• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه الگو و تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در بانک مسکن
        سارا غلامرضائی پور کرمانی زهرا انجم شعاع سنجر سلاجقه اکبر نظری رستم پوررشیدی
        هدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که د چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضرارائه الگو بر پایه تحلیل عاملی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل در کارکنان بانک مسکن می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری داده ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و خبرگان بود که در سه مرحله انجام پذیرفت. در مرحله اول با استفاده از نظر خبرگان، مدلسازی ساختاری تفسیری جهت اکتشاف ارتباط بین عوامل کیفیت زندگی کاری که در بخش مبانی نظری شناسایی شدند(عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل شغلی، عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی)، انجام پذیرفت. در این مرحله از 11 خبره حوزه منابع انسانی بانک مسکن به عنوان نمونه آماری استفاده گردید. در مرحله دوم اعتباریابی الگوی طراحی شده در بین کارمندان بانک مسکن انجام شد. نمونه آماری شامل 384 نفر بود. در مرحله سوم براساس تفکیک 4 نسل کاری در بانک مسکن به صورت تطبیقی ضرایب مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل Smart PLS نسخه 3 بود. پرسشنامه شامل 19 گویه مربوط به ابعاد هر یک از عوامل شناسایی شده بود. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی کیفیت زندگی کاری کارمندان مبتنی بر تفاوت نسل معتبر می باشد و عوامل خانوادگی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی کاری در نسل های اول، دوم و سوم تأثیر می گذارد، اما تاثیر عوامل خانوادگی در نسل چهارم معنی دار نبود. نتایج نشان می‌دهد که عوامل خانوادگی نه تنها بر کل زندگی کاری تأثیر می‌گذارند، بلکه نقش مهمی در شکل‌دهی تجربیات فردی در محیط کار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها : مطالعه تلفیقی فراترکیب با فن دلفی
        ساناز میرچی احمد  ودادی داریوش غلام زاده
        بیمارستان ها در راستای آموزش کارکنان خود سعی دارند در کنار آموزشهای حضوری، برخی از آموزشهای خود را به صورت غیرحضوری و غالباً الکترونیکی، با استنباطی که از آن دارند، ارایه دهند. اما مسئله در این است که آیا تغییر در شیوه ارایه، میتواند منجر به اثربخشی آموزشها به ویژه آمو چکیده کامل
        بیمارستان ها در راستای آموزش کارکنان خود سعی دارند در کنار آموزشهای حضوری، برخی از آموزشهای خود را به صورت غیرحضوری و غالباً الکترونیکی، با استنباطی که از آن دارند، ارایه دهند. اما مسئله در این است که آیا تغییر در شیوه ارایه، میتواند منجر به اثربخشی آموزشها به ویژه آموزشهای سازمانی شود؟ یا صرفاً سازمان و شرکت کنندگان دوره ها به لحاظ دسترسی داشتن به فناوری و همسویی با تحولات فناوری اطلاعات، به آن گرایش پیدا کرده اند. هدف این مطالعه، شناسایی مؤلفه ها و ارائه طرح یادگیری ترکیبی برای توسعه استعداد کارکنان بیمارستان می باشد.پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای بوده با استفاده از راهبرد هفت مرحله ای ســندلوســکی‌ و باروسو (٢٠٠٧) تدوین شده است. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای طرح یادگیری ترکیبی توسعه استعدادها شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. یافته ها ابعاد، مولفه ها و شاخص های طرح می باشند. پنج بعد شناسایی شده عبارتند از تعیین نیازهای یادگیری، عناصر کمپین یادگیری، پروپوزال یادگیری، استراتژی محتوا و طرح تسهیل که این ابعاد شامل 22 مولفه و 77 شاخص گردیدند. شناسائی و کاربرد مولفه های به دست آمده به مدیران حوزه نظام سلامت امکان جایگزینی آموزش سنتی کارکنان با یادگیری ترکیبی را که منجر توسعه استعداد کارکنان میگردد را خواهد داد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP (مطالعه موردی: ادارات دولتی شهر اصفهان)
        سعید قاسمی کرم الله دانش فرد عبدالخالق غلامی
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP انجام گرفت. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه خبرگان برای برای جمع آوری داده های کیفی و کارکنان ادارات دولتی شهر اصفهان برای بخش کمی بوده است. در گروه خبرگان چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان بر اساس رویکرد دلفی و AHP انجام گرفت. روش شناسی: جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه خبرگان برای برای جمع آوری داده های کیفی و کارکنان ادارات دولتی شهر اصفهان برای بخش کمی بوده است. در گروه خبرگان تعداد 10 نفر و در گروه کارکنان 361 نفر به صورت در درسترس انتخاب شدند. داده های ین پژوهش نیز با استفاده از رسشنامه باز و بسته کیفی و با استفاده از پرسشنامه بسته کمی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش شامل سه بخش دلفی، جهت شناسایی مولفه های اثرکذار بر ارزیابی توانمند سازی و آموزش کارکنان؛ مدلسازی معادلات ساختاری جهت تایید و بررسی میزان تاثیر هر متغیر و نقشه شناختی فازی جهت بررسی ارتباط درونی بین متغیرها و دستیابی به هدف رویکرد نظام گرا بوده است. یافته ها: نتایج به دست آمده در بخش دلفی نشان داد که 44 متغیر فرعی در قالب 9 متغیر اصلی بر متغیر ارزیابی اثربخشی توانمندسازی و آموزش کارکنان تأثیر دارد. داده‌های به دست آمده نشان داد که کلیه متغیرهای فرعی دارای روایی و پایایی لازم بوده و همچنین کلیه متغیرهای اصلی نیز بر متغیر وابسته تأثیر مثبت و مستقیم دارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای یاد شده علاوه بر تأثیر مستقیم بر ارزیابی، دارای ارتباط درونی با یکدیگر بوده و به صورت غیر مستقیم نیز بر ارزیابی توانمندسازی و آموزش کارکنان تاثیرگذار هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی تنوع نسلی در بازار کنونی کار ایران
        شبنم آفرین آباده فرزین فرحبد محمدرضا آزاده دل سعید  باقرسلیمی حمیدرضا  رضایی کلیدبری
        امروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیط‌های کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمان‌ها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگی‌های هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرف چکیده کامل
        امروزه شناخت نسلهای مختلف و تنوع آن در محیط‌های کاری یکی از موارد بسیار ارزشمند جهت بهبود عملکرد سازمان‌ها و شرکت-هاست. بر این اساس، مقاله حاضر به منظور مقایسه نسل های مختلف و شناخت آنها انجام شده است و به دسته بندی ویژگی‌های هر نسل و همچنین تحلیل دسته بندی های صورت گرفته شده توسط محققان در ایران پرداخته است. زیرا تنوع و گوناگونی نسلی در برگیرنده طیف گسترده ای از دیدگاه ها، مهارت‌ها و بینش‌های جدیدی است که می‌توانند خلاقیت ایجاد کنند و به دنبال آن عملکرد سازمان‌ها و همچنین خود افراد را تعالی بخشند. این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانه ای انجام گردیده است و با استفاده از این مطالعات و مقایسه آنها و شناخت نقاط قوت و ضعف هر کدام از دسته بندی های انجام شده توسط سایر پژوهشگران، یک دسته بندی و الگوی جدید با استفاده از ادبیات موضوع در بازار کار ایران پیشنهاد شده که متناسب با عصر حاضر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر فرهنگ قبیله ای، فرهنگ توسعه و فرهنگ سازگاری بر عملکرد سازمانی ادراک شده با توجه به نقش یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد)
        آرش رحیمی فیروزآباد سعید رازقی امیر کاظمی
        فرهنگ سازمانی مجموعه ای از باورها فلسفه شغلی، چشم انداز، انتظارات و ارزش و هنجارهای سازمانی است که در سطح سازمانی عام و مشترک است و همگان روی آن اجماع دارند. این فرهنگ با ایجاد قوانین جمعی برای کنش سازمانی تعیین هنجارها و ارزش‌های سازمانی و انتقال مفاهیم و ارزش‌های سازم چکیده کامل
        فرهنگ سازمانی مجموعه ای از باورها فلسفه شغلی، چشم انداز، انتظارات و ارزش و هنجارهای سازمانی است که در سطح سازمانی عام و مشترک است و همگان روی آن اجماع دارند. این فرهنگ با ایجاد قوانین جمعی برای کنش سازمانی تعیین هنجارها و ارزش‌های سازمانی و انتقال مفاهیم و ارزش‌های سازمانی به نیروی انسانی باعث بهبود عملکرد سازمان‌ها می‌شود. پژوهش حاضر تاثیر فرهنگ قبیله‌ای، فرهنگ توسعه و فرهنگ سازگاری برعملکرد سازمانی ادراک شده باتوجه به نقش یادگیری سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. پژوهش حاضر ازلحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری 515 نفر از کارکنان سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بود که بصورت تصادفی ساده 220 نفر جهت نمونه‌گیری انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که فرهنگ قبیله ای و فرهنگ سازگاری نقش میانجی یادگیری سازمانی به ترتیب با بتا 306/0 و 380/0 بر عملکرد سازمانی ادراک شده تاثیر دارد. تاثیر فرهنگ توسعه در تاثیرگذاری بر عملکرد سازمانی باتوجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی مورد تایید قرار گرفته نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین فرهنگ سازمانی در ورزش
        علی حاجیانی فاطمه حمیدی فر عباس خورشیدی امیرحسین محمودی
        مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، به‌عنوان مفاهیم تقویت‌کننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل می‌گیرد. سازمان‌های ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آن‌ها موضوعات امیدوارکننده‌ای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاین‌رو هدف این مقاله مرور روایتی فرهن چکیده کامل
        مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، به‌عنوان مفاهیم تقویت‌کننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل می‌گیرد. سازمان‌های ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آن‌ها موضوعات امیدوارکننده‌ای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاین‌رو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایم‌های تحقیق، روش‌ها، علایق، دیدگاه‌ها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راه‌های مطالعه‌شدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسی‌شده در این تحقیق ازجمله اطلاع‌رسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته می‌کند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گسترده‌تر، در ورزش ترجیح داده می‌شود که فرهنگ را متغیری برای دست‌کاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار می‌گیرد؛ مانند گسترش روش‌های مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته می‌شود. کلیدواژه‌ها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - الگوی مطلوب جانشین پروری مدیران در سازمان بنادر و دریانوردی
        محمود صابری محمود صباحی زاده کلثوم نامی یونس دریوش
        این پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابز چکیده کامل
        این پژوهش با هدف کاربردی وباماهیت توصیفی تحلیلی و از نظر روش اجرا، اسنادی پیمایشی و از حیث جمع آوری داده وتحلیل آن دارای روش آمیخته می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل دو گروه، خبرگان و مدیران راهبردی سازمان بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند،ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ودر بخش کمی حجم نمونه به روش تحلیل عاملی و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 367 نفر بوده ابزار جمع آوری در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته که با روایی محتوا و سازه و پایایی با الفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون ترکیبی جهت دار و نرم افزار MAXQDA انجام شد و در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS20 و Smart PLS3 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج در بخش کیفی نشان داد که تعداد 44 کد باز شناسایی شده که در قالب 9 مقوله دسته بندی شدند. عوامل در پنج سطح قرار گرفته‌اند ، که تعهد مدیران ارشد تأثیرگذارترین عامل و ارزیابی دانش و مهارت ، در اولویت اول تأثیرپذیری قرار گرفت. بمنظورتعیین اعتبار درونی الگو ، بانظر خواهی از متخصصان ،مدل پیشنهادی بصورت فرآیندی طراحی و ابعاد چهار گانه جانشین پروری مدیران شامل تعیین خط مشی، تعیین ملاک های شایستگی، ارزیابی کاندیداها و برنامه توسعه فردی تعیین گردید.مدل پیشنهادی از نظرجامعیت و تاکید بر برنامه توسعه فردی نسبت به سایر مدل ها برتری داشته و می تواند به منافع سازمانی نائل آید. پرونده مقاله