هدف این پژوهش، اولویتبندی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در شرکت گاز گلستان است. این تحقیق از نظر روش در حوزه تحقیقات کاربردی قرار دارد که تحقیقی توصیفی پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نظرات خبرگان سازمانی و تجربی در حوزه مدیریت بازاریابی است چکیده کامل
هدف این پژوهش، اولویتبندی عوامل مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک در شرکت گاز گلستان است. این تحقیق از نظر روش در حوزه تحقیقات کاربردی قرار دارد که تحقیقی توصیفی پیمایشی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نظرات خبرگان سازمانی و تجربی در حوزه مدیریت بازاریابی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. پرسشنامه در جامعه آماری کارکنان، کارشناسان و معاونین شرکت گاز استان گلستان توزیع شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و روش دلفیفازی با استفاده از ابزار پرسشنامه توسط خبرگان انجام شده است. همچنین، عناصر تشکیلدهنده الگوی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک از ادبیات نظری تعیین شده است. خروجی این مرحله با شناسایی 50 مؤلفه در قالب شش بُعد اصلی بود. یافتهها نشان دادند که شش بُعد اصلی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک شامل عوامل ارتباطی، عوامل الکترونیک، عوامل تکنولوژیکی، عوامل مدیریتی، عوامل اطلاعاتی و عوامل محرک است.
پرونده مقاله
بازاریابی پایدار یکی از نوآوریهای حوزه بازاریابی است که همزمان با حرکتهای حمایت از محیط زیست شکوفا شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مصرف کننده از ویژگیهای بازاریابی پایدار (مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، آزمونپذیری) بر تمایل به مشارکت در بازیافت ظروف ب چکیده کامل
بازاریابی پایدار یکی از نوآوریهای حوزه بازاریابی است که همزمان با حرکتهای حمایت از محیط زیست شکوفا شد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزش ادراک شده مصرف کننده از ویژگیهای بازاریابی پایدار (مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، آزمونپذیری) بر تمایل به مشارکت در بازیافت ظروف بستهبندی انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی و پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مشتریان تعدادی از فست فود شهر اصفهان میباشد که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. در این تحقیق از روش نمونهگیری در دسترس و جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن با محاسبه روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل آماری، از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد مزیت نسبی، پیچیدگی و آزمونپذیری بر ارزش ادراکشده مصرفکننده تأثیر معنادار دارد اما سازگاری بر ارزش ادراکشده مصرفکننده تأثیر معنادار ندارد. همچنین، ارزش ادراک شده مصرفکننده بر تمایل به مشارکت در بازیافت ظروف بستهبندی تأثیر معنادار دارد. مزیت نسبی، پیچیدگی و آزمونپذیری بر تمایل به مشارکت در بازیافت ظروف بستهبندی از طریق نقش میانجی ارزش ادراکشده مصرفکننده تأثیر معنادار دارد اما سازگاری بر تمایل به مشارکت در بازیافت ظروف بستهبندی از طریق نقش میانجی ارزش ادراکشده مصرفکننده تأثیر معنادار ندارد.
پرونده مقاله
مدیریت مؤثر زنجیره تأمین به رویکردی برای تضمین مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی تبدیل شده است؛ زیرا دیگر رقابت بین سازمانها صورت نمیگیرد، بلکه رقابت میان زنجیره تأمین آنها است. در پژوهش حاضر به بررسی مدیریت تابآور زنجیره تأمین و تأثیرش بر عملکرد پایدار زنجیره تأمین چکیده کامل
مدیریت مؤثر زنجیره تأمین به رویکردی برای تضمین مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی تبدیل شده است؛ زیرا دیگر رقابت بین سازمانها صورت نمیگیرد، بلکه رقابت میان زنجیره تأمین آنها است. در پژوهش حاضر به بررسی مدیریت تابآور زنجیره تأمین و تأثیرش بر عملکرد پایدار زنجیره تأمین پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از جمله مطالعات کاربردی است که با روش کیفی و با هدف اکتشافی انجام شده است و در نهایت نتایج با استفاده از رویکرد داده بنیاد به دست آمده است. در این پژوهش از روش مرور سیستماتیک ادبیات به منظور شناسایی اقدامات زنجیره تأمین تابآور استفاده شده و معیارهای عملکرد پایدار مبتنی بر ادبیات موضوع استخراج گردیدهاند. همچنین، مدلی که روابط مدیریت تابآور زنجیره تأمین و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد پایدار را نشان میدهد، ارائه شده است. نتایج حاکی از آن است که حساسیت نسبت به بازار و تغییرات آن منجر به حرکت به سوی تابآوری جهت مقابله با آسیبپذیری میشود. البته عواملی مانند کنترل فرایندها، بهبود کیفیت و همچنین وجود یک سیستم مناسب خرید و تدارکات، مدیریت روابط با تأمینکنندگان، وجود یک سیستم مناسب حمل و نقل و وجود تکنولوژی و فناوری اطلاعات از سایر عوامل مؤثر محسوب میشوند که، اقدامات منابع انسانی در پیادهسازی این عوامل نقش مهمی را ایفا میکند. با دستیابی به تابآوری از طریق این اقدامات، پایداری اجتماعی و زیست محیطی و اقتصادی حاصل میشود که منجر به مزیت رقابتی میگردد.
پرونده مقاله
بهطور کلی برای بیان و به تصویر کشیدن مفهوم پایداری از مدلهای مفهومی استفاده شده و در سالهای اخیــر مدلهای مختلفی برای بیان و نشان دادن مفهوم توسعه پایدار از سوی پژوهشگران و تحلیلگران این حوزه ارائه گردیده است. در این پژوهش که از نوع پژوهشهای مروری و کتابخانهای می چکیده کامل
بهطور کلی برای بیان و به تصویر کشیدن مفهوم پایداری از مدلهای مفهومی استفاده شده و در سالهای اخیــر مدلهای مختلفی برای بیان و نشان دادن مفهوم توسعه پایدار از سوی پژوهشگران و تحلیلگران این حوزه ارائه گردیده است. در این پژوهش که از نوع پژوهشهای مروری و کتابخانهای میباشد، تلاش گردیده روند تکاملی مدلهای توسعه پایدار و مطالب بیان شده پیرامون مدلهای توسعه پایدار مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدین منظور، تعداد بیش از 50 مقاله در حوزه نظری توسعه پایدار و مدلهای آن مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت که از میان آنها تعداد 39 مقاله برتر براساس محتوا و رسایی مطلب به عنوان منبع و مآخذ مورد استفاده قرار گرفته است. این پژوهش با بیان سیر تکاملی مدلهای توسعه پایدار در گذر زمان، مجموعهای واحد در قالب مقالهای مروری با رویکردی انتقادی شامل قابلیتها، ظرفیتها، نقاط قوت و ضعف مدلهای توسعه پایداری که تاکنون در سطح جهانی مطرح شدهاند، ارائه داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عدم استقلال ابعاد سهگانه، نادیده گرفتن بُعد زمان، و توجه کمتر به بُعد محیطزیستی از عمدهترین مشکلات مدلهای موجود میباشد.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف ارائه مدل اثربخش ارزیابی خطمشیهای سلامت نظام اداری با توجه به اسناد بالادستی در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. این پژوهش ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بوده بدین ترتیب که در ابتدا با انجام مطالعات کتابخانهای 108 عنوان خطمشی بهعنوان کدهای چکیده کامل
این تحقیق با هدف ارائه مدل اثربخش ارزیابی خطمشیهای سلامت نظام اداری با توجه به اسناد بالادستی در وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است. این پژوهش ترکیبی از روشهای کیفی و کمی بوده بدین ترتیب که در ابتدا با انجام مطالعات کتابخانهای 108 عنوان خطمشی بهعنوان کدهای اولیه (پارهگفتارها) احصا گردید که با استفاده از روش تحلیل مضمون در 23 مضمون پایه (مؤلفه) و سپس در 6 مضمون سازماندهنده (بعد) شامل ابعاد اداری، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی، و مالی دستهبندی گردید. مدل اولیه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان ستاد و ادارات کل استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 4062 نفر بوده و با توجه به روش نمونهگیری کوهن تعداد 205 نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقاتی انتخاب شدهاند. مدل اولیه در این نمونه مورد آزمون قرار گرفت. روایی پرسشنامه برابر با (1/86 درصد) محاسبه گردیده، پایایی درونی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده و با توجه به اینکه مقادیر آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) قرار گرفته، پایایی درونی تمامی بُعدها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart-PLS انجامشده است. برای بررسی سؤالهای پژوهش از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، معادلات ساختاری و آزمون t تک نمونهای استفاده شده است. درنتیجه با توجه به کسب نمره شاخصهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیشتر از 6/0، بار عاملی بالاتر از 5/0 سؤالات، نمره شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد شده معادل 039/0، اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفت.
پرونده مقاله
در این مطالعه اتخاذ مدل جامع برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای نوآوری بر عملکرد سازمانی انجام شده و چگونگی تأثیر واسطهای سرمایه فکری نیز در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری تولیدی، فرآیندی و اداری بر عملکرد سازمانی با درنظر گ چکیده کامل
در این مطالعه اتخاذ مدل جامع برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای نوآوری بر عملکرد سازمانی انجام شده و چگونگی تأثیر واسطهای سرمایه فکری نیز در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری تولیدی، فرآیندی و اداری بر عملکرد سازمانی با درنظر گرفتن نقش میانجیگرانه سرمایه فکری دانشگاه پیام نور مرکز شیراز میباشد که با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس حداقل مربعات جزئی (PLS) انجام گرفت. عناصر تجزیه و تحلیل قابلیتهای نوآوری شامل قابلیتهای تولیدی، قابلیتهای فرآیندی و قابلیتهای اداری میباشد. نتایج نشان داد که قابلیتهای تولیدی، قابلیتهای فرآیندی و قابلیتهای اداری تأثیرات مثبت بر سرمایه فکری در دانشگاه پیام نور مرکز شیراز دارند. تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی معنادار بوده است. در مجموع، سرمایه فکری تأثیر واسطهای بر روابط بین قابلیتهای نوآوری ( تولیدی، فرآیندی و اداری) و عملکرد سازمانی در دانشگاه پیام نور مرکز شیراز دارد. سرمایه فکری تأثیر واسطهای بین قابلیتهای نوآوری و عملکرد سازمانی است که قصد افزایش عملکرد سازمانی را دارند.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر به تحلیل نقش حلقوی احیاء خدمات در تأثیرگذاری بازاریابی اخلاقی بر وفاداری نگرشی مشتریان پرداخته است. نتایج از طریق بررسی نظرات مشتریان فروشگاههای پوشاک ال سی من در شهر تهران بدست آمده است. روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد. حجم نمونه تحقیق تعدا چکیده کامل
مطالعه حاضر به تحلیل نقش حلقوی احیاء خدمات در تأثیرگذاری بازاریابی اخلاقی بر وفاداری نگرشی مشتریان پرداخته است. نتایج از طریق بررسی نظرات مشتریان فروشگاههای پوشاک ال سی من در شهر تهران بدست آمده است. روش تحقیق توصیفی بوده که به روش پیمایشی اجرا شد. حجم نمونه تحقیق تعداد 384 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران مبتنی بر جامعه آماری نامعلوم بدست آمد. روش نمونهگیری، غیراحتمالی در دسترس بود. گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامههای بازاریابی اخلاقی صفری و همکاران (1396)، احیای خدمات سنگوپتا و همکاران (2014) و وفاداری نگرشی ایوانچیتزکی و همکاران (2006) انجام شد. روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، روایی صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و روایی سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.پ ایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای بازاریابی اخلاقی 82/0، وفاداری نگرشی 84/0 و احیاء خدمات77/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مشتمل بر الگوسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار آماری اسمارت پی.ال.اس انجام گرفت. نتایج نشان داد بازاریابی اخلاقی و احیاء خدمات به ترتیب با ضرایب تأثیر 336/0 و 355/0 بر وفاداری نگرشی تأثیر دارند و بازاریابی اخلاقی با ضریب تأثیر 413/0 بر احیاء خدمات تأثیر داشته است. در نهایت میتوان گفت که بازاریابی اخلاقی بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری نگرشی مشتریان تأثیر داشته است؛ به عبارتی احیاء خدمات در تأثیرگذاری بازاریابی اخلاقی بر وفاداری نگرشی مشتریان نقش میانجی داشته است.
پرونده مقاله