فهرس المقالات زهرا لبادی


  • المقاله

    1 - طراحی سیستم آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان
    تعالی منابع انسانی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1402
    آموزش ابزار تعالی بخش منابع انسانی است.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سیستم آموزش دانشگاهی مبتنی براقتصاد دانش بنیان انجام شده است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه اساتید أکثر
    آموزش ابزار تعالی بخش منابع انسانی است.پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سیستم آموزش دانشگاهی مبتنی براقتصاد دانش بنیان انجام شده است.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه اساتید، مدیران و دانشجویان پژوهشگر حوزه دانش بنیان دانشگاه آزاد بودند.در بخش کیفی، مصاحبه از خبرگان منتخب بروش هدفمند و نمونه ها تا اشباع نظری به تعداد 15 نفر انجام گرفت. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده های کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با روش تحلیل تم (مضمون) با بکارگیری نرم افزار Nvivo تجزیه و تحلیل گردید.در بخش کمی از جامعه مذکور 370 نفر به عنوان نمونه بروش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و مستخرج از نتایج کیفی با روایی و پایایی مناسب بود. الگوی طراحی شده، درقالب معادلات ساختاری با کمک نرم افزار Smart PLS آزمون گردید. آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان با 4 تم اصلی و 19 تم فرعی تایید شد.محورهای اصلی شامل عوامل زمینه ساز؛عوامل پیشران ؛ عوامل تعدیلگر و نتایج و پیامدها می باشد همچنین موانع در تاثیر عوامل پیشران بر سرمایه انسانی نقش تعدیلگر دارد.نتایج نشان داد الگو از برازش مناسب برخوردار است و شامل پیامدهای آموزشی و پژوهشی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، فرهنگی و مدیریتی می باشد.چشم انداز اقتصاد دانش بنیان و محیط کسب وکار از عوامل زمینه سازفراسازمانی است و با کاهش عوامل آسیبزا برعوامل پیشران بویژه سرمایه انسانی میتوان به نتایج مطلوب دست یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرز
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1395
    زمینه: از ویژگی های بارز انسان ، قدرت اندیشه است و تمام موفقیت ها و پیشرفت های بشر در گرو اندیشه مؤثر اوست و عالی ترین جلوه اندیشه انسان ، تفکر خلاق می باشد . هدف : پژوهش حاضرباهدف بررسی عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرزاجراگردید. ر أکثر
    زمینه: از ویژگی های بارز انسان ، قدرت اندیشه است و تمام موفقیت ها و پیشرفت های بشر در گرو اندیشه مؤثر اوست و عالی ترین جلوه اندیشه انسان ، تفکر خلاق می باشد . هدف : پژوهش حاضرباهدف بررسی عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرزاجراگردید. روش پژوهش: این پژوهش باروش توصیفی ازنوع پیمایشی اجرا وجامعه آماری ،همه معلمان مدارس ابتدایی استان البرز به تعداد 4677 و نمونه آماری پژوهش نیز تعداد354نفراز معلمان که براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید.ابزاراندازگیری داده هاپرسشنامه محقق ساخته بود.داده هابه کمک آزمون تحلیل عاملی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. یافته ها ی پژوهش:یافته ها نشان داد که عوامل موثردر پرورش خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی عبارتند از: رفتار معلم در کلاس درس ،دارای14مولفه، پشتکار دانش آموز، دارای12مولفه ، علاقه دانش آموزان، دارای10مولفه ، روشهای تدریس، دارای5مولفه ، محتوای آموزش، دارای6مولفه ، آموزش خلاقیت، دارای18مولفه ، فرهنگ وروابط اجتمایی، خانواده دارای14مولفه ، روابط انسانی معلم در کلاس درس ، دارای10مولفه، رفتارخانواده، دارای4مولفه و محیط آموزش، دارای12مولفه است. نتیجه گیری:بهره گیری ازیافته های این پژوهش وبکارگیری عوامل موثردر پرورش وتوسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی دررشد وتوسعه خلاقیت فراگیر ان موثراست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطة بین سرمایة فکری با نوآوری و خلاقیت منابع انسانی در سازمان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1394
    زمینه: سرمایة فکری را اغلب دارایی‌هاینامشهودیتوصیفمی‌کنندکهمی‌توانبه‌منزلة منبعیبرایمزیت رقابتیپایداربه‌کارگرفت. اجزای سرمایة فکریدارایاثراتمتقابلیهستند کهارزشایجاد می‌کنند و بسترساز خلاقیت و نوآوری سازمانی می‌شوند. هدف: بررسی رابطة بین سرمایة فکری با نوآوری و خلاقیت م أکثر
    زمینه: سرمایة فکری را اغلب دارایی‌هاینامشهودیتوصیفمی‌کنندکهمی‌توانبه‌منزلة منبعیبرایمزیت رقابتیپایداربه‌کارگرفت. اجزای سرمایة فکریدارایاثراتمتقابلیهستند کهارزشایجاد می‌کنند و بسترساز خلاقیت و نوآوری سازمانی می‌شوند. هدف: بررسی رابطة بین سرمایة فکری با نوآوری و خلاقیت منابع انسانی در سازمان است. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعة آماری تمامی کارکنان، کارشناسان و مدیران میانی سازمان مرکزی بنیاد مستضعفان به تعداد 369 نفر و نمونة آماری تعداد 188 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران به شیوة نمونه‌‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه نوع پرسشنامه استاندارد سرمایة فکری بنتیس، خلاقیت رندسیب و نوآوری هانگ و همکاران بود. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین سرمایة فکری و خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد . به‌عبارتی دیگر، بین سرمایة فکری در ابعاد سرمایة انسانی، سرمایة مشتری و سرمایة ساختاری و خلاقیت کارکنان رابطة مثبت و معناداری مشاهده شد. هم‌چنین، بین سرمایة فکری در ابعاد یادشده و نوآوری در ابعاد نوآوری محصول، نوآوری در فرایند و نوآوری کلی سازمانی رابطة مثبت و معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: وجود سرمایة فکری بالا به افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان منجر می شود و اگر زمینة بروز خلاقیت فراهم آید فرایند عملکرد سازمانی بهبود می‌یابد و هر چه در این تعامل سرمایة فکری کم باشد، میزان خلاقیت و نوآوری کاهش می‌یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی)
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1401
    اقتصاد دانش‌بنیان ازجمله مگاترندهای جهانی مرتبط با آموزش عالی است که در آن دانش، بنیادی‌ترین منبع تولید ارزش یا ثروت و یادگیری مهمترین فرآیند آن است. تغییرات سریع تکنولوژی دانش و پدیدآمدن نیازمندی‌های جدید، تقاضا برای آموزش را دگرگون ساخته است. انواع الگوهای آموزشی درنس أکثر
    اقتصاد دانش‌بنیان ازجمله مگاترندهای جهانی مرتبط با آموزش عالی است که در آن دانش، بنیادی‌ترین منبع تولید ارزش یا ثروت و یادگیری مهمترین فرآیند آن است. تغییرات سریع تکنولوژی دانش و پدیدآمدن نیازمندی‌های جدید، تقاضا برای آموزش را دگرگون ساخته است. انواع الگوهای آموزشی درنسل‌های مختلف دانشگاهی برای پاسخ به این تقاضاها و تغییرات شکل می گیرند. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه‌های تعیین‌کننده آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان و ارایه یک الگوی مناسب انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، با روش ترکیبی انجام شد در این مقاله نتایج بخش کیفی تحقیق دردو بخش کتابخانهای و میدانی ارایه می شود . دراین راستا، به شیوه تحلیلی و از طریق پیشینه(نظری و تجربی) تحقیق، نظریات مختلف آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته از 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز مشتمل بر 9 سوال اصلی بازپاسخ، با بکارگیری نرم افزار Nvivo با روش تحلیل تم (مضمون) دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت مدل محقق ساخته پژوهش پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طراحی و ارائه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 67 , السنة 18 , بهار 1403

    أکثر

    هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رهبری توزیعی مبتنی بر تعالی سازمانی در مدیران مدارس می­باشد.

    روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، تحلیل محتوا  بود. جامعه هدف شامل رؤسا اداره کل آموزش و پرورش شهرستان­های استان تهران بوده و فرایند نمونه گیری در حین تحلیل داده­ ها ادامه یافت تا زمانی که تئوری به مرحله اشباع نظری رسید و تعداد نمونه پژوهش با 14 نفر خاتمه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در این پژوهش برای تحلیل اطلاعات در سه مرحله کدگذاری انجام  شد.

    یافته­ ها: یافته ها نشان داد طبق روش تحلیل محتوا که هر مدل شامل 6 جز اصلی است، مقوله های علی عبارتند از: عامل مشارکتی و تعامل­ محور، عامل سازمان­ محور؛ شرایط مداخله گر شامل: شرایط درون-برون سازمانی، عدم پذیرش و برنامه ­ریزی جهت رهبری توزیعی؛ مقوله محوری عبارتند از:تفویض اختیار، تسهیم معلمان در تصمیمات، تقویت مشارکت گروهی، وجود اعتماد سازمانی، توسعه مسائل حرفه ­ای؛ بسترهای مدل عبارتند از: بسترهای سازمانی، بسترهای دانش­محور، بسترهای مشارکتی، بسترهای حمایتی؛ و همچنین راهبردها: راهبردهای تعامل ­ساز، راهبردهای ارتقادهنده سازمان، راهبردهای دانش­ محور و توانمندساز؛ و پیامدها عبارتند از: پیامدهای دانش ­محور، پیامدهای انگیزشی و پیامدهای رابطه ­محور.

    نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به منظور اثربخش بودن و تعالی نظام آموزش و پرورش اقدام­ نمودن بر اساس این مدل توصیه می­گردد چرا که این مدل از جامعیت مطلوبی برخوردار است و یکی از عوامل در ارتباط با تعالی سازمانی مدارس سبک رهبری توزیعی می باشد که روش مؤثر و مناسبی برای بهبود و سرآمدی مدارس می باشد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - شناسایی مولفه های آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و ارائه الگوی مناسب
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 73 , السنة 19 , زمستان 1402
    آموزش، به عنوان اصلی‌ترین پایگاه ایجاد نیروی اقتصادی در اقتصاد دانش‌بنیان است. تامین نیازهای آموزشی مستلزم پیگیری اشکال متعدد کسب دانش است. اقتصاد به پیش‌بینی نیروی انسانی موردنیاز بخش‌های مختلف اجتماعی کمک می‌کند و آموزش در کیفیت جمعیت و توانایی‌ های اکتسابی آنها موثر أکثر
    آموزش، به عنوان اصلی‌ترین پایگاه ایجاد نیروی اقتصادی در اقتصاد دانش‌بنیان است. تامین نیازهای آموزشی مستلزم پیگیری اشکال متعدد کسب دانش است. اقتصاد به پیش‌بینی نیروی انسانی موردنیاز بخش‌های مختلف اجتماعی کمک می‌کند و آموزش در کیفیت جمعیت و توانایی‌ های اکتسابی آنها موثر است. به تناسب نوع و کیفیت محتوای آموزش و پژوهش و میزان آن، سرعت تبدیل اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد کارآیی‌محور و در نهایت به اقتصاد دانش‌بنیان و نیز رشد اقتصادی متفاوت می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(آمیخته) انجام شد. دراین راستا، به شیوه تحلیلی پیشینه(نظری و تجربی) آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز ، داده‌های گردآوری شده، به روش تحلیل تم (مضمون) با نرم افزار Nvivo تجزیه و تحلیل گردید پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طبقه بندی ودر نهایت از روش کمی با نرم افزار smart.pls بمنظور اعتبار یابی مدل محقق ساخته پژوهش استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، چشم اندازهای اقتصاد دانش بنیان به میزان 677/0 بر عوامل زمینه ساز تاثیر دارد. عوامل زمینه ساز به میزان 518/0 بر عوامل پیشران تاثیر دارد. عوامل پیشران به میزان 551/0 بر سرمایه انسانی تاثیر دارد. سرمایه انسانی به میزان 336/0 بر نتایج و پیامدها تاثیر دارد. نتایج و پیامدها به میزان 328/0 بر هدف آرمانی (تقویت توسعه پایدار) تاثیر دارد. همچنین موانع و آسیب‌ها نقش تعدیلگر به میزان 346/0 دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1397
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش بودکه به روش توصیفی ازنوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تهران به تعداد 245 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ،تعداد 150 نفر با بهره أکثر
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش بودکه به روش توصیفی ازنوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تهران به تعداد 245 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ،تعداد 150 نفر با بهره گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید. در این پژوهش از دو ابزار اندازه گیری یکی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) ودیگری پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و همکارانش (1995) استفاده شده. نتایج نشان دادکه بین رفتار شهروندی سازمانی درابعاد،نوع دوستی،وجدان،جوانمردی و فضیلت و مدیریت دانش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت دانش درابعاد،خلق دانش،تسهیم دانش،بکارگیری دانش و ذخیره سازی دانش و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. تفاصيل المقالة