شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر در رقابتپذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی به کمک تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره فازی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسمیه حضوری 1 , محمد علی عبدالوند 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رقابتپذیری, صادرات, رشد بازار صادراتی, بازارهای هدف صادرکنندگان,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر در رقابتپذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی در شرکتهای بازرگانی و صادرات میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی، پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده از فرمولQ تعداد نمونه230 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در نظر گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون اسپیرمن و آزمون T به کمک نرم افزارSpss و سایر آزمونهای مربوطه که به طور مفصل در این پژوهش شرح داده شده است،تجزیه و تحلیل گردید تا هر یک از مؤلفههای تأثیرگذار و زیر مؤلفهها مشخص گردد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این پژوهش شامل 4 مؤلفه اصلی عوامل محیطی (با 3 سوال)، عامل درونسازمانی (با 7 سوال)، عامل رویکرد مبتنی بر منابع (با 4 سوال)، عامل ظرفیتهای تولیدی (با 3 سوال) و در مجموع 17 زیرمعیار بود. با به کارگیری روش تاپسیس فازی و طراحی پرسشنامه مخصوص به آن، عوامل مؤثر رقابتپذیری بر رشد و توسعه بازار صادراتی صنایع غذایی رتبه بندی و اولویتبندی شدند که در نهایت، از میان 17 زیرمعیار موجود مشتری گرایی، گرایشهای مصرفکنندگان،توانایی بنگاه در بازاریابی محصولات وقدرت رقابتپذیری بالاترین رتبهها را به خود اختصاص دادند.
_||_