرفه ­ای؛ بسترهای مدل عبارتند از: بسترهای سازمانی، بسترهای دانش­محور، بسترهای مشارکتی، بسترهای حمایتی؛ و همچنین راهبردها: راهبردهای تعامل ­ساز، راهبردهای ارتقادهنده سازمان، راهبردهای دانش­ محور و توانمندساز؛ و پیامدها عبارتند از: پیامدهای دانش ­محور، پیامدهای انگیزشی و پیامدهای رابطه ­محور.

    نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به منظور اثربخش بودن و تعالی نظام آموزش و پرورش اقدام­ نمودن بر اساس این مدل توصیه می­گردد چرا که این مدل از جامعیت مطلوبی برخوردار است و یکی از عوامل در ارتباط با تعالی سازمانی مدارس سبک رهبری توزیعی می باشد که روش مؤثر و مناسبی برای بهبود و سرآمدی مدارس می باشد.

    تفاصيل المقالة